واشینگتن‌پست: خامنه‌ای منتظر چشمک غرب است 

By | ۱۳۹۸-۰۴-۳۰

روزنامه واشینگتن‌پست در تحلیلی به قلم رئول مارک گرشت، از افسران سابق سازمان سیا، نوشت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با افزایش تنش بین ایران و آمریکا، در‌صدد است از آمریکا امتیازاتی دریافت کند و سپس، دو کشور پای میز مذاکره بروند.   

گرشت در این مقاله، ضمن تاکید بر این‌که تمام تصمیم‌های مهم در زمینه سیاست خارجی ایران با موافقت مستقیم خامنه‌ای اجرایی می‌شود، نوشت: «انزجار خامنه‌ای نسبت به روسای جمهور آمریکا یک امر کلی است و مختص افراد خاصی نیست و طرف‌های ایرانی همواره در خفا و آشکارا با کاخ سفید حشر‌و‌نشر داشته‌اند. برای آغاز هر گفت‌و‌گویی، خامنه‌ای منتظر گرفتن امتیازاتی از آمریکاست.»

به عقیده او، علی‌رغم تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا، «گزینه دیپلماسی با ترامپ همچنان روی میز (ایران) است».

این تحلیلگر در ادامه نوشت رهبر جمهوری اسلامی ایران «عادت دارد اول به غرب چشمک بزند».

او خاطرنشان کرد که باراک اوباما، رییس‌جمهوری سابق آمریکا که معمار توافق هسته‌ای برجام بود، به جمهوری اسلامی ایران «امتیازهای مهمی» داد.

به نوشته گرشت، تصمیم سال گذشته ترامپ به خروج از برجام و برقراری تحریم‌های شدید علیه جمهوری اسلامی ایران سبب شده است که خامنه‌ای طبق معمول از این فرصت برای زیر سوال بردن دولت‌های غربی بهره ببرد.

او در ادامه افزود جمهوری اسلامی ایران با بالا بردن درجه خلوص غنی‌‎سازی اورانیوم به بالاتر از حد مجاز برجام، در‌صدد است در دل اروپایی‌ها ترس بیندازد و برای کاهش تحریم‌ها به آمریکا فشار بیاورد و این کار «مایه امیدواری خامنه‌ای» است.

گرشت نوشت تنش‌های جاری در خلیج فارس و اقدام اخیر نیروهای سپاه پاسداران به توقیف یک فروند نفتکش همه در راستای همان تفکر رویارویی‌طلبی خامنه‌ای است.

او اضافه کرد: «توقیف نفتکش‌های بریتانیایی در روز جمعه ممکن است آغاز فصلی جدید و خطرناک‌تر در نبرد خامنه‌ای با غرب باشد.»

این تحلیلگر تاکید کرد که هم‌زمان با شدت گرفتن تنش‌ها، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در سفر به نیویورک اعلام کرد ایران حاضر است در قبال رفع تحریم‌های آمریکا، اجازه دسترسی بیشتر به تاسیسات هسته‌ای خود را بدهد. ترامپ بارها اعلام کرده است که ایران حق دسترسی به سلاح هسته‌ای را ندارد.

گرشت در پایان نوشت: «در هفته‌ها و ماه‌های جاری، باید منتظر بود خامنه‌ای دنبال راه‌های جدیدی برای محک زدن دل و جرات ترامپ باشد.»
ایران اینترنشنال: