میرحسین موسوی: نظام از عواقب کشتار میدان ژاله درس بگیرد

By | ۱۳۹۸-۰۹-۱۰
میرحسین موسوی، یکی از نامزدان معترض به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در پیام کوتاهی سرکوب معترضان اعتراض‌های آبانماه را با کشتار تظاهرکنندگان در میدان ژاله در شهریور ۱۳۵۷ مقایسه کرد و نسبت به عواقب آن هشدار داد.

در این پیام که نسخه‌ای از آن نهم آذرماه در سایت کلمه منتشر شده آمده است: «برخورد خشن و خونین با مردمی خشمگین و فرودستانی جان به لب رسیده که در اعتراض به یک تصمیم غیرمعقول کاسبکارانه و مخالف منافع اقشار مستضعف، و زخم خورده از سیاست‌های خانمان برانداز به خیابان‌ها آمده بودند، و تأمل در گستردگی اعتراض‌ها در تهران و سایر نقاط کشور که نشان‌دهنده سرخوردگی همگانی در میان اقشار جان به لب رسیده از اوضاع کشور دارد شباهت تام و تمام با کشتار بیرحمانه مردم در ۱۷ شهریور خونین ۵۷ دارد.»

۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در حالی که فرماندار تهران، ارتشبد غلامعلی اویسی از بامداد همان روز حکومت نظامی و ممنوعیت تجمع بیش از سه نفر را اعلام کرده‌ بود جمعیت انبوهی از معترضان به حکومت پادشاهی در میدان ژاله و خیابان‌های اطراف آن حضور یافتند.

دویچه وله:

مطابق گزارش‌ها نظامیان پس از بی‌توجهی تجمع‌کنندگان به هشدارها برای متفرق کردن آنها، به سوی آنان آتش گشودند. برخی منابع قربانیان این روز را تا چهار هزار نفر اعلام کرده‌اند.

“آدمکشان ولایت مطلقه فقیه”

میرحسین موسوی با اشاره به آن رویداد تاریخی که سرآغاز سقوط حکومت شاهنشاهی در ایران ارزیابی می‌شود نوشت: «آدمکشان سال ۵۷ نمایندگان یک رژیم غیردینی بودند، و ماموران و تیراندازان آبان ۹۸ نمایندگان یک حکومت دینی. آنجا فرمانده کل قوا شاه بود و امروز اینجا ولی فقیه با اختیارات مطلقه.»

مسئولان حکومتی تا کنون از ارائه آمار دقیق قربانیان، مجروحان و بازداشتشدگان حرکت‌های اعتراضی اخیر خودداری کرده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل، هشتم آذر در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید در جریان این سرکوب‌ها دست‌کم ۱۶۱ نفر جان باخته‌اند. کانال تلگرامی وب‌سایت کلمه به نقل از یک منبع آگاه شمار قربانیان را ۳۶۶ نفر گزارش کرده است.

روزنامه اعتماد پنجم آذرماه به نقل از حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نوشت در جریان ناآرامی‌های اخیر حدود هفت هزار نفر بازداشت شده‌اند. مطابق برخی گزارش‌ها شماری از قربانیان اعتراض‌های آبان ماه به طور مستقیم هدف گلوله نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفته‌اند.

حرکت‌های اعتراضی آبانماه پس از اعلام غیرمنتظره افزایش بهای بنزین آغاز شد. مطابق مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، که به تائید رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای رسیده، از بامداد جمعه، ۲۴ آبان بهای هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با پنجاه درصد افزایش ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد با سه برابر افزایش سه هزار تومان شد.

میرحسین موسوی در بخشی از پیام خود نوشته است: «بنده به همه خانواده‌های شهیدان بیگناه تسلیت می‌گویم و عرض می‌کنم زخم وارد شده بر جان و تن ملت التیام نخواهد یافت مگر با معرفی آمرین و مباشرین این کشتار و محاکمه علنی آنها و توضیح بدون لکنت دلایل این جنایت آشکار.»

هشدار درباره عواقب کشتار مردم

او با اشاره تلویحی به سخنان سالار آبنوش، فرمانده عملیات سازمان بسیج افزود: «وگرنه صدا کلفت کردن و دم [زدن] از میان یک جنگ جهانی بودن، پاسخی قانعکننده به مردم نیست و این فرافکنی‌ها نمی‌تواند زخم عمیق و خطرناک وارد شده را التیام بخشد. کافی است نظام به عواقب کشتار میدان ژاله توجه کند.»

فرمانده عملیات بسیج چند روز پیش در یک سخنرانی در همدان با بیان این که در اعتراض‌های آبان ماه “فقط خدا ما را نجات داد” گفته بود: «جنگ جهانی تمام عیاری علیه نظام و انقلاب وضع حمل کرد و خوشبختانه نوزاد آن در لحظه تولد فوت کرد.»

این سخنان و اظهارات حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران که حرکت‌های اعتراضی آبانماه را یک “سناریوی جهانی”  اجرا شده توسط “پیاده‌ نظام‌های دشمن” خوانده بود پیش از این با واکنش مهدی کروبی، دیگر نامزد معترض انتخابات سال ۸۸ روبرو شد که آنها را “سفیهانه” خواند.

کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی از بهمن ماه ۸۹ بدون محاکمه و حکم قضائی در بازداشت خانگی به سر می‌برند.

غیبت شعار در حمایت از کروبی و موسوی

پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸ و به خصوص پس از بهمن ۸۹ در بسیاری از تجمع‌های اعتراضی یا انتخاباتی شعارهایی در حمایت از موسوی و کروبی نیز به گوش می‌رسید، اما این مسئله در حرکت‌های اعتراضی دی ماه ۹۶ و آبان امسال تکرار نشده است.

در حرکت‌های اعتراضی سال ۹۶ معترضان با شعارهایی نظیر “اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا” بی‌‌اعتمادی و مخالفت خود با هر دو جناح اصلی حکومت جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشتند.

در جریان اعتراض‌های اخیر نیز شعارهای غالب در میان تظاهرکنندگان از همان ساعت‌های اول سویه‌ای ضدحکومتی داشت و ناکارآمدی، سوءمدیریت، فساد و سیاست‌های تنش‌آفرین منطقه‌ای جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌داد.

در حرکت‌های اعتراضی آبانماه که به بسیاری از شهرها و استان‌های ایران نیز کشیده شد شعار علیه شخص خامنه‌ای و به آتش کشیدن تصویرهای او زیاد رخ داد و دست کم در یک مورد معترضان نماد انگشتر نخستین رهبر جمهوری اسلامی، روح‌الله خمینی را به آتش کشیدند.

پیام هشدارآمیز میرحسین موسوی در مورد تکرار عواقب کشتار میدان ژاله یک روز پس از بیانیه مهدی کروبی در محکومیت سرکوب خونین معترضان و ابراز تعجب از “سکوت رجال سیاسی و جریان‌های موثر در قبال چنین فجایعی” منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *