محمد جواد ظریف: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۹

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سخنانی خطاب به اروپایی‌ها گفت که اصلا در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند و در عین حال از آن‌ها خواست که پاسخ دهند در مسیر برجام چه اقدام‌هایی انجام داده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) در هنگام بازدید از مدرسه‌ای در تهران، درباره سفر روز دوشنبه (۲۰ خرداد) همتای آلمانی‌اش به تهران و انتقادهایی که اخیرا اروپایی‌ها از ایران می‌کنند، گفت: «اروپایی‌ها اصلاً در موقعیتی نیستند که به ایران انتقاد کنند حتی در موضوعاتی که ارتباطی به برجام ندارد.»

قرار است که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، فردا ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) به ایران سفر کند. به گفته وزارت خارجه آلمان، این سفر با هماهنگی بریتانیا و فرانسه انجام می‌شود.
یورو نیوز:
ظریف در سخنان امروز خود، سپس با اشاره به اینکه در متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ وظیفه اروپایی‌ها و طرف‌های عضو برجام در مورد ایران بیان شده است و آنها وظیفه دارند که شرایط عادی سازی تبادلات اقتصادی ایران را فراهم کنند، خاطرنشان کرد: «آنها باید پاسخ دهند که در این مسیر چه اقداماتی انجام داده‌اند.»

اتحادیه اروپا ماه گذشته با انتشار بیانیه‌ای از تحریم‌های نفتی و محدودیت‌های هسته‌ای جدید آمریکا علیه ایران ابراز تاسف و اعلام کرده بود که به برجام متعهد است. در بیانیه اتحادیه اروپا تاکید شده بود که لغو تحریم‌های هسته‌ای بخش مهمی از برجام است که هدف آن نه فقط تاثیر مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران است بلکه از همه مهمترین تاثیر بر زندگی ایرانی‌هاست.

از سوی دیگر سازوکار حمایت از مبادلات تجاری یا اینستکس توسط آلمان، فرانسه و بریتانیا، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد اما تاکنون اجرایی نشده است به طوریکه ماه گذشته سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که اجرایی شدن ایجاد کانال مالی برای ارتباط ایران و اروپا طولانی‌تر از پیش‌بینی‌ها شده است.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «در برجام، اقدام مهم نیست و نتیجه مهم است و آنها باید بگویند که از اقداماتشان چه نتایجی گرفته‌اند، اینکه بگویند ما تلاش کرده‌ایم و نشد ما هم از این به بعد می‌توانیم تلاش کنیم و بگوییم نشد.»

محمد جواد ظریف: بحث ضرب الاجل مطرح نیست
وزیر امور خارجه ایران در خصوص ضرب الاجلی که این کشور برای اروپایی ها تعیین کرده است، گفت: «بحث ضرب الاجل مطرح نیست بلکه بحث برنامه جمهوری اسلامی ایران است. ما برنامه خود را اعلام کردیم و گفتیم در ۶۰ روز اول این اقدام را انجام می‌دهیم و در ۶۰ روز بعدی اقدامات دیگری انجام خواهیم داد و بعد هم برای اقدامات بعدی تصمیم خواهیم گرفت.»

وی یادآورشد: «لذا بحث ضرب‌الاجل نیست و آنها می‌توانند اگر اقدامی انجام می دهند بر اساس وظایف خودشان باشد و ما هم اقدامات خود را یا متوقف می‌کنیم یا به تناسب اقدامات آنها تصمیم گیری خواهیم داشت.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که شورای عالی امنیت ملی ایران در تاریخ هشت مه (۱۸ اردیبهشت) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور اجرای برخی اقدامات در چارچوب برجام را متوقف می‌کند. این تصمیم با نامه مستقیم حسن روحانی به اطلاع رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه رسیده و به آن‌ها ۶۰ روز فرصت داده شده بود تا تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای را اجرا کنند و در غیر این صورت، ایران محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

درپی تعیین این مدت زمان مشخص از سوی ایران، کشورهای اروپایی طرف برجام و اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک در واکنش به آن اعلام کردند هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی تهران نمی‌پذیرند.