سعید شریعتی: قوه قضاییه بگوید نیاز آذری چه تخلفی انجام داده که بابت آن ۴۲ میلیارد به اکبر طبری رشوه داده است؟

By | ۱۳۹۹-۰۳-۲۲
سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به پرونده عظیم تخلفات اکبر طبری می‌گوید: منظور از فساد سیستماتیک این نیست که کل نظام جمهوری اسلامی بر این مسئله تعریف شده است، بلکه منظور فسادی است که در سیتسم اداری وجود دارد، ساختار سیستم به گونه‌ای است که هر انسانی که در آن قرار می‌گیرد احتمال آلوده شدن وجود دارد. باید جلوی این مسئله گرفته شود. این یعنی همه ما که در حال نقد این افراد مثل طبری هستیم اگر در این شرایط قرار بگیریم مشخص نیست که بتوانیم ایمان خود را حفظ کنیم یا نه!

رویداد۲۴: نام اکبر طبری این روزها به عنوان متهم فساد و پولشویی‌هایی عجیب و غریب در قوه قضاییه است که هم اکنون جلسه دادگاه او در حال برگزاری است. اکبر طبری سال‌ها به عنوان معاون اجرایی ریاست قوه قضاییه یعنی آملی لاریجانی فعالیت کرده و در سال‌های اخیر در پرونده‌های مهمی اعمال نفوذ می‌کرده و موجبات آزادی برخی از متخلفان بزرگ مالی را هم فراهم کرده است.

چندین میلیارد رشوه، ویلا و چندین هزار متر زمین در بابلسر و سایر نقاط تنها بخشی از رشوه‌های عظیم و فساد اکبر طبری معاون آملی لاریجانی است. بابرگزاری داده طبری، اسامی و پرونده‎های جدیدی به مرور روشن می‌شود و باید منتظر ماند و دید در آینده پای چه کسانی به این پروند فساد عظیم باز می‌شود.

سعید شریعتی فعال و کارشناس مسائل سیاسی به رویداد۲۴ گفت: مسئله این است که برای مردم دیگر اسامی طبری و شریفی و … برایشان مهم نیست، مسئله این است که اعتماد مردم از بین می‌رود، زیرا می‌بینند که فساد تا دم در اتاق رئیس قوه قضاییه وقت یعنی آملی لاریجانی رفته است.

او می‌گوید: مسئله اکبر طبری موضوع امروز و دیروز نیست و برخی از اتهامات او به سال ۹۰ برمی‌گردد و زمانی که آملی لاریجانی علم مبارزه با فساد را بلند کرده بود، معاون او که دیوار به دیوار او بود چنین فساد بزرگ و گسترده‌ای را انجام می‌داد و قطب یک فساد بسیار بزرگ و عظیم بود.

نیازآذری چه تخلف بزرگی انجام داده که بابت آن ۴۲ میلیارد رشوه داده است؟

وی ادامه داد: او از پسر نیاز آذری مدیر وزارت اطلاعات مازندان ۴۲ میلیارد تومان رشوه گرفته بود! سوال این است که تخلف این آقا چقدر بوده که حاضر به پرداخت ۴۲ میلیارد تومان و یک زمین ۱۵ هزار متری و ویلا شده است؟ قوه قضاییه درباره این مسئله روشنگری کند. این پول‌ها را در آن زمان از کجا آورده و فرزند این آدم پرنفوذ چه تخلف عمیق و گسترده‌ای صورت داده است. ۴۲ میلیارد آن زمان با دلار فعلی چیزی در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است، چگونه این میزان رشوه می‎گیرند و بعد به ۴۵ هزار تومان یارانه مردم چشم دوخته‌اند و به آن‌ها صدقه می‌دهند.

سیستم حفاظتی فقط برای روزنامه نگاران است!

شریعتی تصریح کرد: مگر کشور حفاظت اطلاعات ندارد؟ بازرسی و نظارت آن‌ها فقط برای روزنامه‌نگاران است؟ چگونه بغل دست رئیس قوه قضاییه چنین فساد عظیمی را انجام می‌دهد، اما نظارتی بر آن‌ها نبوده است؟ از آقای دری نجفی می‌پرسند می‌دانستی قتل‌های زنجیره‌ای رخ می‌دهد؟ اگر می‌دانستی که واویلا و اگر هم نمی‌دانستی وامصیبتا! این قبیل مناصب اصلا جایی برای اشتباه ندارد و به گونه‌ای نیست که از پاسخگویی شانه خالی کنند! آملی لاریجانی هم اگر می‌دانسته که واویلا اگر هم نمی‌دانسته باز هم واویلا.

این فعال سیاسی ادامه داد: دستگاه قضا برای اعتمادسازی مردمی که در شرایط بد اقتصادی هستند، باید به مردم این اطمینان را بدهد که قرار است روندی را در پیش بگیرد که امثال طبری بار دیگر در این دستگاه رشد نکنند. در حالی که پرونده‌های فساد بانکی در حال بررسی است، احتمال هرگونه بروز مشکل از قبیل فساد در جریان بررسی‌ها وجود دارد، بنابراین باید به گونه‌ای عمل کرد که این حس اطمینان برای مردم ایجاد شود.

او می‌گوید: طبری آنقدر اختیاراتش زیاد بود که هرگونه کاری را انجام می‌داد و حتی از رشوه ۱۵ میلیون تومانی هم چشم‌پوشی نکرده است. او اگر سرچهارراه به عنوان پلیس می‌ایستاد از آن دسته افرادی می‌شد که حتی ۵۰ هزار تومان هم به عنوان رشوه می‌پذیرفت.

شریعتی می‌گوید: منظور از فساد سیستماتیک این نیست که کل نظام جمهوری اسلامی بر این مسئله تعریف شده است، بلکه منظور فسادی است که در سیتسم اداری وجود دارد، ساختار به گونه‌ای شده که هر کسی که در آن قرار می‌گیرد احتمال آلوده شدن وجود دارد. باید جلوی این مسئله گرفته شود. این یعنی همه ما که در حال نقد این افراد مثل طبری هستیم، اگر در این شرایط قرار بگیریم مشخص نیست که بتوانیم ایمان خود را حفظ کنیم یا نه!

این فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: سخت است فکر کنیم هیچکدام از دستگاه‌‌های امنیتی و اطلاعاتی در جریان فساد این شبکه نبوده‌اند. ترجیح می‌دهم خودم را اینگونه آرام کنم که بگویم براساس مصالحی آن را افشا نکردند. زیرا اگر نمی‌دانستند که شایستگی مدیریت ندارند.

شریعتی می‌گوید: مبارزه با فساد از آزادی رسانه‌ها و شفافیت در همه سطوح شروع می‌شود مگرنه با آمدن و رفتن افراد مشکلی حل نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *