پروپاگاندا با ماسک و دستکش, مقابله «هیاتی» با کرونا

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۱

آخرین رقم مبتلایان به کرونا در ایران ۸۰۴۲ نفر و قربانیان ۲۹۱ نفر اعلام شده است. داروخانه‌ها خالی از مواد ضد عفونی و ماسک هستند، اما در مقابل هیات‌های مذهبی این اقلام را رایگان در میان بعضی از مردم توزیع می‌کنند. عده‌ای از مردم تعداد زیادی ماسک و ماده ضدعفونی در منزل دارند و عده‌ای دیگر برای تهیه آنها به ده ها داروخانه مراجعه می‌کنند؛ این جلوه‌ای از نحوه مدیریت هیاتی در تمام امور ایران است که در بحران‌ها آشکار می‌شود. در این میان آنچه بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند فقدان مدیریت دولتی است.

روز دوشنبه ۱۹ اسفند محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران گفت: «کمبود لوازم محافظ در برابر ویروس کرونا مانند ماسک، دستکش، گان و شیلد محافظ صورت در برخی مراکز درمانی همچنان ادامه دارد و پرستاران و کادر درمانی این مراکز با سختی های زیادی کار مراقبت و درمان بیماران را انجام می دهند».

سخنان رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران در حالی بیان شده که در روزهای اخیر عکس، فیلم و خبرهای بسیاری در شبکه‌های اجتماعی در مورد توزیع ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی توسط هیئت‌های مذهبی منتشر شده است.

ایران در طول یک سال گذشته حوادث طبیعی و انسانی بسیاری پشت سر گذاشته است، سیل، زلزله و اکنون اپیدمی کرونا و در تمامی این حوادث ناکارآمد بودن نهادهای دولتی به نمایش گذاشته شده است و در مقابل نهادهای حکومتی مانند سپاه پاسداران، بسیج و هیئت‌های مذهبی که وابسته به نهادهای مذهبی هستند، تلاش می‌کنند نمایشی از حمایت های مردمی اجرا کنند و با در اختیار گرفتن یا احتکار منابع به نفع خود تبلیغات کنند.

داروخانه‌های خالی، هیات‌های پر

نوشاد نوشادی رئیس شورای هیات‌های مذهبی ایران روز ۱۷ اسفند گفت که بیش از ۹۰ هزار هیأت مذهبی در سراسر کشور آماده هر گونه همکاری با جان برکفان جبهه سلامت و بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا هستند. او با تاکید بر لزوم برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی برای توزیع ماسک و مواد ضد عفونی رایگان بین مردم توسط هیات‌های مذهبی گفت: «امروز کشور نیازمند همکاری و عزم همگانی برای مبارزه و ریشه‌کن کردن این ویروس خطرناک است و نیازمندیم موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی با جمع‌آوری کمک‌های مردمی در توزیع ماسک و مواد ضدعفونی بسیج شوند.»

عمق فاجعه مقابله هیاتی آنجا آشکار می‌شود که در شرایطی که یکی از اولین راه‌های مبارزه با ابتلا به کرونا عدم حضور در مکان‌های عمومی است رئیس شورای هیأت‌های مذهبی ایران از برپایی کلاس‌های مبارزه با کرونا سخن می‌گوید.

عمق فاجعه مقابله هیاتی آنجا آشکار می شود که در شرایطی که یکی از اولین راه‌های مبارزه با ابتلا به کرونا عدم حضور در مکان های عمومی است رئیس شورای هیأت‌های مذهبی ایران از برپایی کلاس‌های مبارزه با کرونا سخن می‌گوید. نوشادی با تاکید بر اینکه بهترین راه مقابله با ویروس کرونا آموزش و آگاهی‌بخشی است، گفته است: هیأت‌های مذهبی با برپایی کلاس‌های آموزش و مشاوره برای رعایت نکات بهداشتی با حضور افراد متخصص و همچنین توزیع بروشور و بسته‌های فرهنگی و توصیه‌های بهداشتی نقش تاثیرگذاری را در ریشه‌کن کردن این بیماری ایفا خواهند کرد.

او نهایتا با اعلام کردن شماره تلفن از مردم خواسته که در این کار با هیات‌های مذهبی همراهی کنند و کمک‌های مالی خود را ارسال کنند.

ورود «فرماندهان»

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه  روز ۱۲ اسفند از تشکیل قرارگاه زیستی نیروی زمینی سپاه برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد. پاکپور اعلام کرد همه یگان‌های جنگ نوین قرارگاه‌های ده گانه نیروی زمینی سپاه در حالت آماده‌باش کامل هستند و گفت: «در روزهای اخیر برای استقرار گردان‌های جنگ نوین اعم از گروه جنگ نوین ۲۴ بعثت، تیپ نیروهای ویژه صابرین و تیپ میرزا کوچک خان برای استقرار در نواحی که ویروس کرونا شیوع یافته است، دستورات لازم صادر شده و یگان‌های مذکور در مناطق مورد نظر مستقر شده‌اند. همچنین کارشناسان و متخصصین میکروبیولوژی و ویروس شناسی نیروی زمینی سپاه با ابلاغ ماموریت در مناطق آلوده به ویروس کرونا مستقر شده‌اند.»

در این میان فرمانده کل سپاه پاسداران تلاش کرده با استفاده سیاسی به گونه ای دیگر کرونا را به آمریکا و دشمن نسبت دهد. حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران طی مراسمی در استان کرمان، درباره شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: امروز درگیر یک نبرد بیولوژیک هستیم، اما کشور مقاومت می‌کند. سلامی دلیل شیوع کرونا در ایران و آمار بالای نرخ مرگ و میر شهروندان ایرانی در اثر این بیماری را تهاجم بیولوژیکی آمریکا معرفی کرد و افزود: در مبارزه با این ویروس که ممکن است محصول تهاجم بیولوژیکی آمریکا باشد که در ابتدا به چین و سپس به ایران و سایر نقاط دنیا شیوع پیدا کرده، پیروز خواهیم شد و آمریکا بداند که اگر این کار را انجام داده به اهلش بر خواهد گشت و اگر هم کار آمریکا نباشد باز این ویروس مهار خواهد شد.

در این میان یک نماینده مجلس یازدهم نیز گفته است که دولت ناتوان از مهار بحران است و باید امور به یک فرمانده واقعی سپرده شود.

مشخص نیست زمانی که بیمارستان‌ها به عنوان خطرناک‌ترین کانون‌های ویرووس از کمبود مواد اولیه حفاظتی برای کادرهای خود رنج می‌برند، اساسا این اقلام حیاتی چگونه به دست «هیاتی»‌ها رسیده است. هیاتی‌هایی که همیشه دوربینی در زمان تحویل اقلام رانتی به مردم و پزشکان همراهیشان می‌کند.

اردشیر مطهری، نماینده اصولگرای مجلس یازدهم در نامه‌ای به روحانی با انتقاد از نحوه عملکرد دولت در مقابله با بیماری کرونا نوشت: «با سخنرانی و پیام تلفنی و دستور کتبی، این بحران جمع نمی‌شود. نیاز به یک فرمانده واقعی و با تجربه دارد؛ کسی که جرات و قاطعیت تصمیم‌گیری متمرکز و واحد را داشته باشد، بتواند نهادها و سازمان‌ها را هماهنگ کند. تا با اختیارات کامل بتواند جلوی پیشرفت بحران را بگیرد و گرنه خیلی زود همه چیز دیر می‌شود.»

حکومت ایران متهم است که به دلیل پرشور برگزار کردن راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات ۲ اسفند ماه جلوی انتشار اخبار مربوط به شیوع کرونا را گرفت و اکنون نیز نهادهای حکومتی تلاش می کنند از اپیدمی کرونا به عنوان وسیله ای برای تبلیغ سیاسی استفاده کنند و در حالی که بیمارستان ها و داروخانه ها با کمبود اقلام پیشگیری روبرو هستند این وسایل در اختیار نهادهاست و به نظر می‌رسد که این اقلام حیاتی نیز مانند سایر ابزارهای در اختیار به وسیله‌ای برای تبلیغات بدل شده است. این در حالی‌ست که مشخص نیست زمانی که بیمارستان‌ها به عنوان خطرناک‌ترین کانون‌های ویرووس از کمبود مواد اولیه حفاظتی برای کادرهای خود رنج می‌برند، اساسا این اقلام حیاتی چگونه به دست «هیاتی»‌ها رسیده است. هیاتی‌هایی که همیشه دوربینی در زمان تحویل اقلام رانتی به مردم و پزشکان همراهیشان می‌کند.
زیتون ـ یلدا امیری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *