تلاش جمهوری اسلامی برای رفع تحریم‌ها و وام از صندوق بین‌المللی پول؛ اقتصاد انحصاری ایران زیر کنترل خامنه‌ای و نزدیکانش به اندازه کافی پول دارد

By | ۱۳۹۹-۰۱-۲۵

– نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده تحریم‌های آمریکا با تضعیف جبهه ما از درون به نفع دشمن دقیقا همچون ستون پنجم عمل می‌کنند و این فقط خیانت است!
– در این گزارش ادعا شده کانال تجارت بشردوستانه سوئیس (SHTA) که آمریکا برای ارسال کمک دارویی و رفع نیازهای پزشکی ایجاد کرده با نیازهای بشردوستانه ایران مطابقت ندارد!
– کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو: واشنگتن در مسیر تلاش جهانی برای مبارزه با کُرونا علی‌الخصوص در رابطه با ایران سنگ‌اندازی می‌کند.
-اسفندیار باتمانقلیچ تحلیلگر تجاری در مقاله‌ای در بلومبرگ پیشنهاد کرده برای رفع نگرانی ترامپ و اعطای وام از صندوق بین‌المللی پول به ایران، دلار حذف شود و وام با ارز یورو به حساب بانک مرکزی ایران در اروپا واریز شود تا ناظران بر هزینه کردن آن نظارت کنند!
– خودورکوفسکی مشاور ارشد رسانه‌ای وزارت خارجه آمریکا: اقتصاد ایران مانند بازی مونوپُلی در انحصار ملایان است و توسط خامنه‌ای و نزدیکانش کنترل می‌شود. هدف این ساختار پنهان کردن فساد مافیایی ملایان و تامین مالی تروریسم است و پاسخگویی آن در برابر مردم صفر است. ایران هیچ نیازی به پول نقد ندارد. چون اقتصاد انحصاری ملاپُلی به اندازه کافی پول دارد.

تلاش جمهوری اسلامی ایران و هیاهوی لابیگران خارج‌نشین برای رفع تحریم‌ها و یا فراهم شدن شرایط دریافت وام از صندوق‌بین‌المللی پول همچنان دارد.

دیدار علی خامنه‌ای با فرماندهان ارتش

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در گزارشی علیه تحریم‌های آمریکا که یکشنبه ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین) منتشر شد اعلام کرد «تحریم‌ها با تضعیف جبهه ما از درون به نفع دشمن دقیقا همچون ستون پنجم عمل می‌کنند و این فقط خیانت است».

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل بر خلاف سخنان حسن روحانی رئیس دولت و دیگر مقامات رژیم که مرتب تکرار می‌کنند که شیوع کرونا را مهار کرده و مشکلی در تأمین دارو و درمان ندارند و تخت‌های بیمارستان‌ها و مراقبت‌های ویژه خالیست و حتی دستور بازگشت مردم به سر کار را صادر کرده‌اند، مدعی شد «تحریم‌های ایالات متحده به شدت مانع تلاش ایران برای شناسایی و معالجه بیماران و جلوگیری موثر از گسترش آن می‌شود!» آنهم در حالی که اخیرا دستور برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی از سوی خامنه‌ای صادر شده که خودش بر میلیاردها دلار سرمایه‌ی نهادهای زیر کنترل وی دسترسی دارد.

در بخشی از از گزارش نماینده جمهوری اسلامی ادعا شده کانال تجارت بشردوستانه سوئیس (SHTA) که آمریکا برای کمک دارویی و رفع نیازهای پزشکی ایجاد کرده در شرایط فعلی با نیازهای بشردوستانه ایران مطابقت ندارد!

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد توضیح داده «ایالات متحده SHTA را وادار کرده است که به بهانه‌هایی چون تضمین حداکثر شفافیت یا دقت کافی، رویه‌ای بسیار تنگ و سخت را دنبال کند و شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا هر ماه اطلاعات گسترده‌ای را به وزارت خزانه‌داری در مورد ذینفعان ایرانی کالاها، روابط تجاری شرکت‌ها و جزئیات اقتصادی را ارائه دهند. از این رو تجارت با شرکت‌ها از نظر عملی بسیار دشوار است».

در این گزارش اظهار شده است: «ماهیت تقریباً غیرممکن یا دشوار انتقال ذخایر مسدود شده ایران در خارج از کشور به بانک تعیین شده سوئیس، نه تنها اجازه نمی‌دهد تا SHTA اکنون به درستی عمل کند بلکه ممکن است در طی چند ماه از این کار کنار بکشد».

نمایندگی رژیم ایران در سازمان ملل متحد افزوده «به همین ترتیب، اخیراً چندین شرکت که تجهیزات پزشکی مورد نیاز را برای مبارزه با ویروس کُرونا تامین می‌کنند، حمل و نقل به ایران را متوقف کرده‌اند زیرا رژیم فعلی تحریم ایالات متحده، حمل و نقل این کالاها را به ایران تقریبا غیرممکن می‌کند».

اینهمه در حالیست که جمهوری اسلامی در دام بحران‌ها و مشکلات خودساخته گرفتار آمده است؛  از جمله عدم تصویب کنوانسیون مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم (CFT) توسط جمهوری اسلامی سبب شد تا ایران در فهرست سیاه FATF قرار بگیرد و همین یکی از دلایل اصلی عدم تمایل شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی برای همکاری با جمهوری اسلامی است. ولی در گزارش دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده اما فقط آمده است که تحریم‌های آمریکا و مجازات‌های مربوط به آن بسیار گسترده است و زمینه را برای تجارت قانونی با ایران مین‌گذاری کرده و به تبع آن، تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی و سازمان‌های امدادی به دلیل ترس گرفتار شدن تصادفی در شبکه تحریم‌های ایالات متحده، از انجام کار در ایران صرف نظر می‌کنند. حال آنکه قرار گرفتن در این لیست مشمول مجازات‌های بین‌المللی می‌شود و حتی روسیه که «دوست» جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، پیش از این هشدار داده بود که اگر کنوانسیون مربوط به مقابله با تأمین مالی تروریسم تصویب نشود، قادر به ادامه معاملات با ایران نخواهد بود.

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در نهایت با سوء استفاده از بحران کُرونا که مسبب ورود و شیوع آن در ایران نیز خود جمهوری اسلامی است، خواستار رفع تحریم‌ها شده و نوشته «ضروری است که هر کشور بتواند، بطور کامل و آزادانه از منابع خود برای سرکوب موثر این بیماری استفاده کند که بدون حذف فوری همه تحریم‌های بانکی، بیمه، حمل و نقل، پزشکی، صنعت، انرژی، صادرات و واردات و مانند آن غیرممکن است».

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی یکشنبه‌شب ۲۴ فروردین برای دومین بار طی ۲۴ ساعت با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد تلفنی صحبت کرد. بر اساس آنچه در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده بار نخست موضوع صحبت در مورد تحولات یمن و رفع تحریم‌ها بود و بار دوم در مورد آتش‌بس در یمن.

دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین) کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در یک تلاش دیگر در گفتگوی تلفنی با ویوهیسا کودزوکی سفیر ژاپن در مسکو، تحریم‌های آمریکا را «تروریسم بهداشتی» علیه ایران خواند و گفت: «واشنگتن در مسیر تلاش جهانی برای مبارزه با کُرونا علی‌الخصوص در رابطه با ایران سنگ‌اندازی می‌کند!»

نسخه‌پیچی برای دور زدن هیات رئیسه صندوق بین‌المللی پول!

اسفندیار باتمانقلیچ بنیانگذار مؤسسه بورس و بازار در مقاله‌ای که بلومبرگ منتشر کرده پیشنهاداتی ارائه داده که به گفته او صندوق بین‌المللی پول می‌تواند بر اساس آنها نگرانی‌های دولت ترامپ را رفع کند تا وام درخواستی از سوی جمهوری اسلامی در نهایت پرداخت شود!

او می‌نویسد صندوق بین‌المللی پول می‌تواند دلار را حذف کند و وام ایران را به یورو پرداخت کند به ویژه آنکه اتحادیه اروپا تأمین کننده اصلی کالاهای پزشکی برای ایران است، تهران هم می‌تواند این اقدام را بپذیرد.

پیشنهاد دوم باتمانقلیچ «نگهداری وام دریافتی از صندوق بین‌المللی پول در حساب بانک مرکزی جمهوری ایران در اروپا است»! او توضیح داده «در این شرایط وام در سیستم مالی اروپا هزینه می‌شود بنابراین هزینه کردن این وام تحت نظارت ناظران انجام می‌شود تا از هرگونه سوء استفاده احتمالی ممانعت شود».

در ادامه این مقاله آمده دولت ترامپ نیز خود سیستم مشابهی را به عنوان بخشی از تجارت بشردوستانه از طریق سوئیس در ماه فوریه (بهمن) راه‌اندازی و اجرا کرده که به بانک مرکزی ایران امکان می‌دهد از دارایی‌ها در سوئیس در قبال پرداخت صادرات بشردوستانه توسط شرکت‌های سوئیسی استفاده کند.

باتمانقلیچ در بخش دیگری می‌نویسد «مقامات واشنگتن می‌دانند که وام به ایران می‌تواند کم خطر باشد و آنچه دولت ترامپ در پی ممانعت از آن است، یک شکست سیاسی است. به همین دلیل صندوق بین‌المللی پول می‌تواند به دنبال روش دیگری برای تأمین حمایت مالی باشد. به عنوان مثال این نهاد می‌تواند با ایجاد امکان فروش برخی دارایی‌های ایران در صندوق به یک کشور ثالث مانند یک کشور اروپایی، دسترسی ایران را به ارزهای رایج خارجی بیشتر کند».

به گفته او در این سناریو، صندوق بین‌المللی پول بخشی از دارایی‌های ۱/۵۵ میلیارد دلاری ایران در این نهاد  را به خریدار واگذار می‌کند و در ازای آن مبلغی به صورت یک ارز خارجی مانند یورو به ایران پرداخت می‌شود تا به حساب بانک مرکزی ایران که در خارج نگهداری می‌شود واریز گردد.

او همه این راه‌های میان‌بُر را شرح داده تا در نهایت نتیجه بگیرد که با این دور زدن‌ها، نیازی به تصویب هیات رئیسه صندوق بین‌المللی پول نیست. باتمانقلیچ آنگاه پرسیده «اما پرسش دیگر این است که با وجود ممکن بودن چنین روشی، آیا صندوق بین‌‌المللی پول اراده‌ای برای انجام این کار دارد؟»

باتمانقلیچ همان تحلیلگری است که در سال ۲۰۱۸ در مقاله‌ای در همین بلومبرگ کمبود رُب گوجه فرنگی در ایران را به تحریم‌های آمریکا ربط داده بود.

این نویسنده در مقاله خود هیچ اشاره‌ای به اینکه جمهوری اسلامی ایران منابع مالی کشور را صرف تقویت شبه‌نظامیان شیعه در منطقه و توسعه صنایع موشکی و هسته‌ای می‌کند نکرده است. وی نیز مانند دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل نگفته است که علی خامنه‌ای میلیاردها دلار پول در اختیار دارد که می‌تواند از آن برای رفع بحران در شرایط ضروری استفاده کند اما حتی مجوز برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملّی را که حسن روحانی درخواست کرده بود با ۱۱ روز تأخیر صادر کرد! تأخیری که به نظر می‌رسد به این دلیل بوده که منتظر بود تا ببیند تلاش‌های محمدجواد ظریف و لابیگران نظام در خارج کشور و همچنین تقاضای وام ۵ میلیارد دلاری از مجموعه‌ی ۵۰ میلیارد دلاری که صندوق بین‌المللی پول برای کمک به کشورها در بحران کُرونا در نظر گرفته، به جایی می‌رسد یا نه!

در  این میان، نویسنده بلومبرگ نیز اشاره نکرده که جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها حتی از شرکت‌های دارویی هم سوء استفاده می‌کند.

شرکت دارویی «تدبیر کیش» در ایران و «گلوبال ویژن وپرومیسری ایمپورت» در روسیه از جمله شرکت‌هایی هستند که در شبکه‌ای گسترده پول حاصل از فروش قاچاق میلیون‌ها بشکه نفت را به نفع سپاه قدس و رژیم ایران انتقال داده بودند. این دو شرکت وابسته به «شبکه الشویکی» هستند. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا این شبکه را شناسایی و اواخر سال ۲۰۱۸ وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آنها را تحریم کرد. جالب آنکه در دی‌ماه ۱۳۹۷ مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو جهت دور زدن تحریم‌های ارزی برای شرکت‌های دارویی نسخه تجویز می‌‌کرد.

از سوی دیگر، درخواست وام میلیاردی جمهوری اسلامی به موضوع افکار عمومی آمریکا نیز تبدیل شده است. پرسشی که در جامعه آمریکا مطرح شده این است که چرا باید رژیمی که آمریکاستیزی از ارکان اساسی آن است و شعار «مرگ بر آمریکا» از بلندگوهای آن قطع نمی‌شود، به هزینه‌ی ایالات متحده پول دریافت کند؟! آنهم در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که این پول خرج آمریکاستیزی بیشتر از سوی جمهوری اسلامی نشود.

 

مجموعه‌ی شواهد نشان می‌دهد که بعید است تا وقتی ترامپ نخواهد جمهوری اسلامی از زیر فشارهای کمرشکن خلاص شود. بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی اوایل تیرماه ۹۷ که برای شرکت در نشست رسمی اوپک به وین رفته بود در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ ادعا کرد که «راه‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌ها داریم». او که به «شیخ‌الوزراء» شهرت دارد یک سال بعد در کمال استیصال در یک سخنرانی گفت آمریکا در تحریم هوشمند به «بلوغ شیطانی» رسیده است!

برچسب جاسوسی: از پزشکان بدون مرز تا یونیسف!

دونالد ترامپ و مایک پمپئو رئیس جمهوری و وزیرخارجه آمریکا با شیوع کُرونا بارها به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کمک دادند اما زمامداران تهران نه تنها نپذیرفتند بلکه در اقدامی عجیب و ضدمردمی، پزشکان بدون مرز را نیز که با توافق قبلی برای کمک راهی ایران شده بودند، اخراج کردند و به آنها انگ جاسوسی زدند. علی خامنه‌ای حتی در یک سخنرانی رسمی فراتر رفت و مدعی شد «ممکن است آمریکا در قالب کمک دارویی محصولاتی به ایران بفرستد که ویروس را ماندگار کند!» کسانی که علیه رفع تحریم‌ها و همچنین کمک مالی به جمهوری اسلامی هستند می‌پرسند به چه دلیل باید به چنین رژیمی با چنین رهبری کمک کرد و پول داد؟!

از سوی دیگر، نهادهای معتبر بین‌المللی نیز از گزند ادعاهای مقامات جمهوری اسلامی در امان نیستند. علی شیرازی نماینده خامنه‌ای در سپاه قدس در یادداشتی که در تسنیم منتشر شده به سازمان یونیسف نیز اتهام وارد کرده و گفته به دنبال «تغییر سبک زندگی از اسلامی به غربی» و «نابودی کانون خانواده» در ایران است!

او ادعا کرده «ین نهاد بودجه خود را از آژانس توسعه‌ بین‌المللی آمریکا دریافت می‌کند که این آژانس در ایران سعی می‌کند تا با استفاده از نهادهای بین‌المللی برنامه‌های خود را پیاده کند». با همین استدلال باید پرسید مگر نه اینکه بیش از ۱۶ درصد سهام صندوق‌بین‌‌المللی پول متعلق به آمریکاست پس چرا رهبران تهران برای دریافت وام از این نهاد که به گفته خودشان تحت نفوذ آمریکاست اینطور خود را به در و دیوار می‌کوبند؟!

رژیم ایران به اندازه کافی پول دارد

در واکنش به فشار جمهوری اسلامی و لابیگرانش به آمریکا برای موافقت با اعطای وام به رژیم ایران، لن خودورکوفسکی مشاور ارشد رسانه‌ای وزارت خارجه آمریکا در توییتی نوشته «اقتصاد ایران یک ملاپُلی است [اشاره به بازی معروف مونوپُلی Monopolyکه در آن بازیگران برای انحصار منابع مهم تلاش می‌کنند] است و توسط ملای سرکرده یعنی خامنه‌ای و نزدیکانش کنترل می‌شود. هدف این ساختار پنهان کردن فساد مافیایی ملایان و تامین مالی تروریسم است و پاسخگویی آن در برابر مردم صفر است. ایران هیچ نیازی به پول نقد ندارد. ملاپُلی به اندازه کافی پول دارد.»

هیچ بعید نیست اکنون که رژیم ایران متوجه شده تلاش برای دریافت وام به صورت نقدی از صندوق بین‌‌المللی پول ممکن است به جایی نرسد، به دنبال راه‌های دیگری برای رسیدن به پول نقد باشد تا در مرحله بعد هسته‌های فعال مافیای وابسته به رژیم در اروپا آن را به نحوی در اختیار ملایان قرار دهد. چنانکه هفته گذشته ۱/۶ میلیارد دلار از دارایی‎‌های ایران در لوکزامبورگ آزاد شدولی معلوم نیست کجاست!
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *