محمد جواد ظریف وارد نیویورک شد؛ «صدور روادید با تائید پومپئو انجام شد»

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۴

وزیر خارجه ایران، شامگاه یک‌شنبه به‌وقت ایران، برای شرکت در نشست شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد وارد نیویورک شد. رویترز به نقل از منابع خبری گزارش داده وزیر خارجه آمریکا اجازه صدور روادید برای محمد جواد ظریف را داده‌است.

محمد جواد ظریف در بدو ورود به نیویورک به خبرگزاری دولتی «ایرنا» گفته تهران «میز مذاکره را ترک نکرده» بلکه ایالات متحده است که با ترک «برجام» از گفت‌وگوها خارج شده و «اکنون هم به آمریکا مرتبط است که به میز مذاکره بازگردد یا خیر».

دولت دونالد ترامپ سال پیش از توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما خارج شد. ترامپ این توافق را «ناکارآمد» می‌داند و خواستار دستیابی به «توافق بهتر» و «گسترده‌تر» با جمهوری اسلامی شده‌است. او در عین حال گفته حاضر است «بدون پیش‌شرط» با رهبران جمهوری اسلامی مذاکره کند.

طی بازه زمانی یک سال گذشته، تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته‌است و حتی گفته شد محمد جواد ظریف نیز به فهرست تحریم‌شدگان اضافه می‌شود؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد فعلا متوقف شده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید اگر ایالات متحده صدور روادید برای آقای ظریف را نمی‌پذیرفت، به‌معنی این بود که فشارها و اقدامات برای منزوی کردن هرچه بیشتر جمهوری اسلامی ادامه دارد.

دو منبع خبری که نامشان فاش نشده به این خبرگزاری گفته‌اند مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریک، خود، صدور روادید را تائید کرده‌است.

وزارت خارجه آمریکا هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌است.

با همه این‌ها هیچ گزارش رسمی و مشخصی از احتمال دیدار یا گفت‌وگو بین مقام‌های دو کشور نیز منتشر نشده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ۲۳ تیر ماه گفته بود «ایران هیچ مذاکره‌ای با مقامات آمریکا در هیچ سطحی ندارد». برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز ۱۹ تیر ماه تاکید کرده بود، در حال حاضر کانال ارتباطی بین دولت ترامپ و تهران وجود ندارد.

ظریف روز یک‌شنبه در پاسخ به پرسش رادیو تلویزیون دولتی ایران مبنی بر احتمال انجام «دیدارهای دوجانبه با اعضای کنگره» گفته: فعلا دیدارهای دوجانبه در چارچوب برنامه ملل متحد طراحی شده است.

همزمان با سفر وزیر خارجه ایران به نیویورک و در ادامه تنش‌های فزاینده بین ایران و آمریکا، رهبران سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان، که در مذاکرات اتمی حضور داشتند در بیانیه‌ای خواستار گفت‌وگو و پایان دادن به تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران شدند.

سه کشور اروپایی خواستار پایان دادن به تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران شدند

در متن این بیانیه در پیوند با تنش‌‌های اخیر آمده‌است «میزان خطر به اندازه‌ای است که لازم است همه طرف‌ها آتش‌بس داده و درباره عواقب اقدامات‌شان تأمل کنند».

در همان روز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفت تهران معتقد به مذاکره است و «شروط» گفت‌وگو با آمریکا شامل «لغو تحریم‌ها، پایان فشار اقتصادی و بازگشت به برجام» می‌شود.

آقای ظریف نیز اظهارات مشابهی را در نیویورک مطرح کرده‌است.

البته رهبر جمهوری اسلامی، که تصمیم‌گیرنده نهایی در سیاست‌های کلانی مانند مذاکره با آمریکا است، پیشتر چنین مذاکره‌ای را رد کرده بود. طی روزهای گذشته نیز او سخن تازه‌ای در مورد تمایل به صورت‌گرفتن مذاکرات مطرح نکرده‌است.

رویترز، خبرگزاری آلمان، خبرگزاری صداوسیما، ایرنا/ت,رادیو فردا