روحانی به بریتانیا: اگر از اقدامات خلاف دست بردارند پاسخ متناسب می‌گیرند

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۲

رئیس جمهور ایران می‌گوید، اگر کشورهای اروپایی «از اقدامات خلاف خود از جمله آن چه در جبل‌الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد».

در همین حال رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه مدعی شد که بریتانیا برای آزاد کردن نفتکش خود به ایران «واسطه» فرستاده است.

این سخنان همزمان با اولین روز آغاز به کار بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، و در حالی بیان شده که روابط تهران و لندن با توقیف نفتکش‌ها به شدت دچار تنش شده است.

آقای جانسون که اول مردادماه با رای قاطع حزب محافظه‌کار نخست‌وزیر بریتانیا شد، قبلا اعلام کرده بود که «موضعی نرم در برابر ایران نخواهد داشت».

حسن روحانی روز چهارشنبه، دوم مرداد، در جلسه هیئت دولت گفت که «مسئولیت اصلی حفاظت از تنگه هرمز و خلیج فارس، عمدتاً بر عهده ایران و کشورهای همجوار است» و این موضوع «ارتباطی به دیگران ندارد».

رئیس جمهور ایران با اشاره به توقیف کشتی بریتانیایی گفت که «تنگه هرمز نه جای شوخی است، نه جای بازی با مقررات بین‌المللی».

آقای روحانی تاکید کرد: «همه دنیا باید از سپاه پاسداران به خاطر امنیت خلیج فارس، سپاسگزار باشند.»

وی اضافه کرد: «اجازه نمی‌دهیم کسی در خلیج فارس و تنگه هرمز بی‌نظمی کند، ما در عین حال به دنبال تنش و برخورد نظامی نیستیم.»

اشاره آقای روحانی به «بی‌نظمی» در حوزه خلیج فارس در حالی است که پیش از این برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله رئیس مجلس و فرمانده بسیج صراحتا توقیف کشتی بریتانیا را «جواب» به توقیف کشتی ایرانی در جبل‌الطارق دانسته بودند.

با این حال روز دوشنبه علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفت: «به هیچ عنوان بحث تلافی نیست، بلکه یک اقدام حقوقی درست و بجا از سوی جمهوری اسلامی ایران بوده است.»

روز چهارشنبه همچنین محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی، گفت: «سپاه در توقیف کشتی انگلیسی کاری کرد که سر اینها را به خاک سایید. کشوری که زمانی در ایران وزیر و وکیل تعیین می‌کرد، کارش به جایی رسیده که واسطه می‌فرستند و خواهش می‌کنند کشتی را آزاد کنید.»

رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه همچنین در تازه‌ترین پاسخ خود به پیشنهاد مذاکره از طرف دولت دونالد ترامپ، تاکید کرد برای مذاکره «عادلانه و قانونی» آمده است.

آقای روحانی در عین حال تاکید کرد که «به اسم مذاکره کنار میز تسلیم» نخواهد نشست.

دولت ترامپ در آمریکا در عین اعمال سیاست فشار حداکثری بر ایران، بارها پیشنهاد مذاکره با جمهوری اسلامی، حتی بدون پیش‌شرط، را مطرح کرده است.

حسن روحانی اشاره کرد که «هرگز فرصت مذاکره را از دست نداده» است.

او ادامه داد: «تا زمانی که مسئولیت اجرایی کشور را برعهده دارم، برای انجام مذاکره عادلانه، قانونی و عزتمندانه کاملاً آمادگی داریم، تا مشکلات را حل و فصل کنیم. اما در عین حال حاضر نیستیم به اسم مذاکره کنار میز تسلیم بنشینیم.»

آقای روحانی همچنین گفت که «ما اهل لجبازی و دنبال جنگ و تنش نیستیم، اما در عین حال حاضر نیستیم زیر حرف زور برویم و در برابر قلدری تسلیم شویم.»

مقام‌های ایران هرگونه مذاکره مجدد بر سر برجام را رد کرده و خواهان بازگشت آمریکا به این توافق و لغو همه تحریم‌ها شده‌اند.

از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت‌وگو با واشینگتن را «سم» خوانده و مذاکره با دولت ترامپ را «سم مضاعف».

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا ، توئیتر و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.