هشدار والی هرات به ایران: یک روز تسویه حساب خواهیم کرد

By | ۱۳۹۹-۰۲-۱۵

وحید قتالی، والی هرات مرزبانان ایران را مسئول برخوردی دانست که به غرق شدن احتمالی ۳۸ مهاجر این کشور در رودخانه مرزی هریرود انجامیده است. او در توییتی تهدید به “تسویه حساب” کرده است.

وحید قتالی، والی هرات به حادثه “بازداشت، ضرب و شتم و غرق شدن” تعدادی از مهاجران غیر قانونی افغان توسط مرزبانان ایرانی که به غرق شدن احتمالی ۳۸ افغان انجامیده واکنش نشان داده است.

او یکشنبه ۱۴ اردیبهشت (سوم آوریل) در توییتی نوشته است: «روزی تصفیه [تسویه] حساب خواهیم کرد.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، والی هرات مأموران امنیتی ایران را متهم کرده که چند روز پیش حدود ۵۰ مهاجر افغان را به اجبار به رودخانه هریرود در منطقه “گلران” انداخته و مجبورشان کرده که برگردند.

احمد کروچی، عضو شورای ولایتی هرات روز یکشنبه گفت، ۱۲ نفر از این افراد توانستند جان خود را نجات دهند. هفت جسد از درون رودخانه پیدا شده و از بقیه خبری نیست.

تعدادی از کارگران افغان که قصد ورود غیرقانونی به ایران را داشته‌اند می‌گویند که سربازان مرزبانی ایران، ده‌ها نفر از آنان را پس از یک شب بازداشت‌ به رودخانه “هریرود” انداخته ‌و موجب غرق شدن آن‌ها شده‌اند.

ایران اتهام‌ها را رد کرده است

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه این اتهام‌ها را رد کرد.

به گزارش ایسنا، موسوی گفت، حادثه اخیر “در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک کشورمان را رد کرده است.”

موسوی یادآور شد، تهران “به منظور کسب اطلاع دقیق از چگونگی وقوع این حادثه در خاک افغانستان” مراتب را در همکاری با مقامات این کشور [افغانستان] تحت بررسی قرار داده‌است.”

وزارت خارجه افغانستان گفته است، در این مورد تحقیقات همه‌جانبه صورت خواهد گرفت و اقدامات “لازم” انجام خواهد شد.

درگیری‌های بی‌وقفه، فقر شدید و نرخ بالای بیکاری در افغانستان باعث شده که هر ساله هزاران افغان با عبور غیر قانونی از مرزها وارد ایران شوند.

سازمان ملل متحد آمار آوارگان ثبت‌نام شده افغان در ایران را حدود یک میلیون نفر نامیده و می‌گوید، دو میلیون مهاجر غیر قانونی افغان نیز در این کشور به سر می‌برند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *