روحانی در جمع کارگران: شیفت‌های کاری را بیشتر کنید

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۱

حسن روحانی در آستانه روز کارگر خواستار افزایش تولید در ایران شد. او افزایش صادرات غیرنفتی از جمله محصولات کشاورزی را راه مقابله با تحریم‌های آمریکا خواند. محصولات کشاورزی ۲۸ استان ایران از سیل آسیب دید‌ه است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جشنواره قدردانی از کارگران نمونه هدف آمریکا از تحریم‌ها را “فشار به مردم، کارگران و اقشار ضعیف جامعه” دانست. او سه‌شنبه دهم اردیبهشت (۳۰ آوریل) در آستانه روز کارگر تأکید کرد: «کارگران با تلاش در عرصه تولید و افزایش صادرات غیرنفتی، در خط مقدم مقابله با تحریم‌های آمریکا هستند.»

او خطاب به کارگران گفت: «برای حفظ ارزش پول یا باید قیمت ارز خارجی کاهش یابد، یا ارز بیشتری به دست آوریم که در زمینه کم شدن نیاز به ارز، کارگران، کارفرمایان و تولیدکنندگان کار بزرگی انجام می‌دهند.»
دویچه وله:

سیاست مناقشه برانگیز خودکفایی گندم

حسن روحانی گفت که در ابتدای دولت او واردات کشور ۸  میلیارد دلار بیشتر از صادرات بوده، اما این رقم پس از شش سال حال به ۳ میلیارد رسیده است. او بر خودکفایی ایران در برخی زمینه‌ها از جمله تولید گندم اشاره کرد.

طرح خودکفایی تولید گندم از دروان ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی آغاز شد به نظر بسیاری از کارشناسان، گذشته از هزینه‌ی گزافی که به کشور تحمیل کرده، فعالیت‌های کشاورزی و محیط زیست را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است. با حمایت گسترده دولت از کشت گندم، بسیاری از کشاورزان از تولید دیگر محصولات کشاورزی رویگردان شده‌اند.

افزایش مصرف، کاهش تولید برخی از محصولات و سیاست‌های دولت به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران باعث واردات بی‌رویه‌ی محصولات کشاورزی شده است.

با این حال حسن روحانی در سخنرانی روز سه‌شنبه خود تأکید کرد: «هر جا به دنبال خودکفایی برویم بدان معنی است که ارزش پول ملی افزایش یافته و نیاز به ارز خارجی کمتر شده است.»

او رقم صادرات غیرنفتی کشور را ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: «با تلاش بیشتر برای بهبود کیفیت، کاهش مصرف داخلی و افزایش صادرات در محصولات غیرنفتی می‌توانیم بازارهای منطقه و جهان را تصاحب کنیم که در نتیجه درآمد ارزی کشور افزایش می‌یابد و یکی از قدم‌های مهم برای مبارزه با آمریکا همین موضوع است.»

درخواست افزایش کیفیت کالا در سایه تحریم‌های کمرشکن

حس روحانی ضمن تأکید بر اینکه آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران به صفر رساند گفت: «ممکن است از یک راه درها را بر روی ما ببندند، اما یک باب وجود ندارد که آمریکا فشار می‌آورد تا بسته شود، بلکه هنوز ۶ درب وجود دارد و ما با قدرت به صادرات نفت ادامه خواهیم داد.»

او همزمان وعده داد که که اگر کارخانه‌ای ظرفیت تولید خود را افزایش دهد، برای دریافت پول از صندوق توسعه ملی در اولویت خواهد بود. روحانی هم‌زمان تصریح کرد: «این به معنای آن نیست که سالن و تجهیزات اضافه شود، بلکه باید با افزایش شیفت‌های کاری، تا چند برابر، ظرفیت را افزایش دهیم و کیفیت کالاها نیز به همین نسبت ارتقاء یابد.»

رئیس‌جمهور ایران درحالی خواستار افزایش ظرفیت تولید از سوی موسسات و کارخانه‌ها شده که بسیاری از آنها به دلیل تحریم‌ها، برای تهیه مواد اولیه برای ساخت محصولات خود با مشکل مواجه هستند.

حتی در زمینه تولید مواد غذایی نیز ایران وابسته به واردات است. بخشی از واردات شامل مواد غذایی است و بخش دیگر شامل موادی که برای بسته‌بندی مواد غذایی لازم است. از آغاز تحریم‌های جدید و نوسان در قیمت ارز قیمت مواد غذایی مانند روغن، ماکارونی، گوشت، مرغ، رب، لبنیات افزایش چشمگیری یافته است.

پس از بازگشت تحریم‌ها و چهش ناگهانی قیمت‌ها اعتصاب‌های کارگری افزایش یافته است پس از بازگشت تحریم‌ها و چهش ناگهانی قیمت‌ها اعتصاب‌های کارگری افزایش یافته است

رئیس‌جمهور ایران درحالی خواستار افزایش صادرات غیرنفتی از جمله محصولا کشاورزی است که خود می‌داند بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی به دلیل سیل در ۲۸ استان ایران نابود شده‌اند.

او با این حال در سخنرانی روز سه‌شنبه خود مدعی شد: «علیرغم همه مشکلات و با وجود این خسارت‌ها، امسال نیز در گندم خودکفا خواهیم بود. مقابله با تحریم و توطئه آمریکا و رسیدگی به مناطق سیل‌زده از وظایف اصلی همه مسئولان است و باید همه در این راستا دست به دست یکدیگر بدهیم.»

“رفاه کارگران در دولت تدبیر و امید افزایش یافته”

حسن روحانی آمار ارائه شده از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت خود در زمینه مسایل کارگران را “امیدوارکننده” خواند و گفت :«کارگران باید نسبت به آینده زندگی خود امیدوار باشند چرا که هر چه کار با نشاط و با روحیه انجام شود، محصول بهتری خواهد داشت.»

آماری که رئیس‌جمهور ایران به آن اشاره می‌کند، اطلاعاتی در مورد سبد غذایی کارگران پس از جهش شدید قیمت‌ها ارائه نمی‌کند. حسن روحانی همچنین بدون اشاره به معضل رو به گسترش اخراج کارگران، عدم پرداخت حقوق آنها، سرکوب تشکل‌های کارگری که حقوق خود را از کارفرما طلب می‌کنند، مانند کارگران نیشکر هفت‌تپه مدعی شد که “امکانات و مسایل رفاهی برای کارگران در دولت تدبیر و امید افزایش یافته” است.

او گفت: «اینکه تشکل‌های کارگری در این دولت ۶/ ۱ درصد افزایش داشته موجب افتخار دولت است چرا که معتقدیم کارگران از طریق تشکل‌های صنفی باید به دنبال منافع خود باشند و تشکل‌های کارگری باید از منافع کارگران در بخش‌های مختلف دفاع کنند.»

اسماعیل بخشی، فعال کارگری از صد روز پیش در بازداشت استاسماعیل بخشی، فعال کارگری از صد روز پیش در بازداشت است

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در حاشیه در برنامه‌های روز کارگر خواستار حمایت از تولید داخلی شد. او همزمان گفت: «جامعه کارگری جامعه‌ای فهمیده است و نمی‌توان او را فریب داد. از نیمه سال گذشته می‌شنویم که کارگران می‌گویند دستمزد باید بالا برود ما درد آنها را می‌فهمیم و برای آن فکرهایی داریم.»

او بدون اشاره به این “فکرها” مدعی شد که دولت حسن روحانی تلاش کرده از تشکل‌های کارگری حمایت کند. او در روز کارگر تأکید کرد: «ما باید پای کار بایستیم و صبوری کنیم تا به تولید انبوه برسیم.»