خامنه‌ای: فلسطینی‌ها به جای سنگ، موشک نقطه‌زن می‌زنند و این یعنی احساس پیشرفت

By | ۱۳۹۸-۰۴-۳۱

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار هیئتی بلندپایه از حماس گفت که برای مقابله با طرح صلح آمریکا در خاورمیانه ، موسوم به «معامله قرن»، باید فلسطینی‌ها «احساس پیشرفت» کنند و این امر از طریق تجهیز آنان به «موشک‌های نقطه‌زن اتفاق افتاده است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز دوشنبه، ۳۱ تیر، در این دیدار گفت: «در سال‌های نه چندان دور، فلسطینی‌ها با سنگ مبارزه می‌کردند، اما امروز به جای سنگ، مجهز به موشک‌های نقطه‌زن هستند و این، یعنی احساس پیشرفت».

دیدار روز دوشنبه علی خامنه‌ای با صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس (سمت چپ تصویر)

در این دیدار همچنین صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس، گفت که تمام مراکز حساس اسرائیل «در تیررس» موشک‌های فلسطین قرار دارند.

پیش از این گزارش‌هایی درباره تجهیز حزب‌الله لبنان و گروه‌های فلسطینی به «موشک‌های نقطه‌زن» ساخت ایران منتشر شده است.

خبرگزاری تسنیم سال ۹۳ گزارشی از راکت‌های «فجر» منتشر کرده بود که به گفته این خبرگزاری در جنگ گروه‌های مسلح فلسطینی با اسرائیل در نوار غره مورد استفاده قرار گرفته‌است.

آقای خامنه‌ای روز دوشنبه همچنین طرح «معامله قرن» را «خیانت‌آمیز»، «توطئه خطرناک» و تلاش برای «از بین بردن هویت فلسطینی» خواند و گفت که باید «نگذاشت که آنها با استفاده از پول، هویت فلسطینی را از بین ببرند».

طرح موسوم به «معامله قرن» را جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای پایان دادن به منازعه اسرائیل و فلسطینی‌ها آماده کرده است.

نام این طرح از گفته‌های سال گذشته آقای ترامپ گرفته شده که منازعه اسرائیل و فلسطینیان را دشوارترین مسئله جهان نامیده و گفته بود اگر راهکاری برای این منازعه به دست آید «معامله قرن» خواهد بود.

آقای خامنه‌ای در دیدار روز دوشنبه خود با گروه حماس همچنین گفت: «یکی از علت‌های مهم دشمنی با جمهوری اسلامی ایران، موضوع فلسطین است اما این دشمنی‌ها و فشارها موجب نخواهد شد که ایران از مواضع خود در موضوع فلسطین کوتاه بیاید، زیرا حمایت از فلسطین یک مسئله اعتقادی و دینی است».

وی اضافه کرد: « دوری برخی کشورهای دنباله‌رو امریکا همچون سعودی از موضوع فلسطین یک حماقت بود زیرا اگر از فلسطین حمایت می‌کردند، می توانستند در مقابل امریکا، امتیاز بگیرند».

در دیدار هیات حماس با رهبر جمهوری اسلامی نامه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، و تابلوی منقش به تصویری از مسجدالاقصی به علی خامنه‌ای داده شد.

سفر هیئت حماس به تهران سال‌ها پس از سردی مناسبات طرفین انجام شده است.

این سفر در حالی انجام می‌شود که حدود هشت سال از قطع روابط میان حماس و دولت سوریه می‌گذرد؛ دولتی که از هم‌پیمانان اصلی جمهوری اسلامی در منطقه به‌شمار می‌آید.

در پی آن‌که حماس در نخستین سال‌های جنگ سوریه، بر خلاف حزب‌الله لبنان، درخواست‌های ایران را برای دخالت عملی با هدف بقای حکومت بشار اسد رد کرد و در نتیجه، سوریه دفتر حماس را در این کشور مهر و موم کرد و سران حماس را بیرون راند، مناسبات این جنبش فلسطینی با ایران سال‌ها سرد بود و خالد مشعل، رهبر وقت حماس، حتی با سفر به ریاض با پادشاه سعودی که رقیب سرسخت منطقه‌ای ایران است، دیدار کرد.

پیام‌های دی ۹۶ از سوی قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران، به سران حماس که با تغییرات داخلی در این جنبش و انتخاب اسماعیل هنیه به جای خالد مشعل و گزینش یحیی سنوار به عنوان رهبر داخلی حماس همراه بود، شعله مناسبات تهران- غزه را دوباره گرم کرد.

دیدار هیئت حماس از تهران، سازمانی که پس از حزب‌الله دومین بازوی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، با تشدید بحران منطقه و تنش برسر نفتکش‌ها هم‌زمان شده‌است.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ