براساس نتایج آمارگیری در ایران، تنها ۴۴ درصد «جمعیت در سن کار» در گروه «نیروی فعال» قرار دارد

By | ۱۳۹۹-۰۲-۲۵

مرکز آمار ایران، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، در نشست امروز هیئت وزیران، گزارش خود در بارۀ طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۳۹۸ را ارائه کرد. این آمار گیری بر اساس همین گزارش نشان می‌دهد که «در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن در حدود ۴۳۰ هزار نفر به خالص آمار شاغلان افزوده شده» است. آمار نیروی کار که با تمرکز ویژه بر فصل زمستان پیش تهیه شده، بویژه از نرخ اندک فعالیت در جمعیت ایران حکایت می‌کند.

طرح آمارگیری نیروی کار که «در ماه میانی هر فصل با هدف شناخت ساختار و وضعیت جاری نیروی کار کشور و تغییرات آن» به اجرا گذاشته می‌شود، نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۸ «از مجموع ۶۱ میلیون و ۶۶۶ هزار نفر جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، تنها ۴۴٫١ درصد در گروه جمعیت فعال و ۵۵٫٩ درصد در گروه جمعیت غیرفعال قرار» داشته‌اند.

جمعیت فعال شامل افرادی می‌شود که در بازار کار با داشتن و یا جستجو کردن شغل حاضرند و افرادی را که جویای کار نیستند در بر نمی‌گیرد.

اگر جمعیت فعال در ایران تنها ۴۴٫١ درصد جمعیتِ در سن کار در این کشور را تشکیل می‌دهد، این نسبت در فرانسه به ٧١٫۴ درصد و میانگین آن در اروپا به ٧٢٫٩ درصد می‌رسد.

این چنین بیش از ٣۴ میلیون و ۴٧١ هزار نفر از جمعیتی که  در ایران در سن کار قرار دارد، نه شاغل است و نه به دنبال اشتغال می‌گردد.

نتایج آمارگیری نیروی کار همچنین نشان می‌دهد که «٨٩٫٣ درصد از جمعیت فعال کشور در زمره افراد شاغل و ١٠٫٧ درصد این گروه در زمرۀ افراد بیکار قرار داشته‌اند». این آگاهی‌ها نشان نمی‌دهد که آیا بیکاران پنهان، فصلی و ادواری در زمرۀ گروه یادشده قرار گرفته‌اند یا آمار ارائه شده تنها شامل بیکاران ساختاری می‌شود. بهر روی، شمار بیکاران در ایران بر پایۀ این آمار به بیش از ٢ میلیون و ٩٠٩ هزار نفر می‌رسد.

هر چند برآورد نرخ اشتغال بر پایۀ جمعیتِ در سنِ کار صورت می‌گیرد، اما نسبت نیروی کار فعال به کل جمعیت نیز در برخی ارزیابی‌ها برای سنجش توان تامین اجتماعی و یا هزینه‌های دیگری که از محل درآمد حاصل از اشتغال تامین می‌شود، به کار می‌آید.

اگر جمعیت غیر فعال ایران را به جمعیتی که در سن کار قرار ندارد بیفزائیم، از ٨٣ میلیون و ٢۴ هزار نفر جمعیت برآورد شدۀ ایران در سال ٢٠١٨، تنها اندکی بیش از ٢٧ میلیون و ١٩۴ هزار نفر آن جمعیت فعال کشور را تشکیل می‌دهند که از این شمار نیز در سال ١٣٩٨، تنها ٢۴ میلیون و ٢٨ هزار نفر آنها از اشتغال بهره مند بوده‌اند.

به گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در فصل زمستان گذشته ١٠٫۶ درصد جمعیت فعال را در برمی گرفته که نسبت به فصل مشابه در سال پیش از آن معادل ١٫٧ درصد کاهش یافته است.

سرشماری عمومی کشور در سال ١۴٠۵

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران در نشست امروز خود «با هدف افزایش سرعت و کاهش هزینه اجرا و نیز کاهش بار پاسخگویی، با تشکیل “ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا” موافقت کرد».

بر اساس این طرح، مرکز آمار ایران مکلف است نسبت به تشکیل این ستاد اقدام نماید و «سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵ را با رویکرد ثبتی مبنا و پس از آن در دوره‌های زمانی معین اجرایی کند».

این چنین سرشماری با رویکرد «ثبتی مبنا» با استفاده از فناوری‌های رایانه‌ای و ارتباطی جدید و ثبت داده‌های گوناگون جایگزین نظام آماری «مراجعه مبنا» می‌شود.

بر همین اساس، تصویب نامه پیشین هیئت وزیران در سال ۱۳۸۶ برای انجام سرشماری عمومی نفوس و مسکن هر پنج سال یکبار لغو گردید.

رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *