شورای نگهبان لایحه اعطای تابعیت از طریق مادر را به «دلایل امنیتی» رد کرد

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۵

سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه اعلام کرد که این شورا دو لایحه «اعطای تابعیت ایران به فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی» و «حمایت از اطفال و نوجوانان» را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباسعلی کدخدایی روز شنبه، ۲۵ خرداد، در نشست مطبوعاتی گفت: «فقهای شورای نگهبان معتقد بودند در ماده اول این لایحه مسائل امنیتی حذف شده است.»

پیش از این نیز نامه شورای نگهبان درباره لایحه اعطای تابعیت منتشر شده بود. این شورا در نامه خود اعلام کرده بود که درباره اعطای تابعیت به فرزندان، و دادن پروانه اقامت به همسر زنان ایرانی، «خوف (ترس) بروز مشکلات و مسائل امنیتی» وجود دارد.

این شورا تاکید کرده که این مصوبه می‌تواند با بند پنج از اصل سه قانون اساسی درباره «نفوذ اجانب» مغایرت داشته باشد.

بر اساس این بند، دولت جمهوری اسلامی باید از همه امکانات خود برای «طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب» استفاده کند.

در مصوبه اخیر مجلس شرط تولد در ایران برای فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی برای اعطای تابعیت به آنان حذف شده است.

در همین حال مرکز پژو هش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده بود: «کنترل مسائل امنیتی در فرزندان متولد در ایران به مراتب آسان‌تر بوده و در مورد فرزندان متولد در خارج امکان کنترل این مسائل در لایحه و مصوبه کمیسیون کمتر وجود دارد.»

در صورت تائید این قانون از سوی شورای نگهبان، ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران که انتقال تابعیت ایرانی را فقط از طریق پدر ممکن می‌داند اصلاح می‌شد.

بر اساس مصوبه مجلس که لایحه‌ آن را دولت روحانی ارائه کرده بود، فرزندان زنان ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده‌اند، در سن زیر ۱۸ سال و با درخواست مادر می‌توانند به تابعیت ایران دربیایند.

بیش از یک دهه است که فعالان مدنی در ایران خواستار اصلاح قانون مربوط به انتقال تابعیت شده‌اند اما در سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی لایحه دولت در این باره را رد کرد.

با این حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، با اشاره به فرزند مریم میرزاخانی اعلام کرده بود که دولت لایحه‌ای جدید را در این باره به مجلس ارائه کرده است.

مریم میرزاخانی، نخبه ریاضی و استاد دانشگاه استنفورد که دو سال پیش در آمریکا درگذشت، به دلیل ازدواج با همسری غیرایرانی موفق به کسب تابعیت برای دخترش نشد و بنا بر گزارش‌ها، دریافت تابعیت برای دخترش، آناهیتا، وصیت او بوده است.

رد لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان

شورای نگهبان همچنین بار دیگر لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان را رد و اعلام کرد که ایرادات این شورا «به قوت خود باقی است».

در ایرادات شورای نگهبان الزام والدین به فراهم کردن شرایط تحصیل کودکان و تعیین جرایمی برای این موضوع «خلاف موازین» اعلام شده است.

شورای نگهبان همچنین اعلام کرده که بخشی از مصوبه مجلس درباره «آزار عاطفی» کودکان ابهام دارد.

در مصوبه مجلس مجازات‌هایی برای آزار کودکان توسط والدین و دیگر افراد تعیین شده است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره آزار کودکان در ایران منتشر شده است.

افزایش آمار خودکشی نوجوانان و دانش‌آموزان در ایران از دیگر معضلات اجتماعی در این کشور است که سالانه گزارش‌های متعددی از وقوع آنها در شهر‌ها و روستاها در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا، وب‌سایت مجلس و رادیوفردا/ا. م./ف. دو.