فرانسه: ایران و آمریکا فقط یک ماه فرصت دارند

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۱

وزیر خارجه فرانسه می‌گوید تهران و واشنگتن تنها یک ماه و پیش از گام چهارم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، فرصت شروع مذاکره برای کاهش تنش در خاورمیانه را دارند. لودریان تاکید کرد که طرح اعتباری فرانسه هنوز روی میز است.

فرانسه همچنان در تلاش است تنش بین ایران و آمریکا را کاهش دهد. ژان ایو لودریان، چهارشنبه ۱۰ مهر (دوم اکتبر) اعلام کرد برای مذاکره دو کشور تنها یک ماه فرصت باقی مانده است.

این در حالی است که حسن روحانی در زمان حضور در نیویورک، تماس تلفنی با ترامپ را که مقدماتش را رئیس جمهور فرانسه تدارک دیده بود، رد کرد. امانوئل مکرون طرحی نیز برای افتتاح یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای داد و ستد اروپا با ایران ارائه داده که مستلزم معافیت‌ معاملات نفت از تحریم‌های آمریکاست.

ایو لودریان روز دوم اکتبر در مجلس نمایندگان فرانسه گفت: «طرح ارائه شده که هنوز موفقیت آمیز نبوده، همچنان روی میز قرار دارد.»

در همین روز، حسن روحانی با تمجید از میانجی‌گری فرانسه و قدردانی از تلاش مکرون، تاکید کرد که کاخ سفید مسئول شکست تلاش‌ها برای دیدار او و ترامپ بود. او گفت آمریکا در پیغام‌های خصوصی نرمش نشان می‌داد اما علنا از تشدید تحریم‌ها حرف می‌زد.

لودریان از هر دو طرف خواسته که تا پیش از ششم نوامبر، دست به اقدام بزنند. او گفت: «اکنون واشنگتن و تهران وظیفه دارند از فرصت کوتاه باقیمانده استفاده کنند زیرا کاهش تعهدات برجامی ایران تنش‌های تازهای را موجب خواهد شد.»

ششم نوامبر روزی است که دولت ایران می‌خواهد گام چهارم در کاهش تعهدات برجامی خود را بردارد. تهران در گاه‌های قبلی و در واکنش به خروج آمریکا از برجام و عملی نشدن کمک‌های اروپا، فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.

رئیس جمهوری ایران پیشتر تاکید کرده که هرگونه مذاکره با ترامپ تنها در صورت لغو تحریم‌ها انجام خواهد شد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *