۲۸ مرداد؛ سالروز فاجعه سینما رکس آبادان

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۸

آیین گرامیداشت چهل و یکمین سال جان باختگان سینما رکس آبادان، شامگاه یکشنبه از سوی جمعی از شهروندان و هنرمندان این شهر، در خیابان امیرکبیر (امیری) آبادان برگزار شد.

شهروندان آبادانی با نثار دسته گل یاد جان باختگان این حادثه را گرامی داشتند. در این اجتماع خودجوش مردمی که ساعاتی به طول انجامید، جمعی از حاضران به روایتگری حادثه دلخراش آتش سوزی سینما رکس پرداختند و از بی توجهی مسئولان نسبت به زنده نگه داشتن یاد و خاطره قربانیان مظلوم این فاجعه انتقاد کردند.

در ۲۸ مرداد، ۱۳۵۷، صدها نفر از مردم آبادان در سینما رکس این شهر در هنگام دیدن فیلم گوزن‌ها ساخته مسعود کیمیایی در آتش‌سوزی عمدی سوختند و کشته‌ شدند. در دادگاهی که پس‌از انقلاب برگزار شد، حسین‌ تکبعلی‌زاده، که پیش‌از انقلاب هم به‌ همین اتهام بازداشت‌ شده‌ بود، اما با انقلاب از زندان بیرون آمده‌ بود، اعتراف کرد که هم‌راه با هم‌دستانی و به‌تاثیر یک محفل تندرو اسلام‌گرا و انقلابی این سینما را آتش زده و کمی بعد اعدام شد.

به گزارش بهارنیوز، ۳۷۷ نفر در فاجعه آتش‌سوزی عمدی سینما رکس آبادان در ۲۸ مرداد سال ۱۳۵۷ جان باختند. بعدا در دادگاه متهمان مشخص شد طراحی این جنایت هولناک توسط برخی فعالان مذهبی برای تهییج مردم علیه نظام سابق شکل گرفته بود! مدتی قبل نیز محسن صفایی فراهانی از فعالان سیاسی در مصاحبه‌ای، صراحتا اعلام کرد برخی از طراحان اصلی این جنایت، پس از پیروزی انقلاب، نماینده مجلس شدند.