ازدواج حدود هزار و ۶۰۰ دختر زیر ۱۵ سال در استان همدان طی سال گذشته

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۱

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان از ازدواج هزار و ۵۹۶ دختر زیر ۱۵ سال در سال گذشته در این استان خبر داد. وی همچنین با اشاره به اینکه ۱۰ درصد این ازدواج ها به طلاق منجر شده است گفت این دسته ازدواج ها آسیب های اجتماعی وحشتناکی به دنبال دارند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، معاون اجتماعی و یپشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان از ازدواج ۱۵۹۶ دختر زیر ۱۵ سال در سال گذشته خبرداد.

گلستانی، با اشاره به نتایج منفی ازدواج در سنین پایین، گفت: براساس تحقیقات و آمار‌های موجود، ۱۰ درصد از ازدواج‌های دختران زیر ۱۵ سال در سال گذشته منجر به طلاق شده است؛ متاسفانه ازدواج در سن پایین به‌دلیل عدم مهارت در زندگی نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد طلاق‌های ثبت شده در ۵ سال نخست زندگی ثبت می‌شوند، گفت: در سال گذشته، ۵۰۸ مورد از طلاق‌های ثبت شده، مربوط به زوجینی با مدت زمان زندگی کمتر از ۱ سال بوده است؛ همچنین ۴۱۸ مورد برای مدت زمان ۱ تا ۲ و ۳۶۶ مورد برای مدت زمان ۲ تا ۳ سال ثبت شده است.

گلستانی با اشاره به تبعات سنگین ازدواج‌های اجباری نیز افزود: این دسته از ازدواج‌ها منجر به آسیب‌های اجتماعی وحشتناکی همانند فرار و قتل خواهد شد.

در اسفندماه سال گذشته، علی کاظمی، مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه از ازدواج ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار کودک در یک سال خبر داده و گفته بود که این‌ها به طور رسمی ازدواج کرده‌اند، اما مشکل عمده افرادی هستند که خارج از فرآیند رسمی ازدواج می‌کنند.

در دی ماه سال گذشته، شهناز سجادی، دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از رد طرح افزایش سن ازدواج از سوی مجلس خبر داد و اعلام کرد که این معاونت قصد دارد بار دیگر افزایش سن ازدواج را به عنوان لایحه در مجلس مطرح کند. پیش از آن نیز طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از رد طرح ممنوعیت کودک-همسری در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس خبر داده و گفته بود: “آمار ازدواج زیر ۹ سال بیش از ۳۰۰ نفر و آمار ازدواج زیر ۱۳ یا ۱۴ سال در دختران ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر اعلام شده است که یکی از تبعات منفی این گونه ازدواج‌ها شکل نگرفتن فیزیولوژی زن هنگام بارداری است”.

ازدواج کودکان یا کودک همسری در ایران در سال‌های اخیر روز به افزایش است. فعالان حقوق کودک می‌گویند این پدیده در آینده بر سلامت خانواده‌های ایرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

آمار بالای ازدواج کودکانی که پیش از رسیدن به بلوغ فکری و ذهنی ازدواج می‌کنند از گستردگی این پدیده در ایران حکایت دارد. سن ازدواج در ایران بر مبنای “بلوغ جنسی” تعیین شده در حالی که به گفته کارشناسان، بلوغ جنسی تنها بخشی از ابعاد بلوغ  کامل انسان است. رشد، آگاهی، آموزش و آزادی در انتخاب، اساسی‌ترین و انسانی‌ترین شروط برای تشکیل خانواده است.

آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران‌ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

بر اساس آمار منتشر شده بالغ بر ۹۵ هزار مورد طلاق زنان زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ ثبت شده که حدود ۵ هزار و ۷۶۰ مورد از این طلاق‌ها مربوط به ازدواج‌هایی است که سن زوجین کمتر از ۱۵ سال است.