خداحافظی ابدی ایرانیان با کشورشان و فروش قبرهای پیش خرید شده

By | ۱۳۹۸-۰۳-۳۰

در ایران شما می توانید تقریبا هرچیزی را که می خواهید به واسطه سایتهای واسط پیدا کنید. نسخه بومی وبسایت Craigslist در ایران، وبسایتی به نام دیوار است که همه ابزار لازم برای یک مهاجرت کامل را فراهم می کند.

از پس از آغاز تحریم های ایالات متحده علیه ایران، وبسایت دیوار و نمونه های مشابه آن، راهی برای تسریع در مهاجرت ایرانیان شده است.

ایرانیانی که از شرایط زندگی خود به تنگ آمده اند و زندگی برایشان سخت شده است و آماده مهاجرت هستند، به دیوار مراجعه می کنند تا هرچه سریعتر اجناس خانگی خود را به پول نقد تبدیل کنند.

بارها دیده شده که مراجعین خریدار در مواجهه با فروشندگانی که کالای خود را در دیوار گذاشته اند متوجه می شوند که فروشندگان قصد مهاجرت دارند.

به دنبال افزایش تنش های سیاسی میان تهران و واشنگتن، ایرانیان زیادی در حال ترک کردن کشورشان هستند. مهاجرت حتی به کشورهای همسایه ایران که ویزا نیازی ندارند افزایش یافته است و برخی گزارشات حاکی از استقرار بیشتر ایرانیان در کشورهای ترکیه و ارمنستان است.

تحریم های که تجارت را محدود کرده اند، اقتصاد ایران را برای سال ها تحت فشار قرار داده اند و هرچند که دولت ترامپ می گوید هدف از تحریم ها، معقول رفتار کردن رژیم ایران است اما این مردم هستند که در سختی به زندگی ادامه می دهند.

فاطمه جمالپور، روزنامه نگار مستقر در تهران می گوید مردم به فروش چیزهایی اقدام می کنند که بسیار غیر متعارف است. از فروش لوازم آرایشی گرفته تا قبر! بله قبر!

جمالپور می گوید: اگر شما خانه خود را برای فروش بگذارید معقول است چرا که شما می خواهید خداحافظی کنید اما اینکه قبری را که پیش خرید کرده اید، روی سایت دیوار بگذارید، بدین معنی است که شما می خواهید خداحافظی ابدی با خاک کشورتان کنید.

وی که با یک مرد نمایشگاه دار اتومبیل صحبت می کرد، چنین تعریف می کرد که او مالک نمایندگی اتومبیل است اما به دلیل تحریم ها نمی تواند اتومبیل هایش را بفروشد.

خانم جمالپور گزارش می دهد که تحریم های آمریکا بر تولید کنندگان خودرو در ایران نیز تاثیرات مخربی گذاشته است چرا که آنها نمی توانند در کنار فروش خودرو، قطعات آن را وارد کنند. نتیجتا نمایشگاه دار، مجبور به فروش نمایندگی خود شده و اکنون می خواهد به خانواده اش که در کانادا ساکن هستند بپیوندد.

البته ایرانیانی هم هستند که بر اساس ضرب المثل هایشان زندگی می کنند. علیرضا جهرمی، ۴۷ ساله و از اعضای یک شرکت آی تی ارائه دهنده برگر در ایران است.

او می گوید آنچه که ما را نکشد، قوی ترمان می کند. ما تا کنون نمرده ایم!

این عضو فریکادل ایران (عرضه کننده فست فود و برگر تهران) می گوید خدا را شکر که در ایران مک دونالد نداریم و از این جهت می توانیم خلاق تر باشیم.

معدود ایرانیانی هم هستند که در شرایط فعلی، خوشحال از تحریم هستند چرا که پایان تحریم ها را به معنای باز شدن بازار آزاد می دانند؛ همچون علیرضا که به نظر می رسد توان رقابت با مک دونالد را ندارد و از آن واهمه دارد.

شبکه بیان: