تهدید نماینده مجلس به «محرومیت» هنرمندانی که از فجر انصراف داده‌اند‎

By | ۱۳۹۸-۱۰-۲۶

یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید او و شماری دیگر طرحی را ارائه می‌کنند، برای «محرومیت» هنرمندان معترض و سوگوار از رخدادهای اخیر ایران، که از شرکت در جشنواره‌های فجر انصراف داده‌اند.

طی روزهای گذشته و در پی سرنگون کردن هواپیمای مسافربری بر شمار هنرمندانی که از جشنواره‌های فجر انصراف داده‌اند افزوده شده‌است. اما همزمان، برخی رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز به موضوع واکنش نشان داده‌اند.

نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری فارس گفته «در هفته آینده طرحی را به مجلس می‌بریم که در آن برای هنرمندانی… که از فعالیت‌های هنری انصراف می‌دهند، محرومیت پایداری از فعالیت‌های هنری در جمهوری اسلامی ایجاد شود».

آقای پژمان‌فر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ست. او توضیح چندانی در مورد این طرح نداده است.

خبرگزاری فارس در ساعت‌های پس از انتشار خبر اولیه «محرومیت پایدار» را به «محرومیت» تغییر داده‌است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هنرمندانی که در سوگواری و اعتراض به‌جریان شلیک به هواپیمای مسافربری از شرکت در جشنواره‌های فجر انصراف داده‌اند، را به «جوزدگی» متهم کرده‌است.

نصرالله پژمان‌فر می‌گوید این هنرمندان «مسیر خود را از مردم جدا کرده‌اند». او در بخش دیگری از اظهاراتش افزوده «اگر قرار است نباشند، همان بهتر که هیچ‌وقت نباشند».

در روزهای اخیر برخی دیگر رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران نیز به انصراف‌ها واکنش نشان داده‌اند.

برای نمونه خبرگزاری تسنیم که گفته «جریانی شبه‌روشنفکری می‌خواهد با تحریک کارگردانان سینمایی کشور، آنان را از حضور در جشنواره فیلم فجر منصرف کند» و در گزارشی دیگر بدون ارائه مدرک مشخصی می‌گوید «مهاجرت یکی از عوامل تحریک اهالی سینما برای انصراف از جشنواره فجر است».

هواپیمای اوکراینی که عمده سرنشینان آن ایرانی یا ایرانی کانادایی بودند، در ۱۸ دی ماه هدف پدافند هوایی سپاه قرار گرفت و سرنگون شد. همه ۱۷۶ سرنشین جان خود را از دست دادند. پس از سه روز فشارهای بین‌المللی، ستاد کل نیروهای مسلح پذیرفت که هواپیما به‌طور غیرعمد هدف موشک پدافند قرار گرفته‌است.

پس از آن اما سوگواران و معترضان نیز با برخوردهای امنیتی روبه‌رو شدند و تجمعات نیز هدف حمله قرار گرفت.

در میان هنرمندان نیز رخشان بنی‌اعتماد، کارگردانی که با سوگواران هم‌دردی کرده بود برای مدتی بازداشت شد.

در رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی نیز شماری از مجریان و کارشناسان اظهاراتی را مطرح کردند که واکنش‌های فراوانی را در پی داشت. از جمله گفته‌های زینب ابوطالبی یکی از مجریان که از ناراضیان خواسته بود «جمع کنند از ایران بروند».

محمد صادق کوشکی، کارشناس تلویزیون جمهوری اسلامی، نیز در برنامه‌ای گفته بود «خانمی که فراخوان می‌دهی، اگر آن بچه‌های سپاه در مرز نبودند، دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت می‌رسید. شاید هم خوشش می‌آمد شاید دوست داشتی».

ظاهرا این اظهارات هم اشاره‌ای به دعوت رخشان بنی‌اعتماد برای برگزاری مراسمی به‌یاد قربانیان هواپیمای اوکراینی‌ بود، که البته خود خانم بنی‌اعتماد اندکی بعد اعلام کرد به‌دلیل «هشدار جدی نهادهای امنیتی» آن را لغو می‌کند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *