وزیر خارجه ایران: طرح ۴ ماده‌ای فرانسه برای کاهش تنش با آمریکا حاوی دیدگاه‌های ما نیست

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۱

واشنگتن گفت که این طرح «از زبان خود وی [مکرون] مطرح شده و حاوی دیدگاه‌های ما نیست.»

وزیرامور خارجه ایران، روز چهارشنبه دهم مهر، در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «ما مشخص کرده‌ایم که دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و مطرح کردن طرح امید نشان دهنده‌ این است که ما از سال ۶۴ همواره، دنبال امنیت، در خلیج فارس بوده و دیگران هستند که مانع شدند. مواضع ما کاملا مشخص است. اما مواضع ما در طرح ۴ ماده‌ای مکرون درست بیان نشده بود. بنابراین لازم است این مذاکرات ادامه یابد تا مسائل دقیق مطرح شود.»

همچنین ظریف درباره مذاکراتش در نیویورک با بیان این که «من دو دور مذاکره با وزیر خارجه فرانسه داشتم»، او به اظهارات ترامپ در سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: «این موضع ترامپ  ۱۸۰ درجه مخالف آن بود که اروپایی‌ها از قول ترامپ به ما می‌گفتند.»

کمی پیش از این اظهارات ظریف، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در جلسه هیات دولت، با اشاره به این طرح مکرون گفت: «کلیت آن طرح به یک معنا می‌توانست قابل قبول باشد، چون کلیت آن برمی‌گشت به اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که همیشه این را گفتیم، ایران به صلح منطقه و صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که همیشه کمک کردیم. آمریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز و پول نفت در اختیار قرار بگیرد.»

همچنین وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درباره احتمال خروج اتحادیه اروپا از برجام گفت: «آنها [اروپایی‌ها] چنین چیزی اعلام نکردند، آن چه گفته‌اند این است که ممکن است مسیر حل اختلافات که در مواد ۳۶و ۳۷ برجام آمده را پیگیری کنند.»

ظریف ادامه داد: «مکانیسم ماشه در برجام برای [مواقعی است که] خطای اولیه رخ بدهد. ایران خطای اولیه را انجام نداده است. اقداماتی که ایران انجام داده است، اول از همه در پاسخ به تخطی آمریکا و عدم توان اروپایی‌ها برای پاسخ دادن انجام گرفته‌اند و این‌ها راهکار محسوب می‌شوند. هیچ کسی نمی‌تواند از یک راهکار در پاسخ به راهکاری دیگر استفاده کند.»

روزنامه گاردین، روز جمعه ۵ مهر، در گزارشی نوشت که اتحادیه اروپا به‌طور خصوصی به ایران هشدار داده که اگر تهران گام‌های بیشتری در نقض برجام بردارد، مجبور خواهد شد خروج از برجام را در ماه نوامبر آغاز کند.

در واکنش به این خبر، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، نیز روز دوشنبه  ۸ مهر، در یک نشست خبری در تهران گفت: «اگر آنها [اتحادیه اروپا] بخواهند در پاسخ به اقدامات جبرانی ما، اقدامات جبرانی انجام دهند، اقدام خنده‌دار و اشتباهی است و ما به آنها توصیه می‌کنیم که این اقدامات را انجام ندهند.»

در حالی که ایران تاکنون در سه مرحله از تعهدات برجامی خود کاسته است، ظریف روز چهارشنبه ادامه داد: « ما بر روی مواضع خود محکم ایستاده‌ایم و اگر اروپا تعهدات خود را انجام ندهد ما اقدامات بعدی خود را انجام می‌دهیم.»

همزمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارشنبه تاکید کرد که کاهش تعهدات برجامی ایران ادامه خواهد یافت.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *