آلمان: تحریم ظریف نافی دیپلماسی است

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۱

وزارت خارجه آلمان، تصمیم آمریکا در تحریم ظریف را مغایر راه‌‌کارهای دیپلماتیک خواند و از ادامه کار و تماس با وزیر خارجه ایران خبر داد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، می‌گوید حفظ توافق هسته‌ای روز به روز دشوارتر می‌شود.

پس از اعلام سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر ادامه کار با ظریف، وزارت خارجه آلمان نیز موضع مشابهی اتخاذ کرد. این وزارتخانه می‌‌گوید اقدام ایالات متحده، نفی راه حل‌های دیپلماتیک است: «بنابراین ما این اقدام را درست نمی‌دانیم.»

عکس از آرشیو؛ وزرای امور خارجه ایران و آلمان، ظریف و ماس، در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۹ در تهران

وزارت خارجه آلمان می‌گوید: «در شرایط کنونی مهم است که کانال‌های ارتباطی را حفظ کنیم تا جلوی تشدید تنش‌ها را بگیریم.» این وزارتخانه افزوده که وزیران خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا در تماس منظم با جواد ظریف قرار دارند و به این کار ادامه خواهند داد.

اتحادیه اروپا پیش‌تر اعلام کرده که همکاری با وزیر خارجه ایران به دو دلیل تداوم خواهد یافت؛ نخست آن که او ارشدترین دیپلمات دولت ایران است و دوم، به خاطر حفظ مناسبات دیپلماتیک با تهران. کارلوس مارتین، سخنگوی خانم موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است: «ما با توجه به اهمیت حفظ کانال‌های دیپلماتیک، کار با جواد ظریف را که بالاترین نماینده دیپلماسی ایران است، ادامه می‌دهیم.»

در عین حال، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه ARD عنوان کرده که حفظ توافق هسته‌ای با ایران روز به روز سخت‌تر می‌شود. او در توضیح این دشواری به “لزوم جلوگیری از جنگ در خلیج فارس و اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی” اشاره کرده و افزوده است: «به همین دلیل ما همانند قبل به توافق اتمی پایبند می‌مانیم.»

واکنش چین و روسیه

چین و روسیه نیز تحریم ظریف از سوی آمریکا را گامی خوانده‌اند که شانسی به گفت‌وگو نمی‌دهد. دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر دایم روسیه در سازمان ملل، این تصمیم را امری مغایر دیپلماسی خوانده و گفته است که تحریم مانع یافتن راه حل می‌شود. وزارت خارجه چین تحریم ظریف را اقدامی یکجانبه خوانده که به حل مشکلات کمکی نمی‌کند.

تحریم ظریف با صدور بیانیه دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) اعلام شد. استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، علت این تصمیم را دنباله‌روی بی‌چون و چرای ظریف از منویات رهبر جمهوری اسلامی عنوان کرد و او را مهم‌ترین سخنگوی رژیم ایران در سطح جهانی نامید.

آمریکا با تصمیم دونالد ترامپ، در ماه مه ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق اتمی با ایران خارج شد و سیاست “فشار حداکثری” بر تهران را پیش گرفت. تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اقتصاد این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

اروپا اما به برجام پایبند مانده و خط مشی “فشار حداکثری” را رد کرده است. با این همه بیشتر شرکت‌های اروپایی از ترس آن که همکاری با ایران موجب تحریم‌های تجاری و مالی آنها شود، از معامله با این کشور پرهیز می‌کنند.