حسن نوروزی, نماینده مجلس: می‌توانیم با تحریم اپل به آمریکا ضرر بزنیم

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۹

یک نماینده اصولگرای مجلس ایران از تدوین طرح دو فوریتی تحریم شرکت اپل به‌منظور “مبارزه اقتصادی” با آمریکا خبر داد. او می‌گوید با همراهی “دوستان ما” در غرب آسیا می‌توان تا سالی ده میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا ضربه زد.

حسن نوروزی، عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی، می‌گوید محصولات شرکت اپل در ایران سالی یک میلیارد دلار فروش دارد و شماری از نمایندگان قصد دارند با تحریم این شرکت به همین میزان به اپل زیان وارد کنند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پنج‌شنبه ۲۹ فروردین (۱۸ آوریل) به خبرگزاری ایلنا گفت: «طبیعتا اگر ما نیروهای همسو را هم در غرب آسیا متوجه این جریان کنیم، آنها هم تحریم می‌کنند. به نظر می‌رسد دوستان ما در کشورهای همسایه و غرب آسیا و… اگر به تحریم سیستم‌های دیگر غیر از اپل روی بیاورند، فکر می‌کنم بتوانیم سالانه ۱۰ میلیارد دلار به آمریکا ضربه بزنیم.»

این نماینده درباره مرجع آمار فروش اپل در ایران و این که منظور از “دوستان” جمهوری اسلامی در غرب آسیا چه کشورهایی هستند توضیح بیشتری نداد.
دویچه وله :

طرح دو فوریتی شماری از نمایندگان مجلس در حالی تدوین شده که در روزهای گذشته گزارش‌های زیادی از کسادی بازار خرید و فروش برندهای مشهور در ایران به دلایل مختلف، از جمله فشار تحریم‌ها و سقوط ارزش ریال منتشر شده است.

روزنامه شهروند به تازگی و از قول فروشندگان پاساژ علاءالدین، از مراکز اصلی خرید و فروش موبایل در تهران، از تحت فشار بودن نمایندگی‌های رسمی برندهای مشهور برای ترک بازار ایران خبر داد و نوشت: «نمونه آن سونی است که از ایران رفته است، هواوی هم دست و پایش را جمع می‌کند که برود و سامسونگ هم کجدار و مریز مانده اما بسیاری از مدل‌های گوشی را به ایرانی‌ها نمی‌فروشد.»

نصف شدن خرید و فروش موبایل

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به افزایش شدید بهای دلار و دیگر ارزهای معتبر خارجی در بازار آزاد ایران خاطر نشان کرد که توان مردم برای خرید گوشی کاهش یافته و شواهد نشان می‌دهد “خرید و فروش موبایل نصف شده است”.

مطابق آمار موسسه‌ی تحقیقات بازار (GFK)  از سه ماهه تابستان سال ۱۳۹۶، سهم اپل در بازار موبایل در ایران ۱۱ درصد بیشتر نیست. همچنین گفته می‌شود ۹۰ درصد گوشی‌هایی که در ایران خرید و فروش می‌شوند غیرقانونی وارد شده‌اند.

حسن نوروزی در پاسخ به این پرسش که با توجه به توزیع و مصرف بسیاری از کالاهای آمریکایی مانند کوکاکولا، لوازم خانگی، پوشاک و سیگار آیا درست‌تر نبود که نمایندگان مجلس به جای تحریم اپل سراغ این کالاها می‌رفتند، گفته است: «چرا؛ ما باید به این سمت و سو پیش برویم که سیگار و هر جنس آمریکایی را خودمان تولید کنیم. آمریکا در این ۴۰ سال ما را تحریم کرده و فقط مواردی مثل مشروبات الکلی، سیگار و نوشابه‌ها که برای ما مضر بوده است را برای ما آزاد گذاشته بود.»

ایالات متحده آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران در هشتم ماه مه ۲۰۱۸ تحریم‌های لغو یا تعلیق شده علیه جمهوری اسلامی را در دو دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه دوباره اعمال کرد.

آمریکا ۱۸ فروردین ماه سال جاری نیز سپاه پاسداران را در فهرست “سازمان‌های تروریستی خارجی” قرار داد و در پی این اقدام شبکه اجتماعی اینستاگرام حساب‌های کاربری سپاهیان را حذف و از دسترس خارج کرد.

تدبیرهای غیرموثر برای مقابله با تحریم‌ها

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس در واکنش به این کار گفته است: «به هرحال ما با آن‌ها جنگ تحریمی داریم و آن‌ها خیال می‌کنند دارند محدودیت ایجاد می‌کنند ولی به ضرر خودشان کار می‌کنند یعنی ما سیستم‌های خود را در سطح جهان فعال می‌کنیم و از ماهواره‌ها و سیستم‌های خود استفاده می‌کنیم.»

بحث استفاده از پیام‌رسان‌های بومی از چند سال پیش در ایران مطرح است اما کاربران ایرانی از آن استقبال نمی‌کنند و به رغم فیلتر بودن شبکه‌هایی چون تلگرام و توئیتر همچنان آنها را به رقیبان بومی ترجیح می‌دهند.

اگر طرح تحریم شرکت اپل جدی باشد و در صحن علنی مجلس به بحث گذاشته و تصویب هم شود، با توجه به سلطه کالای قاچاق در بازار موبایل ایران، بعید است که شرکت یادشده و اقتصاد آمریکا با این اقدام “ضربه” بخورند. تحریم اپل تنها کار نمایندگی‌های رسمی و واردکنندگان قانونی را دشوار می‌کند که آن هم با تحریم‌های آمریکا خود به خود دشوار خواهد شد.

بنابر گزارش‌ها فروش آیفون‌های شرکت اپل در سال گذشته میلادی شش درصد به نسبت سال قبل افزایش یافته و سهم این شرکت از بازار موبایل جهان به نزدیک ۱۶ درصد افزایش یافته است. برآورد می‌شود که فروش محصولات شرکت اپل در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به حدود ۹۰ میلیارد دلار برسد. اپل سال گذشته بیش از ۲۶۵ میلیارد دلار فروش داشته و نزدیک ۶۰ میلیارد دلار سود برده است.