هنگامه شهیدی؛ قربانی جدید انتقال زندانیان سیاسی به بیمارستان روانی

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۲

در حالی‌ که پیشتر گزارش‌هایی درباره فشار ماموران امنیتی و اطلاعاتی ایران برای انتقال تعدادی از زندانیان سیاسی به بیمارستان روانی منتشر شده بود،‌ وکیل هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار زندانی، از فشار مشابه بر موکلش خبر داده است.

مصطفی ترک‌همدانی،‌ وکیل  این روزنامه‌نگار زندانی در اوین، روز چهارشنبه ۱۱ دی‌ماه در صفحه توییترش نوشت که برخلاف دستور دادستانی برای فرستادن شهیدی به بیمارستان «طالقانی»، ماموران زندان اوین اقدام به اعزام او به بیمارستان روانپزشکی «امین‌آباد» کرده‌اند.

به گفته ترک‌همدانی، پس از مقاومت شهیدی در برابر این موضوع ماموران او را دوباره به زندان اوین منتقل کرده‌اند.

صفحه توییتری «هنگامه شهیدی»،‌ که اخبار مربوط به او را منتشر می‌کند،‌ نوشته است که این اقدام پس از آن صورت گرفت که سازمان پزشکی قانونی با «۲ ماه مرخصی» این زندانی برای معالجه در خارج زندان موافقت کرده بود.

پیشتر این صفحه توییتر همچنین خبر داد که پزشکی قانونی به علت وضعیت وخیم جسمی و عارضه قلبی دستور مرخصی پزشکی او را داده بود که مورد موافقت معاون دادستان قرار نگرفت.

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در تیرماه سال ۱۳۹۷ از سوی پلیس و در جزیره کیش بازداشت شد. عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران، علت بازداشت او را «اهانت به دستگاه قضایی و مسئولان آن در شبکه مجازی» عنوان کرد.

قاضی ابوالقاسم صلواتی، در آذرماه سال گذشته علاوه بر به ۱۲ سال و  ۹ ماه حبس، او را ممنوع‌الخروج و به دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها، احزاب، فعالیت‌های مجازی و مطبوعاتی محکوم کرد.

هاشم خواستار، سها مرتضایی و کیانوش سنجری‌باف؛ قربانیان قبلی

تلاش ماموران قضایی و اطلاعاتی برای انتقال شهیدی به بیمارستان روانپزشکی در حالی است که طی ماه‌ها و سال گذشته دست‌کم سه مورد مشابه دیگر از این موضوع نیز گزارش شده بود.

سال ۱۳۹۷ همسر هاشم خواستار، معلم بازنشسته و عضو انجمن صنفی معلمان، اعلام کرد که این فعال مدنی پس از بازداشت از سوی اطلاعات سپاه پاسداران در بیمارستان روانی بستری شده بود.

این زندانی سیاسی با عنوان «اختلالات روانی» مدتی در بیمارستان روانی «ابن‌سینا» در مشهد نگهداری شد.

امسال نیز کیانوش سنجری‌باف،‌ فعال پیشین دانشجویی و وبلاگ‌نویس، روز ۱۳ آذرماه و طی دوره مرخصی درمانی از زندان با انتشار تصویر نامه پزشکی قانونی استان تهران،‌ از صدور دستور بستری شدنش در بیمارستان روانپزشکی «روزبه» خبر داده بود.

سنجری‌باف که سابقه سخنگویی کمیته گزارشگران حقوق بشر و همکاری با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا را دارد مهرماه سال ۱۳۹۵ پس از ۱۰ سال اقامت در کشور آمریکا برای دیدار مادرش به ایران بازگشته بود.

سنجری در همین زمینه نوشته بود: «یک روز از زندان اوین با دستبند و پابند و به همراه دو سرباز مرا به بخش اعصاب و روان (تیمارستان) رازی (امین‌آباد) منتقل کردند و یک هفته به تخت زنجیر شدم.»

در موردی دیگر کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشجویان کشور» روز ۱۴ آذرماه گزارشی در ارتباط با فشار مسئولان دانشگاه تهران به خانواده سها مرتضایی، دانشجوی ستاره‌دار زندانی، برای اعزام او به بیمارستان روانی منتشر کرد.

بنابر خبر منتشر شده،‌ طی دورانی که این دانشجو به دلیل محرومیت از تحصیل به تحصن در دانشگاه تهران دست زده بود، مجید سرسنگی و اسماعیل سلیمانی، معاون فرهنگی و رییس حراست دانشگاه تهران، در جلسه‌ای از مادر او خواسته‌ بودند که برای توقف اعتراض‌های مرتضایی با امضای برگه‌ای رضایت دهد تا این فعال دانشجویی به بیمارستان روانی منتقل و «شوک‌درمانی» شود.

این فشارها در دوران حبس او نیز ادامه یافت.

مرتضایی در سال ۱۳۹۸ موفق به کسب رتبه ۱۰ کنکور دکترای علوم سیاسی و قبولی در دانشگاه تهران شد، اما به دلیل ممانعت وزارت اطلاعات از تحصیل او جلوگیری شده است.

اعزام زندانیان سیاسی به بیمارستان‌های روانی از جمله روش‌های سرکوب فعالان سیاسی مخالف است که در کشورهایی از جمله روسیه نیز اعمال و گزارش شده است.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *