محسن صفایی فراهانی: ایران با ١٧درصد مهاجرت، در صدر فهرست فرار مغزها!‏

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۴

روزنامه شهروند/ متن پیش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

محسن صفایی فراهانی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که مناصب متعددی در ادوار مختلف دولت‌ها داشته، به‌تازگی گفت‌وگویی ‏مفصل با خبرآنلاین انجام داده که مطالبی قابل تأمل دارد. در ادامه بخش‌هایی جذاب و مهم از این گفت‌وگو را انتخاب کرده‌ایم که ‏می‌خوانید: ‏
‏* اول توجه کنیم که مردم چه می‌خواهند، آنها یک محیط آرام برای کسب و کار و زندگی درخواست دارند. دانشجویی که ۱۶ یا ‏‏۱۷‌سال درس خوانده و از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌گردد، می‌خواهد دیگر سربار اقتصاد خانواده خود نباشد.

بین درآمد و هزینه ‏خانواده‌ها یک بالانس نسبی وجود داشته باشد. اینها چیز زیادی نیست که مردم توقع دارند. من واقعا نمی‌دانم با این شرایط معیشتی ‏چه می‌توان به مردم گفت ارکان حکومتی همه دارند توجیه می‌کنند.

با این شرایط نمی‌توان از صندوق رأی توقع معجزه داشت!‏

‏* اگر امکان معیشت مناسب مردم برقرار باشد، بخشی از مشکلات مردم حل می‌شود. من می‌توانم بگویم ۸۰‌درصد مشکلات ‏مردم درحال حاضر همین است. مثلا اگر با درایت و عقلانیت این مسأله سرانجام پیدا کند بعد بایستی به سراغ مسأله روانی ‏جامعه و کرامت انسانی رفت. ‎

‏* گزارشی درباره گروهی که در مجلس ششم به آلمان رفته بودند و جنجال‌هایی را منجر شد، می‌خواندم. ظاهرا در صحبت با وزیر ‏آلمانی گفته بودند آزادی‌هایی برای شهروندان‌تان قایل می‌شوید که منجر به بی‌بندوباری‌هایی در جامعه‌تان شده است. وزیر گفته ‏بود درست می‌گویید و ما هم قبول داریم که یکسری آزادی‌هایمان یکسری بی‌بند و باری به وجود آورده، ولی وقتی آمار می‌گیریم ‏می‌بینیم ۹۵‌درصد مردم که آزاد هستند، فکرشان به سمت سازندگی و رشد اقتصادی و بالا بردن اقتصاد کشور می‌رود و کمتر از ‏‏۵‌درصد هستند که یک چنین مشکلی ایجاد می‌کنند. ولی به خاطر این اقلیت محدود، کشور را زیر سوال نمی‌بریم که همه چیز را ‏نابود کنیم‎.‎

‏* در ایران به خاطر این‌که دو تا تار موی خانم‌ها بیرون بیاید یک عالمه مسأله در کشور ایجاد می‌کنند. واقعا چرا خانم ریاضیدانی ‏که استاد ریاضی جهان می‌شود و نابغه است از ایران مهاجرت می‌کند؟

ما اصلا فکر کرده‌ایم که این رفتن مغزها چه مشکلی ‏ایجاد می‌کند؟ ببینید! اسکاتلندی‌ها در شمال انگلیس قرار دارند که از نظر آب و هوایی بدتر از انگلستان است.

در یک بررسی ‏اجمالی در طول ۵۰‌سال دوم قرن بیستم، مهاجرت از اسکاتلند به انگلستان را مورد تحقیق قرار داده‌اند. نزدیک به مهاجران ایران ‏یعنی حدود ۱۷‌درصد از نخبگانشان مهاجرت کرده‌اند.

نتیجه این است که در طول ۵ دهه، ۵ نمره‌ای کیوی جامعه پایین آمده ‏است.

این یک تحلیل علمی است نه گفته من. الان آمارهای صندوق بین‌المللی پول حاکی از این است که در بین ۶۱ کشور در ‏حال توسعه و کشورهای عقب‌مانده‌ای که مثل ایران می‌خواهند به سمت توسعه بروند، ایران با حدود ۱۷‌درصد مهاجرت مغزها ‏حائز رتبه اول است! آیا فکر نمی‌کنیم که ایران هم بعد از ۴۰‌سال چه شرایطی پیدا می‌کند؟

پس در کنار معیشت، رعایت کرامت ‏انسان و آزادی‌های اجتماعی اولویت زندگی امروز شهرنشینی است.