اجباری‌های تربیت مدرس؛ اخراجی‌های دانشگاه تهران

By | ۱۳۹۸-۰۸-۰۱

دانشجویان معترض هم به «سها مرتضایی» پیوستند

ظهر بارانی سه‌شنبه ۳۰ مهرماه و در هشتمین روز اعتراض سها مرتضایی به «ستاره‌دار» شدن و محرومیتش از تحصیل، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران به او پیوستند. به گزارش زیتون دانشجو، آنها به دعوت فعالان صنفی ساعت ۱۲:۳۰ مقابل کتابخانه مرکزی ‫دانشگاه تهران جمع شدند؛ جایی که یک هفته است این دانشجوی ستاره‌دار در اعتراض به محرومیت تحصیلی خود تحصن کرده است. تا لحظه تنظیم این گزارش هیچیک از مسئولان دولتی و دانشگاهی به این اعتراض پاسخی نداده‌اند؛ این در حالی است که پیش‌تر شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داده بود که «علاوه بر نقش و دخالت مستقیم وزارت اطلاعات در محرومیت از تحصیلِ این فعال صنفی، حراست دانشگاه تهران نیز طی نامه‌ای خواستار عدم پذیرش وی شده و از حضور او به عنوان دانشجو در دانشگاه تهران ممانعت به عمل آورده است».

سها مرتضایی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در جریان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ بازداشت شد و در هنگام بازداشت «دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران» بود. او را نخست به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم کردند و سپس با وجود کسب رتبه ۱۰ کنکور دکتری علوم سیاسی، ستاره‌دار و از ادامه تحصیل محرومش کردند.

حسن روحانی در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری‌اش گفته بود که «باید عنوان دانشجوی ستاره‌دار را کنار بگذاریم، دانشجو باید در فعالیت سیاسی و علمی آزاد باشد و خطوط قرمز اقدامات او مصالح و منافع ملی است.» وزرای علوم دو دولت اول و دوم روحانی نیز بارها تاکید کرده‌اند که هیچ دانشجویی ستاره‌دار نخواهد شد. اما هم‌اکنون علاوه بر برخی فعالان صنفی و دانشجویی، شهروندان بهائی هم بدون اعلام رسمی از تحصیل محروم‌اند و ستاره‌دارهای همیشگی به شمار می‌آیند.

وزیر بهداشت و «دانشگاه مأیوس و دلمرده»

دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به آنچه «یأس و دل‌مردگی دانشگاه» خواند هشدار داد و از رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواست «تا دیر نشده از یاس، ناامیدی و دلمردگی بیشتر سرمایه‌های هر جامعه مانند دانشجویان و اساتید جلوگیری کند».

او که دوشنبه (۲۹ مهر) در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سخن می‌گفت امسال را «از سخت‌ترین سال‌های بعد از انقلاب» توصیف کرد و گفت: «امسال به خاطر جنگ بی‌رحمانه اقتصادی سال سختی را تجربه خواهیم کرد».

او به دکتر زالی (رئیس جدید) توصیه کرد که «محیط دانشگاه را از یاس و دلمردگی به سمت شادی و نشاط سوق دهید. چرا که امروزه شاهد نشاط کافی در دانشگاه‌ها نیستیم. باید تا دیر نشده از یاس، ناامیدی و دلمردگی بیشتر سرمایه‌های هر جامعه مانند دانشجویان و اساتید جلوگیری کنیم».

اجباریهای دانشگاه تربیت مدرس؛ از پوشش تا معاشرت!

 شیوه‌نامه اجرایی «فرهنگ حجاب و عفاف» به تصویب شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس رسید. در این شیوه‌نامه «شیوه پوشش و هنجارهای دانشگاهی، شیوه معاشرت، شیوه‌های ترویج و آموزش، آسیب شناسی، شیوه پایش و نظارت» تعریف شده و از آغاز سال تحصیلی جدید لازم‌الاجرا و اجباری است.

دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرده که این شیوه‌نامه، پیرو مصوبه ۴۲۷ شورای فرهنگ عمومی مبنی بر تدوین برنامه‌های ترویجی فرهنگ حجاب و عفاف در سازمان‌ها و دستورالعمل طرح صیانت از حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تصویب و ابلاغ شده است.

دانشگاه «عقیم» و از دست دادن دانشجوهایش

دانشگاه «هنرهای اسلامی ایرانیِ استاد فرشچیان» یکسال است که تاسیس شده اما دانشجویانش «به دلیل نرسیدن مجوزها» ناچار شده‌اند به تحصیل در دانشگاه‌های دیگر بپردازند. رئیس دانشگاه از شرایطی می‌گوید که «به دلیل هویت ایرانیِ دانشگاه ممکن است مطابقت چندانی با ضوابط امروزی پذیرش دانشجو نداشته باشد» و خطاب به مسئولان تاکید می‌کند که «هنر، شیوه آموزشی منحصر به خودش را می‌طلبد و هنر ما به دلیل آن که شیوه آموزشی متناسبی ندارد، عقیم شده است».

بهمن نامور مطلق که روایت «عقیم ماندن هنر» و وضعیت این دانشگاه نوپا را با خبرگزاری ایسنا در میان گذاشته می‌گوید «با توجه به اینکه این دانشگاه از هویت ایرانی برخوردار است، ممکن است با ضوابط امروزی همخوانی چندانی نداشته باشد، بر این اساس مقاومت‌هایی نیز نسبت به سیستم استاد-شاگردی که در صدد پیاده‌سازی آن در دانشگاه هستیم، وجود دارد که امیدواریم چنین مقاومت‌هایی کمتر شده و مصوبات ما نهایی شوند».

رئیس «دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانیِ استاد محمود فرشچیان» در این گفتگو هشدار می‌دهد که «هر سال که می‌گذرد برخی از هنرهای ما ریزش پیدا می‌کنند و حتی امروزه برخی هنرهای دستی ما فراموش شده‌اند. برای جلوگیری از ریزش هنرها که هویت زیبایی شناسانه ما هستند، نیازمند تسریع در تحقق مصوبات دانشگاه هستیم تا بتوانیم دانشجویانی را پذیرش کنیم که دانشگاه استاد فرشچیان را انتخاب کرده بودند، اما متأسفانه به دلیل نرسیدن مجوزها، ناچار شدند به تحصیل در دانشگاه‌های دیگر مشغول شوند».

رئیس دانشگاه آزاد و «چند صدهزار دانشجو» در پیادهروی اربعین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به کربلا رفته و در جمع دانشجویان سخنرانی کرده است. محمدمهدی طهرانچی در این سخنرانی می‌گوید: «دانشمندان غرب همه به دنبال کشف فلسفه اربعین هستند و اربعین می تواند تمدن غرب را بشکند». او معتقد است «در شبکه‌سازی جریان اربعین ضعیف عمل کردیم و اگر بخواهیم اربعین به ظهور امام زمان متصل شود به شبکه‌سازی بسیار جدی نیازمندیم». به گزارش ایسنا رئیس دانشگاه آزاد پیشنهاد داده است که «در مقابل شبکه‌سازی دشمن یک شبکه اربعین ایجاد کنیم که زمینه‌ساز و مقدمه ظهور شود».

همزمان، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها اعلام کرده که «حداقل چند صد هزار نفر از دانشجویان در ‌پیاده‌روی اربعین حضور یافته‌اند و حتی آمار ۵۰۰ هزار نفری نیز دریافت شده، اما برای دریافت آمار دقیق‌تر باید بیشتر صبر کرد».

محمدمهدی صالحی گفته است که «حضور اساتید دانشگاه‌ها در این مراسم نیز پر رنگ بوده و امیدواریم بتوانیم از این فرصت بی‌نظیر بهره‌برداری کنیم».
زیتون:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *