خامنه‌ای: دشمنی آمریکا بی‌جواب نمی‌ماند؛ آن ‌قدری که نیاز داریم نفت می‌فروشیم

By | ۱۳۹۸-۰۲-۰۴

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در واکنش به عدم تمدید معافیت‌های نفتی آمریکا برای مشتریان ایران، گفت که «ما آن ‌قدری که نیاز داریم و خودمان اراده می‌کنیم، می‌توانیم نفت خود را صادر کنیم».

همزمان روسیه در مورد آن چه آن«اقدامات پرخاشگرانه و بی‌پروای» آمریکا نامید به شدت هشدار داده و آمریکا را متهم کرد که در نظر دارد دنیا را تحت سیطره خود بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی دفتر خامنه‌ای‌، وی روز چهارشنبه، چهارم اردیبهشت، طی دیداری با جمعی از کارگران درباره توقف معافیت به مشتریان نفتی ایران گفت «اولاً تلاش اینها به جایی نمی‌رسد، ما آن ‌قدری که نیاز داریم و خودمان اراده می‌کنیم، می‌توانیم نفت خود را صادر کنیم».

او گفت: «آنها به خیال خودشان راه را مسدود کرده‌اند، اما ملت فعال و مسئولین بیدار اگر دامن همت به کمر بزنند بسیاری از بن‌بست‌ها را باز خواهند کرد.»

وی در ادامه گفت ثانیاً بدانند این دشمنی بی‌جواب نخواهد ماند و پاسخ این دشمنی را خواهند گرفت، ملت ایران ملتی نیست که در مقابل دشمنی آنها ساکت بنشیند: «ثالثاً هرچه ما کمتر وابسته به این شکل از فروش نفت [خام‌فروشی] باشیم، قدر می‌دانیم و این برای ما بهتر است.»

آمریکا دوشنبه هفته جاری معافیت به مشتریان نفتی ایران را متوقف کرد و از روز ۱۲ اردیبهشت، از نظر دولت ایالات متحده، دیگر هیچ کشوری اجازه خرید نفت ایران را ندارد.

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشورهای عضو اوپک سه برابر صادرات کنونی ایران ظرفیت تولید اضافی نفت دارند، به این معنی که بازار قادر به تحمل غیبت ایران خواهد بود.

قیمت نفت نیز به رغم افزایش سه درصدی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، با افت نیم درصدی در روز چهارشنبه مواجه شد که نشان می‌دهد توقف صادرات نفت ایران بازارهای جهانی را نگران نکرده است.

اما اشاره آقای خامنه‌ای به قدر نهادن به وابستگی کمتر به خام‌فروشی نفت در حالی است که بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بودجه سال ۹۸ دولت تا حدود ۴۰ درصد به درآمدهای نفتی وابسته است.

بر اساس همین طرح بودجه، برای سال جاری ۱۴۸ هزار میلیارد تومان صادرات نفت پیش‌بینی شده است که معادل حقوق کل شاغلان رسمی، پیمانی، قراردادی، کارگری وزارتخانه‌ها، ریاست ‌جمهوری، قوه قضائیه، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و بازنشستگان کشور است.

قبل از تحریم‌ها، نفت همچنین سهمی ۶۰ درصدی در صادرات ایران داشت.

در بودجه سال جاری، صادرات ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در نظر گرفته شده است.

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای، «دشمن علیه ملت و انقلاب عظیم و جمهوری اسلامیِ ما… بارها اقدام کرده و ناکام شده؛ حالا هم پرداخته به مسائل گوناگون اقتصادی و می‌گویند میخواهیم ملت ایران را به زانو دربیاوریم. اما بدانند ملت ایران در مقابل آنها به زانو درنخواهد آمد».

در این میان، سایت رسمی وزارت خارجه روسیه گزارشی منتشر کرده که به شدت به اتمام معافیت‌های نفتی آمریکا به مشتریان ایران تاخته و این کشور را متهم کرده که در نظر دارد دنیا را تحت سیطره خود بگیرد.

این گزارش می‌افزاید که سیاست مستقل ایران به مذاق آمریکا خوش نیامده، خصوصا این که آمریکایی‌ها با وجود ایران نمی‌توانند احساس قدرت مطلقه در منطقه استراتژیک خاورمیانه کنند.

این گزارش مدعی تحرکات نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس شده و می‌گوید آمریکا نه تنها با تحریم‌های اقتصادی، بلکه با نیروی نظامی خود نیز جامعه جهانی را تهدید می‌کند.

وزارت خارجه روسیه اقدام آمریکا را «پرخاشگرانه و بی‌پروا» نامیده است.

در این میان عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در واکنش به عدم تمدید معافیت‌های نفتی آمریکا می‌گوید: «صفر کردن صادرات نفت توهم است؛ ولی هر مقدار کاهش در صادرات نفت و معادل ریالی درآمد دولت باید به فوریت از طریق صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها و یا جبران آن از طریق سایر درآمدها و یارانه‌های پنهان به فوریت جبران شود؛ ضمن این که صادرات غیر نفتی باید بیش از گذشته تشویق شود.»

روز سه‌شنبه هم وزیر نفت ایران در واکنش به اقدام آمریکا گفت: «قطعا خواب به صفر رساندن خرید نفت از ایران تعبیر نخواهد شد و با تمام توان در جهت شکستن تحریم آمریکا عمل می‌کنیم.»

منابع: سایت رسمی دفتر خامنه‌ای، سایت وزارت خارجه روسیه، خبرگزاری مهر/ د. خ./ ف. دو. رادیو فردا