حریق در منابع طبیعی؛ سرتنگ دهلران در آتش

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۰

طی یک هفته جنگل‌ها و مراتع ایران شاهد ۱۵ مورد آتش‌سوزی بوده‌اند. در تازه‌ترین نمونه، پنج هکتار از منطقه سرتنگ دهلران طعمه حریق شد. یک مقام مسئول می‌‌گوید تنها ۲۰درصد آتش‌سوزی‌ها در محیط زیست دلیل طبیعی دارند.

بامداد دوشنبه ۱۹ خرداد، مراتع سرتنگ، ارتفاعات “خربزان” و جنگل‌های “چال‌سی” و “گل زرد” دهلران طعمه حریق شدند. فرماندار دهلران می‌گوید حریق پس از ۴ ساعت با کمک گروه‌های منابع طبیعی و نیروهای مردمی مهار شده و دامنه آن طبق برآوردهای اولیه پنج هکتار بوده است.

علت آتش‌سوزی اعلام نشده اما مسئول روابط عمومی فرمانداری دهلران به مردم توصیه کرده که از طبیعت و جنگل‌ها به درستی استفاده کنند.
دویچه وله:

سه روز پیش‌‌تر نیز مناطق جنگلی “خاییز” و “تشان” در بهبهان دچار آتش سوزی شدند. این حریق که دلیل آن رعد و برق عنوان شد، به دلیل کوهستانی بودن مسیر و کمبود تجهیزات از جمله بالگرد مخصوص با دشواری مهار شد.

حریق مناطق جنگلی بهبهان، بخش‌هایی از ارتفاعات بدیل تنگه تکاب و نامداری در کهگیلویه و بویراحمد را نیز درگیر کرد. جنگل‌های بلوط، مراتع و بخشهای از منابع طبیعی در این حریق سوخته‌اند اما هنوز بیلانی از دامنه خسارات اعلام نشده است.

آتش‌سوزی در شهرستان دشتی در بوشهر، آتش‌سوزی در مراتع پلدختر، آتش‌سوزی ۳۲۱ هکتار از مراتع قم یا آتش سوزی ۶ هکتار از مزارع و مراتع ایلام، نمونه‌های دیگر حریق در دل طبیعت در هفته‌های گذشته هستند.

سرهنگ علی‌ عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران اعلام کرده که ظرف یک هفته ۱۵ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور وجود داشته است. او با اذعان به کمبود تجهیزات اطفای حریق در سازمان جنگل‌ها، از مردم خواسته که در بیشه‌ها و جنگل‌ها از روشن کردن آتش یا انداختن فیلتر سیگار خودداری کنند.

قهر طبیعت؛ خشم بشری

کمبود بارندگی، خشکی هوا و حرارت زیاد از دلایل آتش‌سوزی در محیط زیست عنوان می‌شوند اما مقامات مسئول، عامل انسانی را در این گونه حریق‌ها بیشتر دخیل می‌دانند. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها می‌گوید: «تنها ۲۰درصد آتش‌سوزی‌ها به دلایل طبیعی روی می‌دهند و باقی عمدی هستند.»

یکی دیگر از مواردی که موجب بروز آتش‌سوزی در طبیعت می‌شود، عادت پاره‌ای از کشاورزان است که بقایای محصول خود را با هدف تقویت خاک آتش می‌زنند.

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به حریق جنگل‌های بهبهان گفته است: »شروع این آتش‌سوزی از منطقه حفاظت شده بود و علت اصلی آن هم رعد و برق عنوان شد ولی شایعاتی هم وجود دارد که در برخی مناطق که باغ‌های مردم است اختلافات محلی و سودجویی موجب این آتش‌سوزی شده است.«

او از مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان خواسته دلیل امر را پیگیری کنند.

تابش هم‌چنین با انتقاد از کمبود تجهیزات اطفای حریق، ابراز امیدواری کرده که دولت بخشی از اعتبار سیل را به تامین تجهیزات مهار آتش اختصاص دهد.

طبق گزارش‌ها، استان‌های ایلام، هرمزگان، خوزستان و بوشهر هیچیک هلی‌کوپتر آب‌پاش ندارند و تنها یک هلی‌کوپتر آب‌پاش در کرمانشاه موجود است. ایلام استانی معرفی می‌شود که کمترین تجهیزات را برای اطفای حریق دارد و بیشترین آتش‌سوزی در جنگل‌ها را.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام گفته که در بحث آتش‌سوزی، ۹۰منطقه بحرانی و فوق بحرانی حساس در این استان شناسایی شده، اما تجهیزات کافی نیستند و نامه‌نگاری‌ها برای استقرار بالگرد در استان تا کنون بدون جواب مانده‌اند.