میزان مشارکت در انتخابات اعلام شد: ۴۲ درصد در ایران؛ ۲۵ درصد در تهران

By | ۱۳۹۸-۱۲-۰۵

دو روز پس از پایان رای‌دهی در انتخابات مجلس یازدهم، سرانجام میزان مشارکت مردم در این انتخابات توسط وزیر کشور اعلام شد.

به گزارش «ایران وایر»، عبدالرضا رحمانی فضلی، میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم را ۴۲ و نیم درصد اعلام کرد.

به گفته وزیر کشور، ۵۷ میلیون ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط  شرکت در انتخابات بودند که ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر در کل کشور در انتخابات شرکت کردند.

وزیر کشور میزان مشارکت زنان را ۴۸ درصد و مردان را ۵۲ درصد اعلام کرد.

رحمانی فضلی آمار مشارکت در استان تهران را نیز ۲۲.۶ درصد اعلام کرد و گفت میزان مشارکت در حوزه انتخابیه تهران ۲۵.۴ درصد بوده است.

درصد مشارکت مردم در انتخابات ادوار مجلس شورای اسلامی

مشارکت ۴۲ درصدی در انتخابات مجلس یازدهم پایین‌ترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی است که نشان از تحریم این انتخابات توسط بخش بزرگی از مردم به ویژه در شهرهای بزرگ دارد.

پیش از این، کمترین میزان مشارکت مربوط به مجلس هفتم بود که ۵۱ درصد مردم در آن شرکت کردند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس یازدهم گفته: در دو روز آخر به‌بهانه یک بیماری و ویروس، رسانه‌های بیگانه از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشم‌پوشی نکردند.

اصولگرایان بیش از ۸۸ درصد کرسی‌های مجلس یازدهم را به خود اختصاص داده اند و تنها کمتر از ۷ درصد کرسی‌های مجلس به اصلاح‌طلبان رسیده است. اصلاح طلبان غایب انتخابات مجلس یازدهم بودند. معدود اصلاح طلبان ثبت نام کرده نیز توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند به طوری که آنها حتی از ارائه لیست انتخاباتی پرهیز کردند. جمعی از احزاب اصلاح طلب در نهایت با لیستی ۲۰ نفره در این انتخابات حاضر شدند.

همه کرسی‌های حوزه انتخابیه تهران توسط ۳۰ عضو فهرست شورای ائتلاف اصولگرایان تصرف شده و استانداری تهران میزان آرای محمد باقر قالیباف، سرلیست این فهرست را ۱ میلیون و ۲۶۵ هزار رای اعلام کرده است. میزان آرای محمدرضا عارف، نفر اول تهران در دهمین دوره انتخابات مجلس یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۹۲۶ رای بود.

نکته قابل توجه اینکه جز محمد باقر قالیباف که بالای یک میلیون رای کسب کرده مجموع آرا بقیه منتخبان تهران زیر یک میلیون و کمتر از نفر ۳۰ ام لیست امید در انتخابات مجلس دهم بود. نفر دوم اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم، مصطفی میرسلیم ۸۹۲.۳۱۸ رای کسب کرده حال آنکه ۴ سال پیش در انتخابات مجلس دهم نفر آخر لیست امید، یعنی عبدالرضا هاشم زایی، یک میلیون ۷۸ هزار رای کسب کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *