کوچ مستأجران کم‌درآمد از شیراز به حاشیه‌ها

By | ۱۳۹۹-۰۳-۰۲
بسیارى از مردم شیراز و دیگر شهرهاى استان فارس به دلیل نداشتن قدرت مالى مناسب براى داشتن یک سرپناه و پرداختن رهن و اجاره منزل، به شهرهاى کوچک اطراف کوچ می‌کنند. بیشترین بخش از درآمد دهک‌های پایین صرف اجاره‌بها می‌شود.

شیراز ـ منطقه فرهنگ شهر

قیمت رهن و اجاره خانه در شیراز و دیگر شهرهاى استان فارس روزبه‌روز گران‌تر می‌شود و مردم را به نقاط دوردست و حاشیه شهرها مى‌کشاند.

اداره کل راه و شهرسازی استان فارس در آمار خود نشان می‌دهد که متوسط افزایش اجاره‌بها براى خانوارهایى که تمدید قرارداد داشته‌اند در سال ۱۳۹۸ افزایشى بوده و از ۲۷ درصد در بهار به ۲۷,۱ درصد در تابستان، ۳۱,۲ درصد پاییز و ۳۱,۶ درصد در زمستان رسیده است. همچنین اجاره‌بهای واحدهاى مسکونى در مناطق شهرى در زمستان سال گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است.

قاسم تابنده‌ماه، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در این‌باره به ‌خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «قیمت‌هاى رهن و اجاره منزل در شیراز در سال جارى به‌گونه‌اى شده که مردم حتى توان اجاره منزل در حاشیه شهر شیراز را هم ندارند.»

به‌گفته او در روز‌‌های گذشته یک منزل چهار سال ساخت در یکى از مناطق شیراز مترى ۱۸ میلیون، و در کل حدود بیش از دو میلیارد تومان فروخته شد.

در حال حاضر قیمت رهن و اجاره در شیراز حدود ۲۵ الى ۳۰ درصد گران‌تر شده است و اقشار کم‌درآمد با توجه به مشکلاتی که با شیوع ویروس جدید کرونا بیشتر هم شده است، توان تحمل چنین افزایشی را ندارند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز می‌گوید قیمت رهن و اجاره در مناطقى مانند قصردشت، معالى‌آباد، فرهنگ‌شهر و… «بسیار نجومى و گران است» و در حال حاضر مستأجرانی که در شیراز توان پرداخت رهن و اجاره بالا را ندارند به شهر زرقان و آپارتمان‌هاى مسکن مهر آن‌جا مراجعه مى‌کنند.

او می‌گوید قیمت رهن و اجاره یک منزل در منطقه اکبرآباد سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تومان بدون رهن بوده است که مالک خانه در سال جاری رهن و اجاره را به ۳۰ میلیون تومان ودیعه با مبلغى بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش داده است.

یک زن میانسال که همسرش بازنشسته تأمین اجتماعى است می‌گوید: «میزان حقوق بازنشسته‌ها در سال جارى حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است که باید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را بابت اجاره بپردازیم و تنها با ۶۰۰ هزار تومان زندگى کنیم. به‌طوری‌که در خرج خورد و خوراک و تأمین نیازهاى اولیه به‌شدت با مشکل مواجه شدیم.»

پیش از این، حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفته بود: «نرخ اجاره‌بها همواره تابع قیمت مسکن است، اما این بار رشد نرخ اجاره‌بها در سال ۹۹ از میزان رشد قیمت مسکن بیشتر شده و جلوتر خواهد بود.»

به‌گفته او نرخ اجاره بها تابع گرانی کالاها، افزایش قیمت ارز و حتی گرانی حمل و نقل عمومی است. سیر صعودی گرانی همین سه مؤلفه از آغاز سال جاری تاکنون نشان می‌دهد که اجاره‌بها نیز فعلاً همین سیر صعودی را ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران، تورم اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۲۹,۸ درصد و نرخ تورم نقطه‌ای به عدد ۲۱ درصد رسید. یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۲۱ درصد بیشتر از اردیبهشت سال گذشته برای خرید کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

مرکز آمار ایران در اوایل اردیبهشت سال جاری نیز اعلام کرد که متوسط افزایش اجاره‌بها در سراسر ایران حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش از زمستان ۱۳۹۶ تا زمستان سال گذشته متوسط افزایش اجاره‌بها بین ۱۶,۸ درصد تا ۳۱,۶ درصد متغیر بوده است که کمترین آن مربوط به زمستان ۱۳۹۶ می‌شود. در این بازه زمانی همه‌گیری ویروس کرونا در ایران که سبب تعطیلی کسب‌وکارها و افزایش شمار بیکاران شد و بیش از ۴۰ درصد از اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داد لحاظ نشده است.

بر اساس آخرین سرشماری ۲۵ میلیون خانوار ایرانی وجود دارد که از این جمعیت حدود ۳۷ درصد از خانوارها اجاره‌نشین هستند.

کوچ مردم به حاشیه شهرها به مشکلات اقشار کم‌درآمد می‌افزاید و در آینده‌ می‌تواند به تنش‌ها و انفجارهای اجتماعی منجر شود.

سردار حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ۲۴ اردیبهشت احتمال داد که در سال جاری آشوب‌هایی برپا شود. او گفت یگان ویژه با تجهیزات خوبی که دارد باید بتواند این «تهدیدها» را همچون اعتراضات ۹۶ و ۹۸ سرکوب کند.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *