رویترز: کشف اورانیوم در انبار مخفی که نتانیاهو مدعی آن شده بود

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۸

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها، گزارش کرده است که نمونه‌برداری بازرسان بین‌المللی از محلی در ایران که نخست‌وزیر اسرائیل آن را یک “انبار مخفی هسته‌ای” توصیف کرده بود نشان می‌دهد که در این محل اورانیوم وجود داشته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی که نامشان فاش نشده و نظارات آژانس بر فعالیتهای هسته ای ایران را از نزدیک دنبال می کنند گزارش داده که ایران هنوز درباره دلیل آثار اورانیوم در نمونه‌ها در این محل، توضیحی ارائه نکرده است.

یک دیپلمات گفت که این اورانیوم با درصد بالا غنی نشده بود که به آن معنی است که خیلی از خلوص مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی فاصله داشت. این دیپلمات گفت: “این می تواند توضیحات ممکن زیادی داشته باشد.”

دیپلمات ها به رویترز گفتند اما از آنجا که ایران هنوز نمونه ای از این ماده را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی نگذاشته، تعیین سرچشمه این ذرات آسان نیست و همچنین روشن نیست که آیا اینها رد به جا مانده از مواد یا فعالیت هایی است که به دوره پیش از امضای توافق ۲۰۱۵ بازمی گردد یا نه.

در زمان بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از این محل، هیچ اورانیومی کشف نشده است. اما رویترز گزارش داده که آژانس از ماه آوریل بر این محل نظارت کرده و نمونه‌هایی محیطی از این محل را به آزمایشگاه ارسال کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که مخالف سرسخت توافق برجام است در سخنانی در سپتامبر سال گذشته میلادی مدعی شده بود که ایران در ماه گذشته ۱۵ کیلوگرم مواد رادیواکتیو را از تاسیساتی خارج کرده و در مناطق مختلفی در تهران پخش کرده‌اند، تا این مواد را پنهان کنند.

دنی دانون سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در توییتر نوشت که آژانس بین المللی انرژی اتمی روایت اسرائیل را تایید کرده است: “رژیم ایران باید پاسخگو شناخته شود و نباید از رفتار این کشور چشم پوشی کرد.”

آقای نتانیاهو هم در گفت و گویی ویدئویی از طریق فیسبوک، پیش از انتخابات هفته آینده، در واکنش به سوالات درباره گزارش رویترز گفت: “می دانم که آژانس بین المللی انرژی اتمی به موضوع رسیدگی می کند. قصد ندارم امروز درباره اش صحبت کنم. کاملا ممکن است که فردا چیزی برای گفتن داشته باشم.”

او افزود: “اما این مسلما یک موضوع مهم است. بگذارید به شما بگویم که تا جایی که به آینده ما (اسرائیل) مربوط می شود، موضوع مهمی است. من یک لحظه هم بیکار نمی نشینم.”

به دنبال اظهارات سپتامبر گذشته نخست وزیر اسرائیل درباره این مرکز، بهرام قاسمی، که در آن زمان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بود، این سخنان آقای نتانیاهو را “دروغ، نسنجیده و بی محتوا” خوانده است.

آقای قاسمی که در تهران صحبت می کرد، گفت: “تنها مرجع رسیدگی به مسایل هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی است که نظارت دایم و راستی آزمایی خود را دنبال و تاکنون با دوازده گزارش، تعهد ایران را به همه آنچه در برجام مسئولیت آن را پذیرفته بود مورد تایید قرار داده است.”

ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای را با اهداف صلح‌آمیز پی‌ می‌گیرد. اما اسرائیل می‌گوید که ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای است.

گزارش رویترز در حالی منتشر شده است که همزمان با سومین گام ایران در کاهش تعهداتش در توافقنامه شش قدرت‌ جهانی با ایران که به برجام موسوم است، کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی، وارد تهران شد و با برخی از مقامات ایران دیدار و گفتگو کرد.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *