مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی: کسی جرات ندارد به یکی از آقایان بگوید بالای چشمت ابروست

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۷

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت، جامعه‌ای که در آن مردم از تشکیل پرونده به خاطر گلایه خود بترسند “روی سعادت نخواهد دید”. هم‌زمان یک مقام قضایی از تأکید رئیسی بر رسیدگی به جرایم سیاسی با حضور هیأت منصفه مطبوعات خبر داد.

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به ترس مردم از پیامدهای طرح شکایت و انتقاد در ایران گفت: «جامعه‌ای که مردم بترسند اگر سخنی بگویند یا گلایه‌ و شکایت خود را ابراز کنند برای آنها پروندها تشکیل می‌شود، آن جامعه روی سعادت نخواهد دید.»

پزشکیان که دیروز سه‌شنبه ۱۶ مهر (هشتم اکتبر) در همایش کانون وکلا سخن می‌گفت، تأکید کرد: «چرا یک وکیل نمی‌تواند بدون لکنت زبان از موکل خود دفاع کند، ما از چه می‌ترسیم؟ باید در مقابل حرف حق سر خم کنیم و سخن بی‌ربط را با دلیل و قانون رد کنیم. معتقدم اگر کسی تحت ستم قرار گرفت خودش و وکیلش باید جسارت داشته باشند با قدرت حرفشان را بزنند و هیچ قدرتی حق ندارد مانع شود.»

دویچه وله:

به گزارش ایرنا، پزشکیان افزود: «مدعی دفاع از مستضعفان جهان هستیم، چطور می‌خواهیم این کار را انجام دهیم؟ در حالی که اگر مستضعفی تحت ستم قرار می‌گیرد اجازه دفاع او را سلب می‌کنیم. آیا این نقض غرض نیست؟»

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: «اگر براساس عدالت عمل کنیم همه می‌فهمند که ما بر اساس عدالت عمل کرده‌ایم. امروز کسی جرات ندارد به یکی از این آقایان بگوید که بالای چشمت ابروست، چرا که می‌ترسد روزگارش را سیاه کنند، این باید درست شود.»

مسعود پزشکیان در حالی از ترس مردم از “این آقایان” سخن گفته که به گفته منتقدان جمهوری اسلامی و حتی بسیاری از اصلاح‌طلبان حکومتی، وجود “رانت سیاسی” در ایران باعث شده که نزدیکان به مراکز اصلی قدرت در ایران، برخلاف دیگر شهروندان از حاشیه امن برخوردار باشند.

“بگذاریم شاکی، متشاکی و متهم از خود دفاع کند”

پزشکیان در نهایت با بیان اینکه “اگر کسی علیه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی شکایت کرد باید بر اساس عدالت شکایتش بررسی شود”، گفت: «بگذاریم شاکی، متشاکی و متهم دفاع خود را انجام دهد چه از طریق خودش یا وکیلش.»

در روزها و هفته‌های گذشته انتقاد نمایندگان جریان موسوم به اصلاح‌طلب از وضعیت کنونی در ایران پررنگ‌تر شده است. برخی تحلیلگران این انتقادها را با نزدیک شدن انتخابات مجلس در اسفندماه آینده مرتبط می‌بینند.

دوشنبه گذشته نیز پروانه سلحشوری، از اعضای فراکسیون امید، با انتقاد از نادیده گرفتن ریشه‌های فساد در ایران، این پدیده را تهدیدی برای جمهوری اسلامی دانست و گفت، اگر قشرهای مختلف نتوانند انتقاد خود را بیان کنند، “شعار مبارزه با فساد فریبی بیش نخواهد بود.»

این نماینده اصلاح‌طلب همچنین ضمن انتقاد به اعدام کودکان و نوجوانان و نیز برخورد با فعالان مدنی در ایران، به حصر خانگی شماری از منتقدان جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: «عدم برگزاری دادگاه برای برخی متهمان و محصوران را چگونه می‌توان تعبیر کرد، چرا هر نقدی را مشروط به این کنیم که باید از دیدگاه ما درست و سازنده باشد.»

دستور رئیسی: رسیدگی به جرایم سیاسی با حضور هیأت منصفه مطبوعات

هم‌زمان با این انتقادها، روز گذشته ناصر سراج، نماینده تام‌الاختیار رئیس قوه قضائیه در تعیین اعضای هیأت منصفه مطبوعات، از دستور ابراهیم رئیسی بر حضور این هیأت در جریان رسیدگی به جرایم سیاسی خبر داد.

به گزارش ایسنا، قاضی سراج با اشاره به تعیین هیأت منصفه جدید مطبوعات تهران گفت: «با دستور حضرت آیت‌الله (رئیس قوه قضائیه) و مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی هیات منصفه مطبوعات در دوره جدید علاوه بر جرایم مطبوعاتی به جرایم سیاسی هم رسیدگی خواهد کرد.»

به گفته این مقام قضایی، رئیس هیأت منصفه رئیس قوه قضائیه و یا نماینده تام‌الاختیار او خواهد بود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى، رئیس سازمان تبلیغات اسلامى، رئیس شوراى ائمه جمعه و رئیس شوراى شهر نیز از اعضاى این هیأت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *