نبض ملتهب فروپاشی اقتصادی؛ بخشنامه‌ کاهش هزینه‌ها، منع استخدام و فروش دارایی‌های سازمانی در وزارت نفت

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۴

– بیژن نامدار زنگنه امردادماه سال 1397 نیز بخشنامه‌ای با عنوانی مشابه را صادر کرده و خواستار «صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های بی‌تأثیر در کارایی وزارت نفت» به منظور اجرای سیاست‌های دولت شده بود.
– هزینه‌های مأموریت‌های داخلی و خارجی کارکنان، همایش‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها، جوایز تعالی، خرید و چاپ نشریات بعضی از مواردی هستند که جزئیات اجرای آن در این بخشنامه آمده است.

کیهان چاپ لندن:

وزارت نفت در بخشنامه‌ای خواستار صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها در این وزارتخانه به دلیل «شرایط ویژه کشور» شد. در این بخشنامه مدیران وزارت نفت و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه از استخدام نیروی جدید منع شده و موظف شده‌اند دارایی‌هایی چون زمین و خانه‌های سازمانی و… را به فروش برسانند!

این بخشنامه به مدیران عامل شرکت‌های‌اصلی و فرعی تابع وزارت نفت، مؤسسات و واحدهای مستقل ستادی و صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ابلاغ شده است.

در این بخشنامه که به امضای بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت رسیده است از شرکت‌ها و واحدهای زیرمجموعه وزارت نفت خواسته شده صرفه‌جویی کنند و هزینه‌های بی‌تأثیر در کارایی وزارت نفت را با توجه به شرایط ویژه‌ کشور کاهش دهند.

این بخشنامه در حالی منتشر شده است که با گذشت چند ماه از اجرایی شدن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران و همچنین تحریم صد درصدی خرید و فروش و واردات نفت ایران، وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی در تنگنای شدیدتری قرار گرفته و بحرانی‌تر شدن فضای اقتصادی به بروز هر چه بیشتر اعتراضات در درون کشور دامن می‌زند.

در متن بخشنامه بیژن زنگنه که روز دوشنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه ابلاغ شده آمده است: «در اجرای تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و سیاست‌های دولت برای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌هایی که در عمل هیچ تأثیری در کارایی دستگاه‌ها ندارد و در ادامه سیاست‌ها و روش‌هایی که تا کنون برای کاهش هزینه‌ها اتخاذ شده و با توجه به شرایط ویژه کشور، پس از بحث، مذاکره و همفکری در شورای معاونان وزارتخانه، به استناد جز ۶ بند «ب» ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۱، موارد زیر با هدف مدیریت و کاهش هزینه‌ها در شرکت‌های تابعه صنعت نفت برای رعایت دقیق ابلاغ می‌شود.»

هزینه‌های اداری، مأموریت‌های داخلی و خارجی کارکنان، همایش‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها، جوایز تعالی و عناوین مشابه، خرید و چاپ نشریات، ممنوعیت به‌کارگیری نیروی انسانی جدید، فروش خانه‌های سازمانی، زمین و ساختمان‌های مازاد، امضای قرارداد با مشاوران حقیقی بعضی از مواردی هستند که جزئیات اجرای آن در این بخشنامه آمده است.

یکی از موارد مهم در این بخشنامه اینست که «به‌کارگیری نیروی انسانی جدید» یا به عبارت دیگر استخدام در وزارت نفت و زیرمجموعه‌هایش ممنوع شده است.

همچنین بیژن نامدار زنگنه در این بخشنامه خواستار فروش «خانه‌های سازمانی، زمین و ساختمان‌های مازاد» این وزارتخانه شده است.

بر اساس اعلام وزارت نفت، تأکید شده است که این بخشنامه باید در هیئت مدیره همه شرکت‌های تابعه با حضور مسئولان مالی، اداری و پشتیبانی شرکت‌ها قرائت شده و از سوی مدیرعامل هر شرکت برای اجرا به همه واحدهای آن شرکت ابلاغ شود و شرکت‌های تابعه نیز صرفاً در برابر وزارت نفت پاسخگو هستند.

گفتنی است بیژن نامدار زنگنه امردادماه سال ۱۳۹۷ نیز بخشنامه‌ای با عنوانی مشابه صادر کرد و خواستار «صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های بی‌تأثیر در کارایی وزارت نفت» به منظور اجرای سیاست‌های دولت شده بود. این بخشنامه به همه معاونان، مدیران عامل شرکت‌های فرعی تابع، مدیران و رؤسای واحدهای زیرمجموعه ابلاغ شده بود.

بیژن نامدار زنگنه در بخشنامه جدید توضیح نداده است که چرا مدیران بخش‌های مختلف وزارت نفت از امردادماه سال گذشته تا کنون که بخشنامه‌ای مشابه را دریافت کردند «هزینه‌های بی‌تأثیر در کارایی وزارت نفت» را کاهش نداده و صرفه‌جویی نکرده‌اند!