اولین کنسرت بزرگ هنرمندان ایرانی در عربستان سعودی

By | ۱۳۹۸-۱۲-۰۷

شب موسیقی فارسی درالعلا

الشرق الآوسط نوشت: العلا، پادشاهی عربی سعودی، به منظور ایجاد پل‌های ارتباطی با شرق و غرب، موسم زمستانه طنطوره از آغاز جشن «شب‌های موسیقی فارسی» خبرداد، که طی دو شب (5 و 6 مارس جاری) برپا می‌شود و میزبان گروهی از هنرمند برگزیده خواهد بود.

براساس برنامه ریزی صورت گرفته در برنامه «شب‌های موسیقی فارسی» هفت تن از هنرمندان محبوب یعنی؛ شهرام شهپره، لیلا فروهر، ابی، ساسی، شادمهر عقیلی، اندی و آرش لباف شرکت می‌کنند.

ایندیپندنت فارسی – «موسیقی بدون مرز» یکی از شعارهای کنسرتی با حضور مشهورترین خوانندگان ایرانی است که هفته آینده در یکی از اماکن گردشگری نوپای عربستان سعودی برگزار می‌شود.

کنسرت بزرگ خوانندگان ایرانی در جشن زمستانیِ پادشاهی عربستان سعودی, لیلا فروهر، ابی، اندی، شهرام شب‌پره، شادمهر عقیلی و آرش اجرا خواهند داشت

عربستان سعودی در چند سال گذشته سخت کوشیده است تا تحولی بزرگ در صنعت گردشگری خود ایجاد کند. برای اولین بار ویزاهای گردشگری صادر می‌شود و برای بسیاری از اتباع خارجی روادید در فرودگاه اعطا صادر می شود. اخیرا حتی گزارش سفر اولین گردشگر اسرائیلی به عربستان نیز در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد.

از جمله پرجلوه‌ترین رویدادهایی این کشور که برای جذب گردشگر برگزار می‌شود، جشنواه زمستانی طنطوره است که برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۸ برگزار شد و در حال حاضر نیز در جریان است و تا نیمه ماه مارس نیز ادامه پیدا می کند. جشن «طنطوره» در شهر کهن العلا در شمال غربی عربستان برگزار می‌شود و نام خود را از یک ساعت خورشیدی می‌گیرد که مردم محل سال‌هاست از آن برای تعیین تغییر فصل استفاده می‌کنند.

برای آشنایان به تاریخ، «العلا» نامی آشنا است. این شهر از سال‌های دیرین از مراکز «راه کندر» بوده، راهی تجاری که بنادر دریای مدیترانه در شام و مصر را با دریای سرخ و جزیرهالعرب و سرزمین‌های شرقِ آن، همچون هند و آسیای جنوب شرقی وصل می‌کند. مر و کندر و صمغ عربی سال‌ها در مرکز این راه تجاری بوده و به راهی شکل داده که از جاده ابریشم کمتر شناخته می‌شود اما اهمیتش دست کمی از آن ندارد. «العلا» امروز مرکز استانی به همین نام و بخشی از منطقه مدینه در غرب عربستان است. در سال ۲۰۰۸ بود که بنایای واقع در العلا که از تمدن نباطیان (همان امپراتوری که به پترا در اردن معروف است و به دو هزار سال پیش باز می‌گردد) بازمانده‌اند، اولین مکان عربستان سعودی شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. در سال ۲۰۱۸ که اولین فستیوال طنطوره برگزار شد، تصاویر بنایای العلا با بالن‌های هوای گرم بر فراز آن‌ها در جهان پخش شد و به یکی از تبلیغات گردشگری در عربستان بدل شد.

فستیوال امسال طنطوره هفته آینده برنامه‌ای دوشبه به نام «کنسرت ترانه‌های فارسی» دارد که در روزهای پنج و شش مارس برگزار می‌شود. مجری مراسم قرار است سینا ولی‌الله باشد و از جمله ستاره‌هایی که در آن اجرا می‌کنند ابی، لیلا فروهر، شهرام‌ شب‌پره، شادمهر عقیلی، لیلا فروهر، اندی، آرش و ساسی مانکن هستند. این نام‌ها البته شاید برای ما ایرانی‌ها هیجان‌انگیز باشد اما طنطوره امسال شاهد اجراهای ستاره‌های بزرگ‌تر جهانی هم بوده و خواهد بود: از انریکه ایگلسیاس و جیپسی کینگز تا لایونل ریچی و یانی، آهنگساز یونانی محبوب در ایران.

کنسرت‌های متعددی که در یکی دو سال اخیر در پی اصلاحات محمد بن سلمان، ولیعهد، برگزار شده، باعث شگفتی بسیار در بین مردم کشورهای منطقه شده است. در کشوری بشدت محافظه‌کار که تا همین اواخر حتی یک سالن سینما هم در آن نبود اینک از خوانندگانی مانند نیکی میناژ برای اجرای کنسرت دعوت می شود (گرچه کنسرت میناژ در آخر به علت جنجال‌های پیش‌آمده لغو شد).

مهمترین جلوه شبهای ایرانی حضور هنرمندان سرشناس ایران برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی در عربستان سعودی است. آنچه که در بیانیه مطبوعاتی این جشن به نشر رسیده است تکیه بر معرفی فرهنگ شرق به غرب و ایجاد ارتباط و دوستی بین مردم و کشورها از طریق اجرای مراسم فرهنگی دارد. با توجه به قطع روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض، بدیهی است که از ایران هیچ مهمانی در این برنامه شرکت نخواهد داشت، اما ایرانیان بسیاری برای نشان دادن حسن نیت و حسن همجواری در این دو شب ایرانی، پنج و شش مارس در العلاء حضور بهم خواهند رساند تا هنرمندان ایرانی را در این حرکت فرهنگی و ایجاد دوستی و صمیمیت بین کشورهای منطقه همراهی کنند.

کمیته برگزار کننده جشنواره زمستان طنطوره از علاقه‌مندان دعوت می‌کند برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در برنامه‌های هنری و مشارکت در بخش‌های مختلف جشنواره و تهیه بلیط به سایت اینترنتی ذیل مراجعه کنند :
https://book.experiencealula.com/

«ایندیپندنت فارسی» با اعزام خبرنگار جشن زمستانی طنطوره و کنسرت بزرگ ایرانی‌ها را از نزدیک پوشش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *