فاجعه گرانی اجاره خانه‌ها و اوضاع مستاجران 

By | ۱۳۹۹-۰۳-۲۱

روزنامه همشهری گزارش داده امسال چنان شاخص اجاره‌بها بالا رفته که برای نخستین بار در یک‌سال اخیر، ضریب افزایش اجاره‌بها از نرخ تورم هم بیش‌تر‌ شده.

همشهری پیش‌بینی‌ کرده با رشد حدود ۳۰۰درصدی قیمت مسکن در سه‌سال اخیر، شاخص اجاره‌بها نیز در ماه‌های پیش‌رو، نسبت به سه‌سال پیش ۳۰۰درصد و حتی بیش‌ از آن رشد کند.

نتیجه این وضع، افزایش فشار مالی به مستأجران و کوچ اجباری آن‌ها به محله‌های پایین‌دست و حتی شهرهای حومه‌ای و بافت‌های حاشیه‌ای است.

برخی از مشاوران املاک به همشهری گفته‌اند: «امسال نیز بخش زیادی از مشتریان واحدهای اجاره‌ای در محله‌های بالاتر ساکن‌ بوده‌اند و به‌سبب ناتوانی مالی به‌دنبال زندگی در محلات ارزان‌ترند.

حتی بخشی از مستأجران با کاهش شدید قدرت خریدشان، به شهرهای دوروبر پایتخت رفته‌اند و حتی مستأجران مناطق فقیرتر مجبور شده‌اند به حاشیه‌‌ها بروند.»

همشهری گزارش داده بنابر سرشماری‌های گذشته از سال۱۳۸۵تا ۹۵ ضریب اجاره‌نشینی در کل کشور ۳۴.۸درصد و در شهر تهران ۴۲درصد رشد کرده؛ درحالی‌که در همین دوره زمانی تعدادکل واحدهای مسکونی کشور ۴۳.۴درصد افزایش داشته؛یعنی اگر خانوارها توانایی مالی داشتند، می‌شد اجاره‌نشینی را کاهش داد؛ اما با ضعیف‌شدن قدرت خرید طبقات ضعیف تا متوسط ایرانی، به‌جای افزایش خانوارهای مالک و کاهش اجاره‌نشین‌ها، خانه‌های خالی بیش‌تر شده‌اند و برخی خانوارها بیش از یک خانه دارند.

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید با کاهش بُعد خانوار و سقوط قدرت خرید خانوارها، افزایش اجاره‌نشین‌ها تا سال ۱۴۱۵ ادامه پیدا می‌کند.

با این‌که شتاب رشد جمعیت کم ‌شده، اما ضریب اجاره‌نشینی از ۳۱درصد در سال ۱۳۹۵ به ۴۴درصد در سال۱۴۱۵ می‌رسد.

با فرض موفقیت سیاست دولت برای مسکن و به‌کمک کاهش جمعیت، می‌توان انتظار داشت از سال ۱۴۱۵به‌بعد، ضریب اجاره‌نشینی کم‌کم کاهش پیدا کند و تا سال ۱۴۳۷به ۳۳درصد برسد؛ اما حتی این رقم نیز از ضریب فعلی اجاره‌نشینی در ایران بالاتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *