ایران، اسرائیل یا حوثی‌ها؟ خرابکاری بندر فجیره کار که بود؟

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۴

حمله خرابکارانه علیه شناورها در بندر فجیره در امارات هنوز روشن نیست. کارشناسان عرب معتقدند این حملات یا کار ایران بوده یا اسرائیل. حوثی‌های یمن مدعی هستند که به “تأسیسات حیانی” عربستان حمله کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است همه شناورهایی که در بندر فجیره هدف حمله قرار گرفتند “خسارت مشابهی” دیده‌اند.

بندر فجیره در امارات

امارات متحده عربی و عربستان دوشنبه ۲۳ اردیبهشت از وقوع یک “عملیات خرابکارانه” علیه تانکرها و کشتی‌های تجاری در آب‌های سرزمینی امارات خبردادند.

ایران بلافاصله پس از انتشار این خبر با ابراز تأسف، خواستار “روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه” شد.
دویچه وله:

ساعاتی بعد یک مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یا نیروهای مورد حمایت این کشور از مواد منفجره برای ایجاد سوراخ در شناورها استفاده کردند.

چارلز ابی‌نادر، تحلیلگر نظامی لیبی به دویچه‌وله می‌گوید دور از انتظار نیست که ایران پشت این خرابکاری بوده باشد. او معتقد است: «ایران دو پیام مشخص دارد، اول اینکه هیچگونه محدودیتی برای صادرات نفت خود را نخواهد پذیرفت و دوم اینکه نشان می‌دهد پای امنیت کل منطقه در میان است.»

این کارشناس نظامی با اشاره به تلاش کشورهای منطقه خلیج‌ فارس برای افزایش صادرات نفت و جایگزین کردن صادرات نفت ایران می‌گوید: «تهران چنین اقدامی را تهدیدی برای ثبات اقتصادی خود می‌داند و هر گونه تلاش خارجی برای کاهش نفت خود  را حمله ارزیابی می‌کند.»

عبدالباری عطوان، سردبیر رروزنامه اینترنتی رأی الیوم نیز دخالت ایران در اقدامات خرابکارانه را رد نمی‌کند. او در تفسیر خود در مورد این اقدام به گفته‌های چهره‌های تندرو در ایران اشاره کرده که مدعی شده‌ بودند با شلیک یک راکت می‌توانند ناوهواپیمابر آمریکا در خلیج‌فارس را نابود کنند.

با این حال هر دوی این کارشناسان احتمال دست داشتن سایر کشورها در این حادثه را رد نمی‌کنند. برای هردوی آنها احتمال اینکه اسرائیل پشت این ماجرا بوده باشد، منتفی نیست.

اسرائیل از روز نخست مخالف امضای برجام بود. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور معتقد است ایران می‌تواند در پس برجام، برنامه اتمی خود را به طور مخفیانه ادامه دهد و بمب اتمی بسازد.

اسرائیل از سوی دیگر حزب الله لبنان را که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، تهدیدی برای امنیت خود می‌داند. نیروهای حزب‌الله از جنگ داخلی سوریه سود جسته‌اند و حال تا مرز سوریه با اسرائیل پیشروی کرد‌ه‌اند.

ابی‌نادر به دویچه‌و‌له می‌گوید: «اتفاقی نیست که این حمله در بندر فجیره امارت رخ داده است. این بندر درست پس از تنگه هرمز واقع شده. تنگه هرمز امنیت بالایی دارد و امکان حمله یا خرابکاری در آن به سختی ممکن است. آنهایی که دست به این خرابکاری زدند، می‌خواهند نشان دهند که که اطراف تنگه آسیب‌پذیر است و آنها توان حمله در سایر نقاط  را دارند.»

این دو کارشناس عرب همزمان تصریح می‌کنند که سند یا مدرکی ندارند تا بتوانند ثابت کنند که ایران یا اسرائیل پشت این ماجرا بوده است. تنها چیزی که در این میان روشن است این است که عامل این حملات خواستار افزایش تنش در منطقه بوده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

همزمان با این گمانه‌زنی‌ها شبکه تلویزیونی المسیره یمن که توسط حوثی‌ها اداره می‌شود از حمله حوثی‌ها به “تأسیسات حیاتی” عربستان خبر داده است.

المسیره به نقل از یک مقام رسمی نظامی حوثی‌ها اعلام کرده بود “هفت هواپیمای بدون سرنشین تاسیسات حیاتی عربستان” را هدف حمله قرار دادند.

خالد فالح، وزیر انرژی عربستان پس از انتشار این خبر تأیید کرد که پهپادهای حامل مواد منفجره سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه) به دو خط لوله نفتی این کشور در نزدیکی ریاض حمله کرده‌اند.

بنا به گزارش رویترز هنوز روشن نیست که آیا حوثی‌ها مسئول حمله به تانکرهای عربستان هم بوده‌اند یا خیر.