مشکلات زنان باردار مبتلا به کرونا در ایران؛ از پذیرش نشدن تا کمبود ماما

By | ۱۳۹۹-۰۲-۲۷

با تداوم شیوع ویروس کرونا در سراسر ایران، نگرانی‌ها درباره وضعیت زنان باردار در این کشور افزایش یافته است. بر اساس آمار رسمی منتشر شده، هم‌اکنون در ایران یک میلیون و ۳۰۰ هزار زن باردارند، اما آمارها از ابتلای این زنان باردار به ویروس کرونا متفاوت و مبهم است.

شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت ایران در امور مامایی، روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت، تعداد زنان بارداری را که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این کشور به این بیماری مبتلا شدند، حدود ۷۰۰ نفر اعلام کرد.

به گفته این مقام دولتی، از این تعداد، حدود ۵۰۰ زن باردار در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۲۰۰ زن باردار نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

این در حالی است که مقام‌های درمانی در استان‌های ایران، آمارهای بیشتری از ابتلای زنان باردار به کرونا ارائه کرده‌اند.

به عنوان نمونه، دو روز بعد از اظهارات مشاور وزیر بهداشت، حسین کریم، رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز، در این زمینه گفت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان، «۶۸۴ مادر باردار مشکوک به کرونا در سطح استان تحت درمان، پیگیری و مراقبت» قرار گرفتند.

همچنین در این شرایط، آمار دقیقی از جان باختن زنان باردار مبتلا به کرونا در ایران وجود ندارد.

به غیر از تبلیغات حکومتی درباره مرگ همسر باردار یک روحانی در قم بر اثر ابتلا به کرونا، اخبار دقیقی در این زمینه منتشر نمی‌شود. با این حال، در اسفندماه، آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مرگ یک زن ۳۴ ساله باردار بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد.

 

پذیرش نشدن در برخی بیمارستان‌ها

با وجود نامه علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در تاریخ ۲۱ اسفند خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور درباره رسیدگی به زنان باردار مبتلا به ویروس کرونا، این زنان با مشکلات مهمی مثل پذیرش نشدن در برخی از بیمارستان‌ها مواجه‌اند.

ایسنا روز جمعه ۲۶ اردیبهشت نوشت که بیمارستان‌های خصوصی، زنان باردار مبتلا به کرونا را پذیرش نمی‌کنند. رضا گلپیرا، رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، در این زمینه گفت: «شاید به این دلیل باشد که امکانات مورد نیاز را نداشته باشند و اگر بیمار نیازمند خدمات ویژه‌ای شد، نتوانند این خدمات و امکانات را به مادران ارائه کنند.»

همچنین مبتلا شدن ماماها به ویروس کرونا نیز از دیگر مشکلات در این زمینه است.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت، اعلام کرد در مجموع نزدیک به ۳۰۰ ماما در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند.

 

کمبود ماما در ایران

این خبرها در حالی است که مراکز زایشگاهی ایران با کمبود شدید ماما مواجه هستند.

ناهید خداکرمی، رییس انجمن مامایی ایران، گفته است: «در سال ۹۷ حدود ۴۶۰۰ پست مامایی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای جذب ماما اختصاص داده شد، اما نصف این عدد در نظام سلامت برای جذب ماما و نصف مابقی را نیروهای دیگر جذب کردند.»

همچنین تولد نوزادان مبتلا به ویروس کرونا نیز از دیگر مشکلات این حوزه است. به گفته مقام‌های وزارت بهداشت ایران تاکنون حدود ۲۰ نوزاد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این کشور به دنیا آمده‌اند.

این در حالی است که مراقبت‌های پس از تولد در میان مادران یا نوزادان مبتلا به کرونا بسیار دشوار است.

وب‌سایت دانشکده علوم پزشکی دانشگاه بهشتی تهران به نقل از یک پزشک فوق تخصص نوزادان درباره ابتلای زنان باردار به کرونا نوشت: «این بیماری ممکن است باعث تاخیر رشد داخل رحمی شده و سندروم زجر جنینی را به دنبال داشته باشد.»

همچنین جدا کردن مادر از نوزاد نیز از دیگر توصیه‌ها در این شرایط است که عملی شدن آن بسیار دشوار است.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *