رضا محمدحسینی, زندانی سیاسی در چهارمین روز اعتصاب غذا لبهای خود را دوخت

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۱

حقوق بشر در ایران – امروز شنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۸, رضا محمد حسینی, زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه ۴ سالن ۳ زندان اوین, که به همراه برزان محمدی, به همراه خالد پیرزاده و مهدی مسکین نواز, که در اعتراض به احکام حبس تعزیری بر علیه این افراد و مخالفت با درخواست آزادی مشروط این افراد اعتصاب غذا کرده لبهای خود را دوخته است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز شنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۸, رضا محمد حسینی, زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه ۴ سالن ۳ زندان اوین که از ۴ روز پیش به همراه برزان محمدی, خالد پیرزاده و مهدی مسکین نواز, در اعتراض به مخالفت با درخواست آزادی مشروط آنها, محرومیت از حق دادرسی عادلانه, عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و سایر مواردی که منجر به نقض حقوق شهروندی این زندانیان سیاسی شده در اعتصاب غذا بسر می برد, لبهای خود را دوخته است. این زندانی سیاسی چندی پیش که در اعتصاب غذا بسر بود لبهای خود را دوخته بود.

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت: “رضا محمدحسینی”, زندانی سیاسی در اعتصاب غذا در چهارمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود در اندرزگاه ۴ سالن ۳ زندانم اوین لبهای خود را دوخته است”.

لازم به ذکر است؛ در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸, رضا محمدحسینی, به همراه برزان محمدی, خالد پیرزاده و مهدی مسکین نواز, چهار تن از زندانیان سیاسی محبوس در اندرزگاه ۴ سالن ۳ زندان اوین که در حال سپری کردن دوران محکومیت احکام حبس خود می باشند در پنجمین روز از اعتصاب غذای اعتراض نسبت به مخالفت با درخواست آزادی مشروط آنها, محرومیت از حق دادرسی عادلانه, عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و سایر مواردی که منجر به نقض حقوق شهروندی این زندانیان سیاسی شده بسر می برند.

رضا محمدحسینی, زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه ۴ سالن ۳ نیز در تاریخ  ۵ بهمن ماه ۱۳۹۸, طبق دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” به تحمل ۷ سال حبس تعزیری, “توهین به رهبری”به تحمل ۳ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “تمرد از دستور ماموران در حین انجام وظیفه” به تحمل ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام “خروج غیرقانونی از مرز” به تحمل ۳ سال حبس تعزیری, ورود غیرقانونی به کشور به تحمل ” نیز به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و در مجموع به تحمل ۱۶ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد”. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی و در صورت تائید این حکم توسط دادگاه تجدید نظر برای این زندانی سیاسی مجازات اشد یعنی ۷ سال حبس تعزیری لازم به اجرا می باشد.

لازم به ذکر است؛ ماموران اطلاعات سپاه پاسداران, در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸, رضا محمدحسینی, را پس از بازداشت به بند امنیتی ۲ الف سپاه واقع در زندان اوین منتقل کردند و پس از طی دوران بازجوئی در مرداد ماه سالجاری به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شد و در حال حاضر در اندرزگاه ۴ زندان اوین محبوس می باشد. همچنین رضا محمدحسینی طی ۲ نوبت در تیر ماه و آذر ماه سالجاری اعلام اعتصاب غذا کرده بود و در ادامه با دوختن لبهای خود اعتراض خود را نسبت به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی اش اعلام کرده بود که در پی اعمال فشار مسئولان زندان لبهای دوخته شده وی باز شده بود.

مجموعه دلایل بازداشت شهروندان در ایران, در زمره اتهامات مرتبط با سرکوب آزادی بیان و عقیده  میباشد که در اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶به صراحت بر حق افراد بر برخورداری از آن تاکید شده است. اما از آنجائی که حکومت جمهوری اسلامی تاب شنیدن انتقادات شهروندان را ندارد فقط وانمود به احترام اصل آزادی بیان و قلم میکند ولی در اصل مطلب به طور سیستماتیک اقدام به سرکوب گسترده شهروندان در زمینه آزادی بیان و قلم میکند.

زندانیان سیاسی در زندانهای ایران با کلکسیونی از  موارد گسترده نقض حقوق بشر دست و پنجه نرم میکنند. از یک سو محرومیت آنها از حق دادرسی عادلانه که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است و از سوی دیگر بیماریها و آسیب های جسمی گوناگون که میتوان گفت اکثر این افراد این بیماریها را از زمانی که در زندان محبوس گردیده اند به آن مبتلا شده اند اما مسئولان قضائی و امنیتی در زندانهای ایران از این مساله بعنوان یک اهرم فشار در جهت تفهیم نظریات و یا اتهامات وارده بر افراد استفاده میکنند که این مورد ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *