محمد خاتمی: به جایگاه رهبری به‌ عنوان شخص اول مملکت باید ارج نهاد‎

By | ۱۳۹۸-۰۹-۱۴

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، از موضع‌گیری رهبر جمهوری اسلامی درباره اعتراض‌های هفته آخر آبان ستایش کرد و گفت که دولت باید سپاسگزار او باشد.

اظهارات محمد خاتمی روز سه‌شنبه ۱۲ آذر در دیدار با اعضای «مجمع ایثارگران» بیان شده است. او با اشاره به قانون اساسی جمهوری اسلامی گفته که «جایگاه رهبری به عنوان شخص اول مملکت را باید ارج نهاد» چرا که «این جایگاه سبب می‌شود در پی‌آمدهای ناگهانی، کشور از بحران به درآید».

وی افزود: «در همین مورد اخیر دولت باید بسیار سپاسگزار رهبری باشد که با موضع‌گیری خود امواج مخرب سازمان داده شده علیه دولت و ملت را به محاق بردند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اولین واکنش خود، اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین را «کار اشرار، کینه‌ورزان و انسان‌های ناباب» دانسته بود.

وی ضمن حمایت از تصمیم سران سه قوه برای افزایش بهای بنزین، به «مسئولان حفظ امنیت» توصیه کرده بود که «به وظایف خود عمل کنند».

این اعتراض‌ها صدها کشته بر جای گذاشت. سازمان عفو بین‌الملل شمار قربانیان را دست‌کم ۲۰۸ نفر اعلام کرده. این در حالی است که وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، شمار کشته‌ها را ۳۶۶ نفر برآورد کرده است.

میرحسین موسوی نیز در بیانیه خود به طور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی را آمر این کشتار دانسته و گفته که فرمانده کل قوای ماموران و تیراندازان آبان ۹۸، ولی فقیه با اختیارات مطلقه بود.

محمد خاتمی در بخش دیگری از اظهارات روز سه‌شنبه خود با هدف قرار دادن اپوزیسیون خارج از کشور گفت: «جریان‌های بیرون کشور، کوچک‌تر از آن هستند که بخواهند برنامه‌ریزی کنند اما می‌کوشند سوار بر موج ‌شوند و در داخل هم هستند کسانی که غارت و تخریب و آشوب ایجاد می‌کنند».

به گفته وی، «وانمود می‌شود که مسئله براندازی است… در حالی که برای بخش محروم جامعه، نه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مسئله است و نه حتی شکل حکومت».

آقای خاتمی سپس تاکید کرده که طبقه محروم جامعه «می‌خواهد زندگی حداقلی امن و برخوردار داشته باشد و اگر نتوانند برایش فراهم کنند پیداست که اعتراض می‌کند» و از این رو اعتراض آنها به «ناکارآمدی و نبود امکانات است».

این مقام سابق جمهور اسلامی ایران در نهایت اطمینان داده که «بخش فرودست جامعه در مقابل نظام اسلامی نیستند بلکه در مقابل ناکارآمدی، نبود امکانات و مشکلات موجود هستند».

محمد خاتمی و جریان اصلاح‌طلب حکومتی طی سال‌های اخیر هدف انتقادات بسیاری از حامیان دیروز خود قرار گرفته‌اند که معتقدند پروژه اصلاح نظام شکست خورده است.

یکی از شعارهای مطرح اعتراض‌های این دو سال نیز شعاری است که هر دو جناح حاکم در ایران را هدف قرار می‌دهد: «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا».

چهره‌های اصلاح‌طلب بارها نسبت به فراگیر شدن این شعار هشدار داده‌اند.

با استفاده از گزارش پایگاه خبری محمد خاتمی و وبسایت رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *