سناتور آمریکایی,لیندسی گراهام ایران را مسئول حوادث اخیر منطقه دانست

By | ۱۳۹۸-۰۲-۳۱

سناتور جمهوری‌خواه آمریکا می‌گوید پس از شنیدن توضیحات مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ایران را مسئول حوادث اخیر منطقه می‌داند. او ادعا کرد ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان و انفجار چند کشتی در بندر فجیره دست داشته است.

در حالی که رئیس جمهوری آمریکا، همزمان با تهدید جمهوری اسلامی بر عدم تمایل خود به وارد شدن به جنگ و درگیری نظامی با ایران تاکید دارد، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی خواهان واکنش نظامی قاطعانه واشنگتن در صورت ادامه “اقدام تهران علیه منافع آمریکا” در منطقه شده است.
دویچه وله:

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لیندسی گراهام روز گذشته (دوشنبه ۳۰ اردیبهشت/ ۲۰ مه) در یک پیام توئیتری ادعا کرد که بر پایه اطلاعات ارائه شده از سوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ایران مسئولیت حمله‌های اخیر به تاسیسات نفتی و کشتی‌های “کشورهای دیگر” در منطقه را بر عهده دارد.

به گفته گراهام اطلاعاتی که جان بولتون در باره تشدید تنش‌ها با جمهوری اسلامی در اختیار او قرار داده نشان می‌دهد که مسئولیت تهدید منافع ایالات متحده در عراق نیز متوجه تهران است.

اشاره این سناتور که به داشتن مواضع تند علیه جمهوری اسلامی شهرت دارد، از جمله به حمله پهپادی به دو ایستگاه انتقال نفت عربستان در سه شنبه هفته گذشته و”حمله خرابکارانه”به چهار نفت‌کش در بندر فجیره امارات متحده عربی چند روز پیش از آن است.

به گزارش آسوشیتدپرس شیعیان حوثی یمن مسئولیت حمله به تاسیسات نفتی عربستانرا بر عهده گرفته و می‌گویند هدف از این عملیات انتقال این پیام به ریاض بوده که از ادامه حمله به آنها خودداری کند.

اتهام عربستان به ایران

خالد بن سلمان، فرزند پادشاه و معاون وزیر دفاع عربستان، روز دوشنبه جمهوری اسلامی را آمر حمله به تاسیسات نفتی این کشور معرفی کرده و حوثی‌ها را “ابزاری در خدمت اجرای سیاست توسعه‌طلبانه رژیم ایران” خوانده است.

عادل جبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان نیز در واکنش به این حمله‌ها در یک پیام توئیتری نوشته، حوثی‌ها “بخشی جدایی‌ناپذیر از سپاه پاسداران هستند” و از دستورات آنها پیروی می‌کنند.

سناتور گراهام روز دوشنبه در پیام توئیتری دیگری نوشته بود که تقصیر یک درگیری نظامی در منطقه فقط متوجه جمهوری اسلامی است “و نه آمریکا و هیچ کشور دیگر”.

او افزود اگر تهدیدهای ایران علیه نیروها و منافع آمریکا در عراق “فعال شود”، واشنگتن باید با یک عملیات نظامی قاطعانه به آن واکنش نشان دهد.

یک روز پیش از این اظهارات انفجاری در منطقه سبز بغداد رخ داد که دونالد ترامپ در واکنش به آن جمهوری اسلامی را به شکل کم‌سابقه‌ای تهدید کرد. گراهام ظاهرا با اشاره به این اقدام ترامپ خطاب به او نوشته است: «ثابت قدم بمان، آقای رئیس جمهور.»

واکنش ظریف به تهدید کم‌سابقه ترامپ

دونالد ترامپ شامگاه یک‌شنبه ۲۹ اردیبهشت در واکنش به انفجار در منطقه سبز بغداد در یک پیام توئیتری نوشت: «اگر ایران خواهان درگیری است، این پایان رسمی ایران خواهد بود.» او به جمهوری اسلامی هشدار داده هرگز بار دیگر ایالات متحده را تهدید نکند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به این پیام تهدیدآمیز رئیس جمهوری آمریکا، سخنان و اقدامات دونالد ترامپ را “تروریسم اقتصادی و رجزخوانی برای نسل‌کشی” خواند.

ظریف در یک پیام توئیتری نوشته است که ترامپ خواهان دست‌یافتن به چیزی است که “اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزان” در دستیابی به آن ناکام مانده‌اند.

دونالد ترامپ دوشنبه شب هرگونه اقدام احتمالی جمهوری اسلامی علیه ایالات متحده را “اشتباهی بزرگ” خواهد و هشدار داد که چنین اقداماتی با “واکنش مقتدرانه” آمریکا روبرو خواهند شد.

ترامپ در عین حال گفته که آمریکا شواهدی مبنی بر اقدام احتمالی ایران علیه این کشور در دست ندارد. دونالد ترامپ همچنین اعلام آمادگی کرده که اگر سران ایران به او تلفن کنند با آنها مذاکره خواهد کرد.

توضیحات مشاور امنیت ملی کاخ سفید که گراهام به آنها استناد کرده هنوز رسانه‌ای نشده است. از حدود یک هفته پیش شماری از اعضای کنگره ایالات متحده از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از دولت ترامپ انتقاد کرده‌اند که اطلاعات لازم درباره تنش‌های روزافزون با ایران را در اختیار آنها نمی‌گذارد.

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی از دولت ترامپ خواسته بود که در مورد تحولات مربوط به ایران و تنش‌های منطقه خاورمیانه جلسه‌ای با اعضای این مجلس تشکیل دهد که به این درخواست هنوز پاسخی داده نشده است.

اختلاف در کاخ سفید

وزیر خارجه ایران در پیام توئیتری روز گذشته خود به تکرار دیدگاهی پرداخت که مطابق آن “تیم ب” دونالد ترامپ را برای رویارویی نظامی با جمهوری اسلامی تحریک می‌کند.

منظور ظریف از این تیم، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا، محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن‌زاید ولیعهد ابوظبی است که به گفته او تلاش می‌کنند ترامپ را “برخلاف خواسته‌اش” به سمت جنگ با ایران بکشانند.

تناقض میان سخنان نقل شده از جان بولتون توسط سناتور گراهام، با اظهارات ترامپ درباره در دست نبودن شواهدی مبنی بر اقدام احتمالی ایران علیه آمریکا، می‌تواند تائید گزارش برخی رسانه‌ها، از جمله روزنامه واشنگنتن‌پست تلقی شود که از وجود اختلاف نظر در مورد ایران در کاخ سفید خبر می‌دهند.

واشنگتن‌پست به تازگی گزارش داده که رئیس جمهوری آمریکا به دلیل آنچه تلاش برای تشدید تنش با ایران خوانده شده از بولتون و مایک پومپئو، وزیر خارجه ناخرسند است.