کرونا؛ دشمن فرضی، کشتار واقعی

By | ۱۳۹۸-۱۲-۱۱

در ادبیان حاکمان جمهوری اسلامی  همواره یک «دشمن» بانفوذ و فرضی وجود دارد که هر چند گاهی واقعی‌ می‌شود، اما ویژگی اصلی آن تابه‌حال این بود که در تمامی  بحران‌ها به کمک مسئولان می‌آید تا تقصیرها را بر عهده بگیرد.

آخرین مورد اپیدمی کرونا بود که به «توطئه دشمنان» یا ادعای «سوء استفاده دشمنان» از آن نسبت داده شد. حتی کسانی که از ابتلا به کرونا سخن گفتند توسط  باورمندان به وجود بی‌چون و چرای این دشمن همیشه حاضر،  به خیانت متهم شدند  در مواردی کار به بازداشت افرادی با اتهام «شایعه‌سازی درباره کرونا» کشید.

حامد جلالی کاشانی فعال فرهنگی و مستند‌ساز اصولگرا ۹ اسفند ماه بر اثر بیماری کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت. او ۱۳ بهمن ماه در توییتی اعلام ابتلای یک نماینده مجلس به کرونا را «خیانت»ی در راستای پایین آوردن آمار مشارکت در انتخابات دانست و به نوعی به گفتمان دشمن اعتقاد داشت، او نوشت: «خب نماینده خائن وقتی هنوز ابتلا به کرونا ایشون تایید نشده برای چی به احتمال دامن می‌زنید فکر کردید با این کثافت‌کاری‌ها مثلا مشارکت رو پایین بیارید تا خیانت‌های بعدیتون رو برنامه‌ریزی کنید مهمترین ضربه به اعتماد عمومی ۴ سال نمایندگی آدمی مثل شما در مجلس شورای اسلامیه.»

جلالی در شب انتخابات در توییتی نوشته بود که مبتلا به آنفولانزا شده و به طنز از این که «کرونا» نگرفته تا بتواند با آن «شوآف» کند سخن گفته است. این بدان معنی‌ست که حتی بدنه حامی سیاست‌های جمهوری اسلامی و لااقل بخش اعظم آنان از ورود کرونا بی‌خبر بوده‌اند و از این رو حقیقتا به گفتمان خیانت و دخالت «دشمن» اعتقاد دارند.

کرونا توطئه می‌کند

توییت این مستندساز اما ریشه در تفکری دارد که سال‌هاست توسط بلندپایه‌ترین مقام‌های جمهوری اسلامی در حال بازتولید است.

واکنش‌های غیر واقعی مسئولان ایرانی در برابر کرونا و نسبت دادن آن به دشمنان هنگاهی اهمیت خود را نشان می‌دهد که سازمان بهداشت جهانی، روز جمعه نهم اسفند، شیوع ویروس کرونا را تهدید جهانی در سطح بسیار شدید اعلام کرد و پیش از ان هم از وضعیت اضطراری جهانی در مقابل این ویروس خبرداده بود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونا تاکنون به ۴۹ کشور در جهان سرایت کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز ۶ اسفند در نخستین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: «توطئه دشمنان ماست که با هراس‌افکنی زیاد در جامعه کشور را به تعطیلی بکشند. اگر فرد مشکوکی دیده شد باید به بیمارستان برود اما همه باید مشغول کار خودمان باشیم. اگر موضوعی را ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفت، آن تصمیم را همگی یک امر لازم تلقی کنند.»

واضح است که در شرایط اقتصادی کنونی ایران که زیر سایه فساد داخلی و تحریم‌های خارجی به شدت تضعیف شده است تعطیلی صنایع شهرهای بزرگ به دلیل کرونا می‌تواند به اقتصاد کشور (مانند همه جای دنیا) بیش از پیش آسیب برساند، اما به هر روی حسن روحانی تعطیلی کشور  را نتیجه «هراس‌افکنی» و توطئه دشمنان می‌داند، همانطور که جلالی کاشانی و بعضی از همفکران تندروی دیگرش مطرح شدن بحث کرونا پیش از انتخابات را «خیانت» دولت و نمایندگان میانه‌روی مجلس می‌دانستند.

مرضی که دستاویز «دشمن» شد

آیت الله خامنه‌ای ۴ اسفند ماه در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه از درخشش مطلوب ملت ایران در امتحان بزرگ انتخابات و ناکام گذاشتن فرصت‌طلبی و تبلیغات همه‌جانبه دشمنان، تشکر کرد او مدعی شد که دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه از چندین ماه قبل فضاسازی منفی گسترده‌ای علیه انتخابات مجلس شورای اسلامی راه انداخته بودند و گفت: «شما می دانید که علیه شرکت مردم در انتخابات چه حجمی کار شد؛ در فضای مجازی، در دستگاه‌های گوناگون، از هر عاملی که توانستند استفاده کردند. حالا نه در این چند روز اخیر؛ از یک ماه پیش، از دو ماه پیش، اینکه انتخابات نیست، اینکه انتخاب واقعی نیست، اینکه شورای نگهبان چنین کرده و از این قبیل حرفها. هر چه نزدیک‌تر شدیم، این حجم بیشتر شد.»

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «حالا آخری هم این بیماری که این هم شد یک بهانه‌ خوبی. شب پنج‌شنبه که جمعه‌اش انتخابات بود، خبر بروز این ویروس و این بیماری در قم مثلاً داده شد، دشمن از سحر پنج‌شنبه شروع کرد تبلیغات کردن که مردم مبادا بروید در صف انتخابات بایستید، در صف رأی دادن بایستید، آنجا چنین است، چنان است، بیماری هست، مرض هست، ویروس هست؛ ببینید! یعنی از کم‌ترین فرصتی استفاده کردند و نگذاشتند حتی چند ساعت هدر برود؛ بلافاصله شروع کردند به گفتن و دائم تأکید کردند.»

بر اساس نتایج انتخابات مجلس، امسال میزان مشارکت مردم در این انتخابات کم‌ترین میزان مشارکت در طول ۴۱ سال گذشته بوده است. رهبر جمهوری اسلامی اگر چه این انتخابات را مطلوب ارزیابی کرده است اما با مطرح کردن توطئه بیگانگان در انتشار آمار کرونا به نحوی قصد توجیه مشارکت پایین را دارد.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران گزارش داد که میزان مشارکت در سطح کشور کمتر از ۴۲ درصد و در برخی کلانشهرها مانند تهران بیشتر از۲۰ درصد بوده است. این درحالی است که برخی از فعالان مدنی آمار کلی مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم را در کل کشور بین ١۵ تا ۲۵ درصد و به طور متوسط کمی بیش از ۲۰ درصد اعلام می‌کنند.

اما سخنرانی بعدی آیت‌الله خامنه‌ای نه درباره انتخابات و هیچ کدام از امور سیاسی مملکت که درباره «کرونا» بوده و از این جهت با تمامی سخنرانی‌های پیشین او متفاوت بود.

او این بار نه در جمع هوادارانش، از موضعی بالا و  درهاله‌ای از روحانیت بلکه در کتابخانه‌ای ناشناخته با زاویه بسته دوربین در کنار علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران پیام خود را صادر کرد. ویدئویی که به نظر می‌رسید در آن رهبر جمهوری اسلامی نیز خود را قرنطینه کرده است، او در این ویدئو ضمن تشکر از پزشکان، پرستاران و وزارت بهداشت به خاطر تلاش برای مبارزه با بیماری کرونا، گفت: «ان‌شاءالله زودتر کلک این ویروس منحوس گرفته بشود.»

آیت‌الله خامنه‌ای این بار نه در جمع هوادارانش، از موضعی بالا و در هاله‌ای از روحانیت و قاطعیت که در کتابخانه‌ای ناشناخته با زاویه بسته دوربین در کنار علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران پیام خود را درباره کرونا صادر کرد.

کرونا در ایران بعد از چین بیشترین قربانی را گرفته است. در دهمین روز اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت این کشور تازه‌ترین آمار جانباختگان ویروس کرونا در ایران را ۴۳ نفر اعلام کرده است. این در حالی است که وب سایت بی‌بی‌سی مدعی شده اطلاعاتی که از منابع بیمارستانی به‌دست آورده که حاکی از آن است که تا شامگاه پنجشنبه ۸ اسفند، در مجموع دست کم ۲۱۰ نفر در شهرهای مختلف ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشته‌اند.

با توجه به سابقه حکومت ایران در پنهان‌کاری مشخص نیست تعداد مبتلایان و مرگ و میر این بیماری تاکنون چند نفر بوده است. اما تا اینجا به گفته مقامات ایران، مسئولیت مشارکت پایین در انتخابات به عهده کروناست و دشمنان سعی در بزرگنمایی این بیماری دارند.
زیتون ـ یلدا امیری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *