سازوکار بشردوستانه سوئیس برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران اجرایی شد

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۰

سوئیس اعلام کرد که سازوکار بشردوستانه برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران از روز هفتم بهمن اجرایی شده است.

دولت سوئیس روز ۱۰ بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن) مجوز نخستین پرداخت برای ارسال دارو به ایران به ارزش دو میلیون و ۵۵۰ هزار دلار از سوی یک شرکت داروسازی این کشور صادر شد.

بر اساس این بیانیه، وزارت خزانه داری آمریکا تضمین‌های لازم را به بانک سوئیسی برای انجام معاملات خاص داده است.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران که پس از خروج واشینگتن از برجام در ۱۸ اردیبهشت پارسال به اجرا در آمد مواد غذایی، دارو و سایر اقلام بشردوستانه را شامل نمی‌شود.

اما این تحریم‌های شدید که تمامی عرصه‌های مهم اقتصاد ایران از جمله صادرات نفت، شبکه بانکی و کشتیرانی را در بر می‌گیرد باعث شده که اکثر بانک‌های مهم خارجی از معامله با ایران حتی در زمینه معاملات بشردوستانه پرهیز کنند.

آذرماه امسال مقام‌های آمریکایی و سوئیسی اعلام کردند که در حال مذاکره برای راه‌اندازی مکانیسمی به منظور صادرات کالاهای سوئیسی در حوزه غذایی و دارویی به ایران بدون نقض تحریم‌های ایالات متحده هستند.

آمریکا ماه اکتبر اعلام کرد که این نوع معاملات نباید از طریق بانک مرکزی ایران انجام شوند و هیچ پولی به حساب ایران واریز نخواهد شد تا امنیت مالی صادرکنندگان سوئیسی تضمین شود.

در حال حاضر برخی از شرکت‌های بزرگ سوئیسی مثل «نستله» و شرکت‌های داروسازی «هوفمان لا روش» و «نووارتیس» در ایران مشغول تولید هستند. این سازوکار جدید تولیدکنندگان کوچکتر سوئیسی را به صدور مواد غذایی و دارو به ایران تشویق خواهد کرد.

مقام‌های دولت ایران در طول دو سال گذشته درباره وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی اظهارات متناقضی را مطرح کرده‌اند.

آنها از یک‌سو بر وضعیت خوب دارو در کشور و توان تولید ۹۷ درصد داروها در داخل ایران تاکید دارند و از سوی دیگر از مشکلات تامین دارو و تجهیزات پزشکی به خاطر تحریم‌های آمریکا سخن می‌گویند.

با این حال، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران هفتم بهمن اعلام کرد که «بهترین وضعیت» را در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی داریم و «برای شش ماه آینده دارو و تجهیزات پزشکی در تمام نقاط کشور در اختیار داریم».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *