بیماری کرونا به همه استان‌های ایران رسید؛ سوءمدیریت، پنهان‌کاری و آمار غیرواقعی همچنان ادامه دارد

By | ۱۳۹۸-۱۲-۱۶

با ادامه بحران شیوع کرونا در ایران تمام استان‌های کشور به ویروس کرونا آلوده شدند و وزارت بهداشت آمار ۳۵۱۳ نفر مبتلا به ویروس جدید کرونا را تایید کرد.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، روز پنجشنبه ۱۵ اسفند ماه گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹۱ نفر به کرونا مبتلا شده اند و با مرگ ۱۵ مبتلا در شبانه روز گذشته، آمار جان‌باختگان به ۱۰۷ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت اعلام کرد که تهران با ۱۳۵۲ نفر، گیلان با ۳۳۳ نفر، قم با ۳۸۶ نفر، و اصفهان با ۲۳۸ مورد ابتلا چهار استانی هستند که به عنوان کانون شیوع شناخته می‌شوند.

بنابر این گزارش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان‌های دیگر به شرح زیر است:

استان مرکزی ۱۸۰، البرز ۱۷۳، مازندران ۱۲۱، قزوین ۱۱۱ ، خراسان رضوی ۸۹ ، سمنان ۶۰، گلستان ۳۷ ، آذریایحان شرقی ۶۵ ، اردبیل ۲۶ ، آذربایجان غربی ۱۰ ، همدان ۱۶ ، کردستان ۱۸ ، کرمانشاه ۲۲ ، ایلام ۱۱، خراسان جنوبی ۱۵ ، کردستان ۱۸، لرستان ۳۰، خوزستان ۶۳ ، فارس ۶۸ ، هرمزگان ۱۳ ، کهگیلویه و بویراحمد ۲، زنجان ۱۵، چهارمحال و بختیاری ۹، یزد هفت ، کرمان ۱۸، سیستان و بلوچستان ۱۹، و خراسان شمالی ۳ مورد.

جهانپور اعلام کرد که آخرین استان کشور نیز که کرونا به آن نرسیده بود، بوشهر بود که از روز گذشته تا کنون سه مورد در آن شناسایی شده است.

این در حالی است که حتی برخی از نمایندگان معتقدند آمار قربانیان کرونا از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود، واقعی نیست.

در تازه‌ترین انتقادها به عملکرد و پنهانکاری دولت عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مجلس، در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت که ‌تلنبار شدن اجساد در قم و درماندگی مردم ‎رشت گواه ناکارآمدی‌های صورت گرفته در این اطلاع‌رسانی و هشدار به موقع ‎کرونا ست.

او افزود که «شهرها را که ‎قرنطینه نکردید، حالا که در پیک زمان شیوع هستیم دست کم قرنطینه خانگی در قم و رشت الزامی کنید تا در تعداد کشته‌شدگان رکورددار جهانی نشده‌ایم.»

پیش از این نیز نماینده رشت در مجلس گفته بود: «به صراحت می‌گویم که آمارهای ارائه شده تاکنون، هنوز واقعی نیست. قبرستان‌ها را که نمی‌شود پنهان کرد؟ به هر حال، گزارش‌هایی که از آرامستان‌ها و همچنین گزارش دوستان داریم از آمار خیلی وحشتناکی خبر می‌دهد که نمی‌شود آن را پنهان کرد.»

اما مسئولان امر نه تنها تغییری در روند اطلاع رسانی نداشته اند، بلکه این بار از «طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا» خبر داده‌اند که با همکاری چند سازمان از جمله «سازمان بسیج» ، هلال احمر، نظام پزشکی آغاز خواهد شد. وزیر بهداشت بدون ارائه توضیح بیشتری درباره این طرح، مدعی شده است که طرح ملی بسیج می تواند «ما را در اسرع وقت نسبت به شناسایی، ایزوله و درمان افراد کمک کند.»

پیش از این نیز نصب پلاکاردهایی با نوشته های «سرکوب کرونا» در سطح شهر تهران جنجال برانگیز شده بود.

همچنین وزیر بهداشت ایران گفت که قرار است کمیته‌ای برای برخورد قانونی با افراد حقیقی و حقوقی که دچار ویروس کرونا هستند، اما ابتلای خود را «کتمان می‌کنند»، تشکیل شود. این اظهارات سعید نمکی در حالی است که طی روزهای گذشته وزارت بهداشت خود به پنهان‌کاری در ارائه آمار کرونا متهم شده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ۹ اسفند در نشستی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، با توجه به سابقه پنهان‌کاری مسئولان جمهوری اسلامی گفت، رژیم ایران تمایلی ندارد که درباره شیوع ویروس کرونا اطلاع رسانی کند و من نگران هستم آنها اطلاعات مهمی را پنهان کرده باشد.

این دومین بار است که وزیر خارجه آمریکا از مخفی‌کاری احتمالی مقامات ایران ابراز نگرانی می‌کند. مایک پمپئو هفته گذشته نیز هشدار داده بود که آمریکا نگران مخفی‌کاری مقامات جمهوری اسلامی درباره شیوع کرونا است.

اما همه گیر شدن ویروس کرونا در ایران مقامات هنوز حاضر به قرنطینه کردن شهرهایی نشدند، که کانون این ویروس هستند.

تهران با ۱۳۵۲ مبتلا به تعطیلی کشیده شده و فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در این کلانشهر اعلام کرده است که این تعطیلی‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

او افزود که هنوز خیلی از فعالیت‌های اجتماعی در سطح شهر شتاب سابق و آهنگ قبلی خود را حفظ کرده است.

این در حالی است که با ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال جاری نگرانی از سفر مردم به شهرهایی که قرنطینه نشده‌اند، ادامه دارد. با تمام این نگرانی‌ها مقامات تنها از کنترل مسافران در ورودی و خروجی شهرها خبر داده‌اند.

با وجود شیوع کرونا در چند شهر ایران، رهبران مذهبی و نهادهای امنیتی در شهرهای قم و مشهد هنوز با تعطیلی اماکن مذهبی موافقت نکرده اند. این در حالی است که تقریبا تمام کشورهای جهان خطر شیوع این ویروس را بسیار جدی گرفته‌اند. برای نمونه عربستان سعودی انجام حج عمره را حتی برای شهروندان و ساکنان آن کشور هم متوقف کرده است.

ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که معافیت‌هایی از تحریم ایران را صادر کرده است و اجازه می‌دهد برای ارسال برخی خدمات بشردوستانه، بانک مرکزی ایران مجاز به انجام انتقال مالی باشد.
اخبار صدای امریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *