محمود صادقی، نماینده تهران: شرم بر شما که ریخته شدن خون جوانان را حجامت نظام می خوانید

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۷

محمود صادقی، نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در مجلس دهم،  در نطق میان دستور خود در روز سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸، با لحنی تند از نحوه اخذ تصمیمات در جمهوری اسلامی، خصوصا گرانی سه برابری بنزین انتقاد کرده و خواستار عذرخواهی روحانی از مردم و استیضاح وزیر کشور شد.

به گزارش ایران وایر، محمود صادقی شورای هماهنگی سران سه قوه را نمادی از ناهماهنگی خواند و عدم مسوولیت پذیری سران قوا درباره پیامدهای تصمیمات مشترک شان را مورد سوال قرار داد و گفت: این شیوه عمل، هم کارآمدی دولت را زیر سوال برد و هم مجلس را در برابر مردم سنگ روی یخ کرد، هم سیلی از پرونده های قضایی جدید را روانه دستگاه قضایی کرد و هم شمار زیادی از مادران، پدران و فرزندان رنج کشیده این سرزمین را داغدار کرد. چه کسی مسوولیت پیامدهای زیان‌بار و غیرقابل جبران این تصمیم غلط را می پذیرد؟

صادقی ادامه داد:  از وزیر کشور می پرسیم چرا نتوانستید پیامدهای اجرای این تصمیم را پیش بینی و پیشگیری کنید؟ می گوید، قبلا چند بار قیمت ها را اصلاح کرده بودیم و حادثه مهمی رخ نداده بود. آیا مسوولی که قادر به درک تغییر شرایط محیطی نیست و با قیاس به گذشته و بدون در نظر گرفتن تغییر شرایط، تصمیم می گیرد و حاضر به عذرخواهی و قبول مسوولیت نیست، شایستگی سکانداری امور مختلف را دارد؟

این نماینده تهران در ادامه با انتقاد از ادعاهای نیروهای نظامی و امنیتی مبنی بر هدف‌گرفته شدن کشته‌شدگان با سلاح‌های غیرسازمانی و مقصر دانستن نیروهایی خارج از حاکمیت، گفت:  آیا با این ادعاها می توانیم پاسخ خونهای مظلوم به ناحق ریخته شده را بدهیم؟

صادقی با فرومایه خواندن حسن عباسی و سردار سعید قاسمی، به تعبیر آن‌ها درباره اینکه کشته‌شدن مردم در آبان۱۳۹۸ حجامت نظام بوده، حمله کرده و گفت:  شرم بر ما! شرم بر شما که ریخته شدن خون جوانان معترضی که در اثر سیاست‌های غلط اقتصادی هیچ امیدی به آینده ندارند را حجامت نظام تلقی می‌کنید. چرا بار ناشی از سیاست‌های غلط خود را به مردم تحمیل می‌کنید؟ مگر دولت طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها معتقد نبود که سیستم حمل و نقل عمومی را گسترش بدهد؟ چه کسی پاسخگوی مردم محروم اسلامشهر، رباط‌کریم، شهریار و دیگر شهرهای حومه تهران است که از وسایل حمل و نقل عمومی و ارزان محرومند؟

صادقی مردم شهرهای حومه تهران را آسیب‌پذیر ترین افراد نسبت به گرانی یک شبه بنزین دانست و گفت: اینکه مردم این شهرهای حومه‌، بیشتر در اعتراض‌ها شرکت کردند به این علت است که نگران هستند که بیشترین تاثیر مستقیم از افزایش گرانی حامل‌های انرژی را آنها باید تحمل کنند. چرا با نگاه امنیتی بروز اعتراض‌ها در این شهرها را به سازماندهی بیگانگان نسبت می‌دهید؟ چرا به جای کنترل هزینه‌های عمومی نظام و حذف موازی کاری‌ها، دوباره کاری‌ها، پراکنده کاری‌ها و کاهش فساد در معاملات دولتی، بار فشار ناشی از کسری بودجه را به مردم تحمیل می کنید؟ مردم به درستی شعار می دهند «یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه». بفهمیم خواسته مردم را.

صادقی خطاب به روحانی نیز گفت: من از رییس جمهور درخواست می کنم آشکارا از مردم عذرخواهی و طلب بخشش کند. او از رییس قوه قضاییه نیز خواست که با دیده اغماض به اتهامات بازداشتی‌های آبان ۱۳۹۸ رسیدگی کند.

صادقی در پایان خواستار بازگرداندن شان قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون مجلس به آن شد و گفت: وقتی نمایندگان تصمیم به استیضاح وزرا می گیرند و با پیگیری‌های وزرا، هیات رییسه محترم با لطایف الحیل، از اعلام وصول استیضاح استنکاف می ورزد این بیشترین آسیب را هم به مجلس می زند و هم به دولت. الان در رسانه ها می گویند، دولت و مجلس لابی کرده و با هم ساخت و پاخت کرده‌اند. بگذارید وزیر کشور در این مجلس حاضر شود و پاسخگوی اعمال خود باشد. چرا از پاسخگو بودن عوامل اجرایی به مردم و نمایندگان هراس دارید؟ مطمئن باشید پاسخگویی مسوولان به مردم موجب تقویت اعتماد عمومی می شود و به هیچ چیزی آسیب نمی رساند.

گفتنی است صادقی پیشتر نیز به دخالت ندادن مجلس در تصمیم‌گیری‌ها اعتراض کرده و با همکاری برخی دیگر از نمایندگان مجلس، طرح دوفوریتی بازگشت قیمت بنزین را به مجلس ارایه داد که البته با سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و پشتیبانی او از افزایش قیمت بنزین، این طرح نیز ناکام ماند.

دولت در بامداد جمعه ۲۴ آبان۱۳۹۸، قیمت بنزین را یک‌باره و بدون اطلاع قبلی ۳ برابر کرد. در پی اعلام این اقدام، اعتراضات در بیش از ۱۰۰ شهر ایران بالا گرفت. این اعتراضات با سرکوب خشن پلیس، نیروهای امنیتی و نظامی مواجه شدند. عفو بین‌الملل تعداد کشته‌شدگان این اعتراضات را بیش از ۳۰۴ نفر اعلام کرده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *