وضعیت دردناک کارگران ایرانی مهاجر در عراق

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۹

یک فعال صنفی کارگران خباز مریوان در تشریح دردهای کارگران خباز و ساختمانی بیکار، می‌گوید: «کارگران خباز در سال‌های گذشته بیکاری گسترده را تجربه کردند؛ در خیلی از نانوایی‌ها، دستگاه‌ها جای کارگران را گرفته است و کارگران به اجبار بیکار شده‌اند.»

به گزارش ایران کارگر، وی با در توصیف وضعیت کارگرانی که به اجبار تن به مهاجرت داده‌اند، می‌گوید: «مدت‌هاست که ما کارگران خباز کردستانی، از فرط بی‌پولی و بیکاری، عراق را به تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران ترجیح می‌دهیم.»

عبدالله بلواسی، در خصوص مشکلات کـارگران خباز و ساختمانی در عراق می‌گوید: «برای اجازه کار باید برگه اقامت داشته باشید و باید کارفرما کفالت شما را برعهده بگیرد تا یک برگه اقامت ۶ ماهه به قیمت یک میلیون دینار (معادل ۱۱ میلیون تومان) برای شما صادر شود.»

او در ادامه می‌افزاید: «همین ضمانت کارفرما، آزادی و استقلال شما را می‌گیرد. چون باید فقط در همان کارگاه و با هر مقدار دستمزدی که ایشان تعیین کند، مشغول باشی.»جیف لوگو تلگرام ایران کارگر

بلواسی با بیان سایر مشکلات کـارگران می‌گوید: «باید گوشه‌ای از نانوایی را برای استراحت با کارتن یا موکت فرش کنی و همانجا بخوابی! هر امری که کارفرما فرمودند، فقط چشم قربان بگویی؛ چون اگر ایشان ضمانتش را پس بگیرد یک میلیون دینار ضرر می‌کنی!»

تجمع اعتراضی کارگران پروژه آبرسانی سد گاران مقابل فرمانداری مریوان
وی اضافه می‌کند:‌ «نه امنیت شغلی وجود دارد، نه بیمه‌ای و نه احترامی. جدیداً هم یاد گرفته‌اند مبلغی بابت بیمه از حقوق کسر کنند در حالی که اینجا هیچ نوع بیمه‌ای وجود ندارد!»

او همچنین در تشریح وضعیت کـارگران ساختمانی مهاجر می‌گوید: «آنها جایی برای استراحت ندارند و دوبار استثمار می‌شوند. از سوی صاحبکار عراقی و پیمانکار ایرانی! پیمانکار ایرانی با وعده کار به دستمزد دینار، آنها را به عراق می‌برد؛ اما بعد از اتمام کار نصفه و نیمه به آنها تومان می‌دهد.»

این فعال صنفی کـارگران خباز، بیان این واقعیت‌ها را رنجنامه کـارگران خباز و ساختمانی نامیده است؛ کسانی که همه زندگی‌شان، کوله‌باری از خاطرات و دردهاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *