«مخالفت شدید» چین با تحریم آمریکا علیه شرکت واردکننده نفت ایران

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۲

سخنگوی وزارت خارجه چین، تحریم‌‌های آمریکا علیه شرکت «جوهای جن‌رونگ» چین و مدیر آن، به خاطر نقض محدودیت‌ها علیه صنعت نفت ایران، را محکوم کرد.

هوآ چون‌ئینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، می‌گوید دولت این کشور «شدیدا مخالف» تحریم‌های اعمال‌شده است و «بارها تاکید کرده که همکاری‌های معمول در زمینه انرژی بین ایران و جامعه بین‌المللی، از جمله چین، بر پایه معیارها و شاخص‌های بین‌المللی، قانونی و مشروع است».

آقای هوآ می‌گوید چین «محکم و استوار از حقوق قانونی و منافع خود در زمینه داد و ستد دفاع کرده و حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌دارد».

این سخنگوی وزارت خارجه چین در بخشی دیگر از کنفرانس مطبوعاتی دوم مرداد ماه خود، به‌مانند موضع‌گیری‌های گذشته پکن، کارزار «فشارهای حداکثری» ایالات متحده علیه تهران را «ریشه تنش‌های جاری بر سر برنامه اتمی ایران» دانسته‌است.

اشاره هوآ چون‌ئینگ به تحریم‌های گسترده‌ای است که واشینگتن علیه تهران اعمال کرده تا به گفته دولت دونالد ترامپ، «جمهوری اسلامی رفتار مخرب خود را تغییر دهد» و «به یک کشور به‌هنجار تبدیل شود».

در ادامه همین کارزار و تحریم‌ها است که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۳۱ تیر از تحریم شرکت «جوهای جن‌رونگ» و خانم یومین لی، مدیر این شرکت، به خاطر نقض محدودیت‌های واشینگتن علیه صنعت نفت ایران خبر داد.

جوهان جن‌رونگ و دیگر شرکت چینی «سینوپک»، کم‌وبیش واردکننده کل نفت صادراتی ایران به چین به‌شمار می‌روند.

پیش از این و در توضیح تحریم شرکت چینی، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته بود «اعلام کرده‌ایم که هر رفتار قابل تحریم را تحریم می‌کنیم، و در این زمینه جدی هستیم… ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که پول بیشتری به آیت‌الله‌ها برسد و جان سربازان آمریکایی، ملوانان، نیروهای هوابرد و دریایی را در معرض خطر قرار دهد. این بسیار مهم است».

دونالد ترامپ در بهار گذشته از توافق اتمی خارج شد. دولت ترامپ می‌گوید قصد دستیابی به توافقی تازه و گسترده را با ایران دارد، از جمله بر سر برنامه موشکی، اتمی و فعالیت‌ها و نفوذ تهران در منطقه. ایران اما خروج آمریکا از برجام را برخلاف تعهدات دولت آن کشور توصیف کرده و دولت حسن روحانی می‌گوید شرط انجام مذاکرات، بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها است.

در حالی‌که آقای ترامپ چند بار تاکید کرده تهران با مشکلات گسترده‌ای روبه‌رو شده و «سرانجام» پای میز مذاکره خواهد آمد، اما هم‌او روز دوشنبه گفت روز به روز مذاکره و توافق با ایران برایش سخت‌تر می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است کشورش «آماده بدترین‌هاست ولی آماده بهترین هم هستیم».

تنش‌ها در هفته‌های اخیر در منطقه شدت گرفته و گمانه‌زنی‌ها در مورد وقوع یک درگیری نظامی احتمالی رو به فزونی گذاشته‌است.

هوآ چون‌ئینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در جریان کنفرانس خبری روز چهارشنبه تاکید کرد پکن خواستار حل مسالمت‌آمیز تنش‌ها است و ابراز امیدواری کرده تلاش‌های تازه فرانسه برای کاستن از کشمکش‌ها فرجامی پیدا کند.

بنا بر گزارش‌ها از ایرا حسن روحانی، عباس عراقچی را راهی پاریس کرده تا یک «طرح جایگزین» برای کاهش تنش‌ بین ایران و آمریکا را به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، بدهد.

رویترز گزارش داده آقای مکرون تلاش کرده تا ابتکاری برای حل اختلافات بین ایران و آمریکا و کاهش تنش در منطقه ارائه کند، ولی تاکنون نتیجه نداشته‌ای است.

متن کنفرانس خبری سخنگوی وزارت خارجه چین، خبرگزاری فرانسه، رویترز، الف، رادیو فردا/ت/خ