هشدار نسبت به غلظت خطرناک ازن در تهران

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۳

معاون سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید با وجودی که هوای تهران آبی و تمیز به نظر می‌رسد اما شاخص ازن در پایتخت از ۱۳۰ گذشته است. ازن با غلظت بالاتر از ۱۰۰، خطراتی جدی متوجه دستگاه تنفس می‌کند.

مسعود تجریشی، معاون “محیط زیست انسانی” سازمان حفاظت محیط زیست ایران از افزایش شاخص آلاینده ازن در تهران ابراز نگرانی کرده و از دستگاه‌های متولی خواسته که راه‌کارهای کنترل ازن را دستور کار خود قرار دهند.

آقای تجریشی روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه (سوم ژوئیه)، در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا اشاره کرد که هوای تهران از اردیبهشت به خاطر افزایش آلاینده ازن، در تعدادی از روزها ناسالم شد. خبرگزاری ایسنا به نقل از او نوشت: «با اینکه هوای تهران تمیز به نظر می‌رسد و آسمان آبی است اما شاخص آلاینده ازن به طور وحشتناکی بالا رفته است. بطوریکه دو روز پیش شاخص ازن در تهران به بیش از ۱۳۰ رسید.»

او از دستگاه‌های متولی از جمله وزارت بهداشت خواسته که راه‌های کنترل آلاینده ازن را بررسی کنند و هشدارها و توصیه‌های لازم را به مردم بدهند تا آسیب‌های مربوطه به حداقل برسد.

ازن یک آلاینده تابستانی و محصول اکسیداسیون و فعل و انفعالات شیمیایی آلاینده‌خودروها، کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها در نور خورشید است. به همین دلیل در تابستان و در وسط روز، غلظت ازن به حداکثر خود می‌رسد.

ازن با غلظت بالاتر از ۱۰۰، اثر بسیار مخربی بر مخاط و اندام‌های تنفسی موجودات زنده دارد و موجب حمله آسم و کاهش عملکرد ریه می‌شود. حدود ۴۰ درصد ازن در بینی و حنجره جذب می‌شود ولی ۶۰ درصد آن به عمق ریه می‌رسد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده که در برخی از روزها غلظت ازن در تهران از ساعت ۱۱ صبح تا هفت بعدازظهر بالا است و باید بررسی شود که در سایر شهرها شاخص این غلظت چقدر است.

در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفته است که یکی از دلایل افزایش شاخص آلاینده ازن، کاهش ذرات معلق بوده است. خبرگزاری ایسنا به نقل از حسین شهیدزاده نوشت: «باید دقت داشته باشیم که ذرات معلق موجود در هوا باعث می‌شود که شدت تابش خورشید کمتر شود. از آنجا که امسال ذرات معلق تولیدی کمتر بوده شدت تابش نور خورشید نیز بیشتر شده است.»

محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه از تردد یک میلیون و ۷۰۰هزار موتورسیکلت کاربراتوری و فرسوده در تهران به عنوان نقض قانون هوای پاک و یکی از دلایل تشدید شاخص ازن نام برد.

ازن از مهم‌ترین آلاینده‌های هوا در کنار دی اکسید گوکرد یا مونو دی اکسید نیتروژن است. ازن از طریق دستگاه‌های تصفیه هوا، لامپ‌های UV، ماشین‌های فتوکپی و چاپ‌گرهای لیزری نیز تولید و در هوا منتشر می‌شود.  کودکان، بزرگسالان فعال و افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی باید از حضور در فضایی که غلظت ازن در آن بالاست، خودداری کنند.
دویچه وله: