خودداری تعدادی از بیمارستان‌ها از ثبت کرونا در برگه فوت قربانیان؛ کنترل هزینه‌ و آمار دولت

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۷

با وجود آن‌که بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی مقام‌های دولت ایران شمار قربانیان کرونا روزانه افزایش نشان می‌دهد؛ گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال حاکی است در تعدادی از بیمارستان‌ها برای کنترل آمار و هزینه‌ها در برگه فوت بیماران دلایلی غیر از کرونا ثبت می‌شود.

اعضای خانواده یک بیماری قربانی کرونا روز سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه به ایران اینترنشنال گفت: «با این‌که پزشکان بیمار ما را مبتلا به کرونا اعلام کرده بودند و فوتش هم بر اثر همین بیماری بوده،‌ اما بیمارستان در برگه نهایی علت را سکته قلبی نوشت.»

به گفته او،‌ به دلیل همین گزارش بیمارستان اقدام به صدور برگه «پرداخت سه میلیون تومان هزینه درمان» برای خانواده این بیمار کرده است.

این در حالی است که کیانوش جهان‌پور،‌ رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،‌ پیشتر اعلام کرده بود: «کلیه هزینه‌های بیماران مبتلا به کرونا در کشور به عهده دولت بوده و هیچ هزینه شخصی از آن‌ها دریافت نمی‌شود.»

از سوی دیگر، یک پرستار شاغل در استان البرز نیز روز دوشنبه به ایران اینترنشنال گزارش داد که در محل کار او مسئولان بیمارستان اعلام کرده‌اند هیچ بیمار فوتی کرونا ثبت نداشته‌اند چرا که تمام آن‌ها به هر حال در اثر بیماری‌های دیگری که به آن مبتلا بودند به زودی جانشان را از دست می‌داده‌اند.

هم‌زمان تعدادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی موارد مشابهی را اعلام کرده‌اند.

برخی از شهروندان در استان‌هایی از جمله خوزستان و خراسان رضوی در توئیتر نوشته‌اند که در برگه فوت بستگان آن‌ها مواردی از جمله «انسداد ریه»،‌ «بیماری حاد تنفسی»، «بیماری قلبی» و «آنفولانزا» به جای کرونا ذکر شده است.

به نظر می‌رسد عدم تمایل حکومت ایران به علنی کردن سیر تصاعدی شمار قربانیان کرونا یکی از دلایل استفاده از این راهکار برای کاهش ثبت رسمی آمار مبتلایان باشد.

جهان‌پور روز ۲۰ اسفندماه در ارتباط با انتقاد‌ها درباره جزییات آمار رسمی وزارت بهداشت گفته بود: «اصرار نداریم افراد آمارهای روزانه‌ای که ارائه می‌دهیم را باور کنند.»

از سوی دیگر،‌ در حالی که اگر بیماری رسما به کرونا مبتلا باشد خدمات درمانی برای او رایگان است،‌ گزارش فوت و ثبت بیماران با عناوین دیگر به مسئولان مراکز درمانی و بیمارستان‌ها اجازه خواهد داد نسبت به دریافت هزینه از بیماران اقدام کنند.

در شرایطی که این روزها گزارش‌هایی مبنی بر فشار شدید بر کادر درمانی، فقدان نیروی انسانی کافی، کمبود منابع فنی و مشکلات مالی و پرداخت حقوق پرستارها در بیمارستان‌ها منتشر می‌شود؛ به نظر می‌رسد دریافت هزینه از بیماران به عنوان راه جبران این بحران مورد استفاده قرار گرفته باشد.

اما مشخص نیست قربانیانی که دلیل فوت آن‌ها مواردی غیر از کرونا ثبت می‌شود با چه پروتکلی دفن می‌شوند.

پروتکل دفن بیماران کرونایی بسیار سخت‌گیرانه است و اجازه دریافت جسد و برگزاری مراسم به خانواده و بازماند‌گان را نمی‌دهد.

صفحه «مانیتورینگ حقوق بشر در ایران» در توییتر نوشته که در مواردی پس از صدور برگه فوتی با دلایلی غیر از کرونا،‌ جواز دفن نیز صادر شده و بسیاری از فوتی‌ها بدون تدابیر لازم دفن شده و تعدادی را آلوده کرده‌اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *