شیوا نظرآهاری: «یار دبستانی» نیستم

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۴
فشار، تهدید و مجازات خانوادگی نوشین جعفری

 صبح امروز (یکشنبه) شیوا نظرآهاری٬ فعال اجتماعی و کنش‌گر حقوق بشر٬ در حساب کاربری‌اش در توییتر یک فایل صوتی‌ از نوشین جعفری، عکاس و خبرنگار بازداشتی منتشر کرد .

در این فایل صوتی نوشین جعفری با تاکید بر اینکه «تحت فشار» است٬‌ از شیوا نظرآهاری درخواست کرده تا اطلاعات مربوط به اکانت توییتری «یار دبستانی» را در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهد. نوشین جعفری٬ که از تاریخ ۱۲ مرداد در بازداشت به سرمی‌برد٬ در ادامه این فایل صوتی به نظرآهاری خبر داده است که در صورت عدم همکاری با نیروهای امنیتی خانواده‌اش در ایران تحت فشار قرار خواهند گرفت.

این تماس اولین تماس نوشین جعفری٬ روزنامه نگار سابق و عکاس هنری٬ پس از بازداشت بود.

زیتون در این رابطه با شیوا نظرآهاری گفت‌وگویی کرده که آن را در ادامه می‌خوانید.

آیا پیش از این سابقه داشته است که یک متهم در دوران بازداشت از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی٬ چنین فایل صوتی را برای فردی دیگر ارسال کند؟

در تمامی سال‌هایی که در زمینه حقوق بشر فعالیت داشته‌ام٬ هرگز پیش نیامده بود اتفاقی مشابه صورت گیرد. نه برای من تا کنون چنین فایلی فرستاده شده بود و نه شنیده‌ام که برای شخص دیگری این اتفاق بی‌افتد.

اینکه یک متهم امنیتی از یکی بند‌های امنیتی از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی فایلی صوتی برای فرد دیگری بفرستد٬ تا کنون رخ نداده است٬ بخصوص اینکه در این فایل درخواست کمک نیز کرده است.

من تا کنون با موردی مشابه مواجه نشده‌ام٬ مگر اینکه موارد مشابه را اطلاع رسانی نکرده باشند. هرچند من گمان نمی‌برم٬ تا کنون چنین امری رخ داده باشد و اطلاع رسانی نشده باشد.

نظر شما در خصوص گفته‌های نوشین جعفری در این فایل صوتی چیست؟

از نظر من با توجه گفته‌های نوشین جعفری در اول این فایل صوتی و تاکید بر اینکه خیلی تحت فشار است٬ آنچه بعد از آن در فایل گفته یا هر چه که بعد از این به آن اعتراف کند٬ از اعتبار ساقط است.

سخنان نوشین جعفری در ابتدای این فایل نشان می‌دهد که او تا چه میزان تحت فشار است.

این فایل روز چهارشنبه هفته گذشته برای شما ارسال شده، چرا انقدر دیر دست به انتشار آن زدید؟

هرچند در این فایل نیروهای امنیتی مستقیما از زبان نوشین جعفری خانواده من را هم تهدید شده‌اند٬ اما نمی‌توانستم به تنهایی برای انتشار این فایل تصمیم بگیرم.

طی این مدت در خصوص انتشار این فایل با چند تن مشورت کردم و در نهایت جمع بندی نظرات افراد مختلف این بود که انتشار این فایل هم برای من و هم برای نوشین گزینه‌ای بهتر به نسبت مخفی نگاه داشتن آن است.

از نظر من با توجه گفته‌های نوشین جعفری در اول این فایل صوتی و تاکید بر اینکه خیلی تحت فشار است٬ آنچه بعد از آن در فایل گفته یا هر چه که بعد از این به آن اعتراف کند٬ از اعتبار ساقط است.سخنان نوشین جعفری در ابتدای این فایل نشان می‌دهد که او تا چه میزان تحت فشار است.

 

با توجه به اینکه خانواده شما نیز از سوی نیروهای امنیتی مورد تهدید قرار گرفته‌اند٬ آیا طی روزهای گذشته برای ایشان از سوی نهاد‌های امنیتی مشکلی ایجاد شده است؟

خیر. تا کنون مشکلی ایجاد نشده است٬ اما همواره این نگرانی وجود دارد ممکن است تصمیم نیروهای امنیتی برای پرونده سازی٬ دامن خانواده من را هم بگیرد.

با توجه به ادعایی که در این فایل صوتی مطرح شده آیا شما اکانت یار دبستانی را میشناسید یا با ادمین یا یکی از ادمین‌های حساب کاربری یاردبستانی در توییتر در ارتباط هستید؟

نه تنها هیچ ارتباطی با این حساب کاربری در توییتر نداشته‌ام٬ حتی تا پیش از بازداشت نوشین جعفری و انتشار اخباری در خصوص ارتباط او با این اکانت٬ حتی از وجود چنین حساب کاربری بی‌اطلاع بودم.

من طی سال‌ها فعالیت کارنامه مشخصی دارم. بارها و بارها بازداشت شده‌ و برای تک تک فعالیت‌هایم مورد بازجویی قرار گرفته‌ام.

نیروهای امنیتی به استناد پرونده‌ام در وزارت اطلاعات می‌توانند مطمئن باشند که من هرگز به چنین حوزه‌هایی ورود نکرده‌ام.

حال نیز که نزدیک به ۸ ماه است که خارج از ایران مشغول به تحصیل هستم و همواره سعی کردم راه بازگشتم به ایران را باز نگه دارم. اما این اتفاق تمامی برنامه‌های من برای ادامه زندگی را تحت شعاع قرار داده است

در طی سال‌هایی که فعالیت داشته‌ام همواره برای مقدسات مردم احترام قائل بودم و به چنین حوزه‌هایی ورود نکرده‌ام.

حال نیز که نزدیک به ۸ ماه است که خارج از ایران مشغول به تحصیل هستم و همواره سعی کردم راه بازگشتم به ایران را باز نگه دارم. اما این اتفاق تمامی برنامه‌های من برای ادامه زندگی را تحت شعاع قرار داده است.

سال‌ها سابقه دوستی و همکاری با نوشن جعفری داشته‌ای٬ آیا ممکن است او ارتباطی با حساب کاربری یاردبستانی داشته باشد؟

به هیچ عنوان٬ نوشین جعفری که من می‌شناختم٬ هرگز به مقدسات مردم توهین نمی‌کند و به چنین موضوعاتی ورود نمی‌کند.

زیتون: