اپوزسیون غافل

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۳

با درود به گروه های اپوزسیون همه میدانیم در طی این دوران سیاه چهل ساله اپوزسیون ایرانی نتوانسته راهکار مناسبی برای عبور از این نظام ایدئولوژیک که بنیانهای اعتقادی آن ریشه‌ای 1500 ساله دارد را فراهم آورد . علل این ناتوانی بسیار است و به نظر من مهمترین آن عدم درک صحیح اپوزسیون از ذات این نظام است . چرا که این نظام با هیچ یک از نظام های تجربه شده بشری قابل مقایسه نیست هرچند رگه هایی از مشابهت با هر کدام را دارد. گروهی این نظام را دیکتاتور می نامند  بدون اینکه معنای دقیق دیکتاتور را بدانند . دیکتاتور رئیس کشوری است که فراتر از اختیارات مندرج در قانون اساسی آن کشور اقداماتی را نجام می دهد . درحالیکه اگر ایرادی به رهبر ایران باشد این است که فرصت نمی کند به اختیارات خود در قانون اساسی بطور کامل جامه عمل بپوشد به اختیارات ولایت مطلقه در قانون اساسی نظام نگاه کنید در یک کلام ولایت مطلقه بر جان مال وناموس مردم وسیاست گذاری در کلیه امور داخلی وخارجی .

گروهی این نظام را تمامیت خواه توسعه طلب  حکومت الیگارشی و می نامند هر چند تمام اینها هست اما در عین حال نیست و برای هر کدام ترفندی اندیشیده است . اما اپوزسیون در طی این چهل سال از یک چیز غافل بوده است که حیات حکومت دینی در گرو نمادهای دینی است و خود حکومت از همان سال اول این را اعلام کرد ولی کسی به عمق این مطلب پی نبرد . خمینی گفت این عاشوراست که اسلام را زنده نگه داشته است البته منظور همین اسلام حکومتی شیعی است . اگر به روند مراسم عاشورا در طی این چهل ساله نگاه کنید برای استمرار و پر رنگ کردن آن با توجه به دلزدگی مردم از آن ترفند های گوناگون بکار برده شده است تا این نماد زنده بماند از مداحی رپ گرفته تا استفاده از انواع آلات موسیقی وسرودن اشعار مختلف و حتی اعتراضی (برای نمونه نوحه خوانی اعتراضی در یزد) ولی هر طور بوده این مراسم که مهمترین نماد است به هرحال استمرار یافته .

وبرای بقیه سال نیز حکومت سعی در ایجاد وپر رنگ کردن نماد های دینی موجود وخلق نماد های دینی جدید نموده برای کلیه امام زاده‌ها زیارتنامه طراحی ودر ورودی نصب کرده است حتی امام زاده ها را تخصصی کرده یکی برای شفای فلان درد دیگری برای افزایش روزی و… برای خواهر امام رضا تاریخ تولد و وفات در تقویم ها درج نموده برای توسعه صحن امام زاده های مشهور تا توانسته هزینه نموده . زیارت اماکن مذهبی را بعنوان تور ویا جایزه بعضی مسابقات در نظر گرفته . چرا که خوب می داند حیات هر حکومتی در گرو حیات نمادهای آن است .

بی خود نیست که بن لادن به نماد نظام سرمایه داری (برج های تجارت جهانی) حمله می‌کند.بنا براین اپوزسیون ایران وظیفه داشت که با شناخت ومطالعه دقیق راهکار مناسب برای هرچه کمرنگتر کردن این نمادها کوشش نماید  واین مستلزم کار فرهنگی ودادن آگاهی به مردم است در حالیکه متاسفانه آنها برعکس عمل کردند مثلا تلوزیون های ماهواره‌ای خارج از کشور هم در ایام عاشورا بجای بی توجهی به این مراسم تحت عنوان احترام به عقاید مردم  با نظام ومردم همصدا شده و برنامه‌های به اصطلاح مناسب این ایام را پخش کرده ومی‌کنند غافل از اینکه روحانیت با استفاده از همین عقاید برگُرده مردم سوار شد وهمه را از میدان به در کرد . اپوزسیون نااگاه بُرنده‌ترین روش خلع سلاح این حکومت که همانا مباره مدنی مسالت آمیز است را از یاد برده . به توده ایرانی در طی این همه سال آگاهی کافی نداده است . به او نگفته که هموطن هدف ما تغییر ایمان وعقیده شما نیست ولی به شما آموزش می‌دهیم که الگوی رفتاری خود را طوری تغییر دهید که از این ایمان وعقیده‌تان برای استیلا بر سرنوشتتان استفاده نشود. به مردم نمازخوان نگفتیم که لازم نیست ترک نماز کنید ولی نمازتان را فعلا در مسجد نخوانید .

فقط همین یک مورد استفاده حکومت از دهها هزار  امام جماعت مساجد را در تبلیغ سیاست های رزیم عقیم می‌گذاشت . لازم نبود به مردم بگوییم امام رضا را دوست نداشته باشید؛ اما می‌توانستیم بگوییم ارادتتان را حفظ کنید ولی حداقل برای چند سال در یک همبستگی ملی به زیارت مشهد نروید همین یک مورد دست حکومت را از میلیاردها نذورات مذهبی کوتاه می‌کرد .

و ریشه بسیاری از خرافات مثل نذر قبولی فرزند یا بهبود بیماری و…. را از دخیل بستن به حرم به مرور زمان می خشکاند؛   وعلاوه برآن به اقتصاد خانواده هم بعلت دوری از این ریخت وپاشها کمک می شد هرچند اندک باشد . و یا تحریم حج  ویا عدم وقف اموال و نریختن نذورات به صندوق هایی که در نهایت وجوه آن با نظر مسئولین دولتی هزینه می شود از این نمونه مثال ها که هیچ تبعاتی هم برای مردم ندارد بسیارند که در این مختصر نمی گنجد . هدف از این پیشنهاد این است که در یک نشست  گروهی با دعوت از صاحب نظران برروی روشهای بی خطر و موثر مباره با این رژیم کار شود . چرا که این رژیم سفاک‌تر و جنایتکار تر از آن است که بشود با تظاهرات خیابانی  کارش را ساخت . داستان این رژیم چون داستان سلیمان است باید موریانه وار عصایش را خورد تا بر زمین بیفتد .

با احترام

س- ساسانی