سپاه روایت آمریکایی‌ها از رویارویی در خلیج فارس را ‘هالیوودی’ خواند

By | ۱۳۹۹-۰۱-۳۱

نیروی دریایی سپاه پاسداران روایت آمریکا از رویارویی شناورهای سپاه با ناو آمریکایی در خلیج فارس را “هالیوودی” خوانده و هشدار داده که نیروهای سپاه “هرگونه خطای محاسباتی آنان را قاطعانه پاسخ خواهند داد.”

این اطلاعیه، بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را که در آن قایق‌های سپاه به رفتار خطرناک در نزدیکی کشتی‌های جنگی آمریکا متهم شده بودند، نادرست خوانده و به آمریکایی‌ها توصیه کرده “از هرگونه ماجراجویی و روایت‌های جعلی و دروغ” پرهیز کنند.

نیروی دریایی سپاه که تامین امنیت خلیج فارس را بر عهده دارد، گفته است که “تکرار رفتارهای غیرحرفه‌ای نیروی دریایی تروریست آمریکا در خلیج فارس” در هفته‌های اخیر، باعث تهدید امنیت و آرامش منطقه شده است.

هفته گذشته ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای گفت که روز ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) یازده قایق نیروی دریایی سپاه چند بار به ناو لوئیس بی پولر، ناوشکن پال همیلتون و چند ناوچه دیگر نزدیک شده‌اند و با انجام مانورهای “خطرناک” با سرعت زیاد از جلو و عقب کشتی‌های آمریکایی رد شده‌اند.

به گفته آمریکایی‌ها قایق‌های سپاه بعد از یک ساعت به تماس رادیویی آنها پاسخ داده و از کشتی‌ها دور شده‌اند.

ارتش آمریکا اقدام قایق‌های سپاه را “تحریک‌آمیز” خواند و وزیر امور خارجه این کشور گفت ایالات متحده در حال بررسی نحوه پاسخ گویی به حادثه اخیر در خلیج فارس است.

روایت نیروی دریایی سپاه چیست؟

نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه خود آمریکا را به “رفتارهای غیرحرفه‌ای” متهم کرده و گفته است که آمریکایی‌ها در روزهای ۱۸ و ۱۹ فروردین دو بار سد راه کشتی “شهید سیاوشی” شده‌اند که در حال انجام ماموریت و گشت‌زنی بوده است.

این اطلاعیه می‌گوید سپاه به همین دلیل و برای پیشگیری از “رفتارهای غیرقانونی، غیرحرفه‌ای، خطرناک و حتی ماجراجویانه تروریست‌های آمریکایی” گشت‌های دریایی خود را در خلیج فارس افزایش داده است.

بر اساس این اطلاعیه نیروی دریایی سپاه روز ۲۷ فروردین یازده قایق خود را به منطقه اعزام کرده که “با ناوها و کشتی‌های جنگی آمریکا مواجه شدند و به رغم اقدامات غیرحرفه‌ای و تحریک‌کننده تروریست‌های آمریکایی و بی‌توجهی آنها به اخطارها و هشدارها، با ایستادگی جانانه و شجاعت نیروهای خودی، آنها را مجبور به کنار کشیدن خود از مسیر حرکت شناورهای نیروی دریایی سپاه کردند.”

این اطلاعیه روایت ناوگان پنجم آمریکا را روایتی “نادرست و هدفمند” خوانده که “دلالت بر علاقمندی آمریکایی‌ها به روایت هالیوودی از اتفاقات دارد.”

دو روز بعد از این واقعه مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت:‌ “ما در حال بررسی بهترین پاسخ به این واقعه و نحوه منتقل کردن نارضایتی خود از آن چه رخ داد، هستیم”.

آقای پومپئو نیروهای ایرانی را متهم کرد که مطابق با قوانین بین‌المللی عمل نمی‌کنند و گفت که در گذشته هم همین طور بوده است.

در مقابل جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، یکی از توییت‌های قدیمی خود را بازنشر کرد که در آن نوشته بود:‌ “نیروی دریایی آمریکا شاید نمی‌داند در حیاط خلوت ما و هفت هزار مایلی خانه خود چه می‌کند.”

ایران حضور آمریکا در منطقه را غیر موجه و غیر قانونی می‌داند و خواهان خروج تمام نیروهای آمریکایی از منطقه است.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *