فروش برنج تقلبی در فروشگاه شهروند به اسم برنج ایرانی

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۲

مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای شهروند به دلیل عرضه و فروش ده‌ها تن برنج مخلوط و بی‌کیفیت به اسم برنج مرغوب هاشمی به دادگاه احضار شد. برنج‌ها که ۷۰ درصد آنها پاکستانی بوده‌اند کیلویی ۲۸هزار و پانصد تومان فروخته می‌شدند.

عرضه برنج بی‌کیفیت و مخلوط با نام برنج درجه یک ایرانی در فروشگاه‌های شهروند، به احضار مدیرعامل این شرکت و تشکیل پرونده‌ای قضایی در این خصوص انجامید. مسعود سریع‌القلم، مدیرعامل شرکت شهروند در نشستی خبری به فروش برنج نامرغوب به نام برنج اعلای ایرانی اذعان کرد. او در توضیح گفت: «در پارت اول از تامین‌کننده برنج که از تامین‌کنندگان ۱۱ ساله شهروند هستند برنج خریداری شد که پس از نمونه‌گیری مشخص شد مشکلی در بحث کیفیت برنج وجود ندارد اما در پارت دوم و طبق نمونه‌برداری که توسط بخش کنترل کیفیت انجام گرفت، روشن شد که برنج خلوص و کیفیت لازم را ندارد.»
دویچه وله:

سریع‌القلم افزوده که پس از مشخص شدن بی‌کیفیتی برنج، در ۲۹ اردیبهشت دستور جمع‌آوری و انبار کردن آنها را داده تا به تامین‌کننده مسترد شوند. این در حالی است که ۳۱ اردیبهشت، گشت تعزیرات در شعبه‌های شهروند با این برنج‌ها مواجه می‌شود و دستور فروش هر کیسه ده کیلویی به بهای کیلویی ده هزار تومان را صادر می‌کند.

به گفته مدیرعامل شهروند ۲۰۰ تن از برنج‌های مورد اشاره از تامین‌کننده خریداری شده بودند که بالغ بر ۱۱۵ تن آنها به بهای ۱۰هزار تومان به فروش رسیده‌اند و مابقی برای تصمیم قضایی در محلی خارج از انبارهای شهروند پلمپ شده‌اند.

سریع‌القلم در توجیه ادامه عرضه برنج‌ها با وجود تشخیص تقلب گفته که فرصت کافی برای از رده خارج کردن ۱۰۰ تن برنج موجود نبود: «همزمان با حضور گشت‌های تعزیرات در یکی از فروشگاه‌های شهروند؛ همکاران ما در بخش بازرسی و حراست و همچنین کیفیت کالا در کارخانه تامین‌کننده برنج در فریدون‌کنار  حضور پیدا کردند و از عرضه ۳۰تن از برنج‌های در حال بسته‌بندی در کارخانه ممانعت شد و طبق دستور دادستان استان این برنج‌ها نیز در کارخانه دپو شدند تا نتیجه پرونده مشخص شود.»

واردات برنج با ارز ۴۲۰۰تومانی

حسین ایزدی، رئیس مرکز گشت‌های مشترک تعزیرات تهران گفته است: «کارشناساسی‌های انجام شده روی این برنج نشان داد که ۷۰درصد این برنج پاکستانی و ۳۰درصد آن ایرانی است. ایزدی تخلف شهروند در عرضه کالای تقلبی را قطعی دانسته است.

نورمحمد تربتی نژاد سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس۳۰ اردیبهشت در مصاحبه‌ای گفته بود قیمت بیش از ۲۰هزار تومان برای هر کیلو برنج، سوءاستفاده دلالان از فضای روانی بازار است: «هر کیلوگرم از برنج وارداتی پاکستان یا هندوستان باید حدودا با قیمت ۷هزار تومان فروخته شود و قیمت ارقام داخلی با توجه به سطح کیی آنها باید بین ۱۰ تا ۱۵هزار تومان تعیین شود.»

عبدالله حقیقت نائب رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته که اتیکت هاشمی روی تمامی برنج‌ها باب شده اما اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۰ درصد این برنج‌ها پاکستانی و تنها ۲۰ درصد آن‌ها ایرانی هستند.

برنج خرده و بی‌کیفیت در حالی در شهروند به بهای کیلویی ۲۸هزار و پانصد تومان فروخته می‌شده که که برنج ایرانی شش ماه پیش کیلویی ۱۲هزار تومان بود. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار در وزارت صمت گفته که واردات برنج با ارز ۴۲۰۰تومانی هم‌چنان ادامه دارد.